Gixxer oavsett kubik, årsm tråden.

semper

Wheeliebars är fegt
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Panigale
Espen skrev:
Här är alla GSXR välkomna, oavsett ålder kubik m.m.

...

Tja på er gixxer fans.

Jag har bestämt mig för att byta upp mig till en Gsxr750 99-00, men vad är den väsentliga skillnaden som jag kommer märka mot min R6?

Jag har läst lite i gamla trådar och som jag förstått det så ska man välja en 99 istället för en 98, då kan/är nämligen de flesta "barnsjukdomar" åtgärdade?

Jag har en löjlig förkärlek till seatpipes, tycker det är guds gåva till mänskligheten :yoparty och undrar därför, finns det seatpipes färdiga till 750?

...

Tja :corn

Ja.. finns redan en del gixxer trådar, men visst dom borde konsolideras i något för alla kubik, tycker jag iallafall, för jag får varken va med i gixxer1000 eller gammelgixxer(1100) eller katana tråden :D

iaf, jämfört med R6 lär nog en modernare 750 va en mkt roligare upplevelse iom det mkt bättre registret, sen kan man ju inte fräsa runt på en skramlaha..fast jag e nog lite väl suzuki frälst.

ang köp, så tycker jag du helt klart skall sikta in dig på 00:an då det är en helt ny hoj jämfört med SRAD 98-99:eek:rna... sen om man endå är där o pillar så är 02:an ytterligare uppdaterad och tillsist ny 04.. men pengar som styr som vanligt, men iaf 00 eller nyare skulle jag köpt.

Ang barnsjukdommar så är den värsta på gixxer <00 kamkedje spännare, och om jag inte minns fel ( nån lär rätta mig isf ) så är den lika illa på 99 som 98.

Seatpipes e fint, men inte på en suka.. har nog aldrig sett det live, dock vet jag att det finns nån lösning, bikedesign hade som dom sålde (dom har KK:at ) men borde kanske gå o få tag i nån annanstans (det va nog iofs för K1-K3 )

/smp

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Pejo skrev:
Original fungerar, skrapar aldrig i, billigt som fan, och bakåt, vem tittar åt det hållet ?

Skrapar aldrig i :va . Det tycker jag e de värsta de ggr jag provat på bankörning. Orginaldämparen är i aluminium och äts upp i ett nafs.
Bytte till ett begagnat slipon bla. pga av detta.

Beror detta problem pga av fel fjädringsinställning (har orginalinställning) ?
E de fler som också har råkat ut för detta ?

Edit: Hade inte det problemet på min cbr600.

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
DiscoDuck IV skrev:
Skrapar aldrig i :va . Det tycker jag e de värsta de ggr jag provat på bankörning. Orginaldämparen är i aluminium och äts upp i ett nafs.
Bytte till ett begagnat slipon bla. pga av detta.

Beror detta problem pga av fel fjädringsinställning (har orginalinställning) ?
E de fler som också har råkat ut för detta ?

Edit: Hade inte det problemet på min cbr600.

Ok i rest my case, partially. Jag styvade upp dämparen bak innan jag körde bana, men jag är långt ifrån någon ban-räv. Borde inte fotpinnarna dra i före dämparen? Jag har iofs ett slipon, ovalt...

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Pejo skrev:
Ok i rest my case, partially. Jag styvade upp dämparen bak innan jag körde bana, men jag är långt ifrån någon ban-räv. Borde inte fotpinnarna dra i före dämparen? Jag har iofs ett slipon, ovalt...

De lilla "pinnen" på fotpinnen tar marginellt i före dämparen men de var bara när "pinnen" var oslipad. Nu e de synkroniserad nedslipning som gäller :D .

Skall prova att styva upp dämparen, men till detta krävs väl nåt specialverktyg eller du kan tipsa om något som går lika bra ?

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Espen skrev:
Och när man ändå (kanske) har er gixxerförares uppmärksamhet så kanske man kan passa på och fråga vad ni ger i försäkring? Jag ger i dagsläget 1150kr/mån trafik för min -99 R6 hos LF.

Tja :corn

Jag ger 2900 /mån halvförs för min 750 -00
Är jättenöjd med den, lycka till

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
DiscoDuck IV skrev:
De lilla "pinnen" på fotpinnen tar marginellt i före dämparen men de var bara när "pinnen" var oslipad. Nu e de synkroniserad nedslipning som gäller :D .

Skall prova att styva upp dämparen, men till detta krävs väl nåt specialverktyg eller du kan tipsa om något som går lika bra ?

Återigen, jag är ingen ban-räv, och kan inte pressa materialet på ett hedervärt sätt. Jag ökade på dämpning och retur-dämpningen med mellan ett kvarts och ett halvt varv. Skruvmejsel är verktyget man behöver.

Jag utgick från standardinställningen. Både den och vart man skruvar står i 'Owners Manual', som jag köpte efter att jag köpte hojjen, 120 kr gav jag för boken.

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
HiXz skrev:
Har också letat efter det tidigare och inte funnit något, tills nu... :banana
http://www.ambi-bike.de/home.html?auspuff/bos/seat-pipes/seat-pipes.html
Som tidigare påpekats, seatpipes är guds gåva till mänskligheten :Bugar

Det är dock ingen billig historia men om jag, med mina grymma tyskakunskaper, förstår det hela rätt så får man med en hel bakände för pengarna...

Tack för länken, det är precis vad jag letat efter. Det är mycket pengar, men fy tusan, jag tror banne mig att det är värt det :yoparty

EDIT: Är det någon som har en bättre idé på placering av regplåt när man har seatpipes, kanske några bilder på lösningar?

