Om man tar en modern touring som fj1300 så kan man nog hänföra ett visst anfadersskap tillbaka till bla gpz900r. Om man tar en modern sport som r1 '15 så är dess anfader helt och hållet gixxern '85.
Det nya var lågvikten med bla aluminiumram och oljekylningen, ner till 175kg (eller 179?), och kylningen som gör det möjligt att låta motorn varva mycket högt (11-12krpm) och därmed klämma ut 100hk+ ur en 750cc. Vi pratar alltså uppemot 50kg lättare än gpz. Försäljningsframgången var stor, och en helt ny era föddes. En äkta räser kunde nu köpas i butiken och köras på gatan. De andra följde efter, även Kawasaki. Hade försäljningen blivit ett fiasko istället så hade hojvärlden inte sett ut som den gör idag. Parallellt byggdes det ju vidare på andra typer av motorcyklar, inte minst det som kom att kallas "sport-tourer". Det är ju vad man skulle kalla gpz:an idag, och jag är säker på att den är viktig i den utvecklingen. Men sporthojen, sådan vi tänker den idag, föddes där och då, gsxr750 1985. Så tänker jag kring det hela.