Last edited:

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Rundberg skrev:
ja gav ca 15000 kr helförsäkrat helår och då fick vem som helst köra inga spec krav på garage eller dylikt hos folksam... fast jag stod ej som ägare då ju!
kör snyggt..... :tummenupp

Nja, men jag vill inte skenförsäkra, har dessutom ingen att sätta den på ändå så! Jag har ägt och försäkrat alla mina bilar/knarrar/båtar/flygplan/ferraris/stena line båtar osv osv :tungan :gnissla

Hoppas inte det blir en lång diskution kring skenförsäkring av denna tråden bara... :rolleyes:

Tja

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
semper skrev:
Ja.. finns redan en del gixxer trådar, men visst dom borde konsolideras i något för alla kubik, tycker jag iallafall, för jag får varken va med i gixxer1000 eller gammelgixxer(1100) eller katana tråden :D

iaf, jämfört med R6 lär nog en modernare 750 va en mkt roligare upplevelse iom det mkt bättre registret, sen kan man ju inte fräsa runt på en skramlaha..fast jag e nog lite väl suzuki frälst.

ang köp, så tycker jag du helt klart skall sikta in dig på 00:an då det är en helt ny hoj jämfört med SRAD 98-99:eek:rna... sen om man endå är där o pillar så är 02:an ytterligare uppdaterad och tillsist ny 04.. men pengar som styr som vanligt, men iaf 00 eller nyare skulle jag köpt.

Ang barnsjukdommar så är den värsta på gixxer <00 kamkedje spännare, och om jag inte minns fel ( nån lär rätta mig isf ) så är den lika illa på 99 som 98.

Seatpipes e fint, men inte på en suka.. har nog aldrig sett det live, dock vet jag att det finns nån lösning, bikedesign hade som dom sålde (dom har KK:at ) men borde kanske gå o få tag i nån annanstans (det va nog iofs för K1-K3 )

/smp

Jo det var mb som sa till mig att det fanns en del trådar om Gixxers, men ingen som behandlade alla gixxers... därav att dog ut (trådarna alltså). :)

Jo efter att ha lyssnat på er insatta så börjar jag förstå att det är -00 som gäller, får se vad det blir då jag tänkt lägga max 50 surt förvärvade fiskmåsar...

Tja

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Nybliven gixxerägare och har hunnit med drygt 100 mil den senaste veckan. Fan vilken härlig hoj att köra! :)
Överkomlig försäkring med. Betalar ca 1300:- i månaden för halvförsäkring och kan ställa av och på som jag vill.
Har inte tagit några bilder av den än, men om ni sett wima's gamla gsxr 1000 vet ganska exakt hur den ser ut. :tummenupp

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Min gixxer 750 -96 som jag inhandlat nu på höstkanten har gett mig många fina mil redan, jag har heller aldrig kört så snabbt innan (iofs så kör jag sakta fortfarande:) på nån annan hoj, den är väldans grym! Och hej sån skillnad mot mina tidigare R600:eek:r..

750:n räcker långt! (vad var frågan?)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
DreeTman skrev:
Nybliven gixxerägare och har hunnit med drygt 100 mil den senaste veckan. Fan vilken härlig hoj att köra! :)
Överkomlig försäkring med. Betalar ca 1300:- i månaden för halvförsäkring och kan ställa av och på som jag vill.
Har inte tagit några bilder av den än, men om ni sett wima's gamla gsxr 1000 vet ganska exakt hur den ser ut. :tummenupp
Den svart/grå? Oh jävlar va najs! :tummenupp

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Hultan skrev:
Min gixxer 750 -96 som jag inhandlat nu på höstkanten har gett mig många fina mil redan, jag har heller aldrig kört så snabbt innan (iofs så kör jag sakta fortfarande:) på nån annan hoj, den är väldans grym! Och hej sån skillnad mot mina tidigare R600:eek:r..

750:n räcker långt! (vad var frågan?)

Det finns inga frågor, detta är en diskutionstråd för gixxerägare oavsett kubik och årsmodell... :)

Så diskutera ditt ägande här!

Tja

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Espen skrev:
Det finns inga frågor, detta är en diskutionstråd för gixxerägare oavsett kubik och årsmodell... :)

Så diskutera ditt ägande här!

Tja
Hehe, så va det ja! börjar bli sent.. :)

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Pejo skrev:
Återigen, jag är ingen ban-räv, och kan inte pressa materialet på ett hedervärt sätt. Jag ökade på dämpning och retur-dämpningen med mellan ett kvarts och ett halvt varv. Skruvmejsel är verktyget man behöver.

Jag utgick från standardinställningen. Både den och vart man skruvar står i 'Owners Manual', som jag köpte efter att jag köpte hojjen, 120 kr gav jag för boken.

Hehe :D trodde de var fjäderförspännigen du hade ändrat. Och till den krävs det iallafall något annat än skruvmejsel.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
DiscoDuck IV skrev:
Hehe :D trodde de var fjäderförspännigen du hade ändrat. Och till den krävs det iallafall något annat än skruvmejsel.

Ja, det ska va någe specialverktyg... man blir hänvisad till suzze-återförsäljaren typ... Fast enl boken ska man inte behöva ändra den... :tungan

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Har Öhlin bak på min så den är lätt att justera. Synd bara att den fina dämparen sitter på en gammel gixxer.

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Pejo skrev:
Ja, det ska va någe specialverktyg... man blir hänvisad till suzze-återförsäljaren typ... Fast enl boken ska man inte behöva ändra den... :tungan

Så gsxr ha ställbara dämpare orginal? :va Bara att det är svåra att ställa in dem?

Tja

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Espen skrev:
Så gsxr ha ställbara dämpare orginal? :va Bara att det är svåra att ställa in dem?

Tja

Dämpning, retur både fram och bak samt fjäderförspänning fram är lätta att ställa in. Fjäderförspänning bak kräver nåt specialverktyg.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning