Glapp i framaxel

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Monterade tillbaks framhjulet och upptäckte att det var glapp upp och ner. Vad kan det bero på?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Slitna lager är väl mest troligt, annars kan axelsäten nötts ur eller axeln nötts ner, men de två borde ju gå att se ganska lätt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det på crossen? Tag grepp om däcket på ovansidan och vicka det i sidled då känner man lätt om det rör sig och glappar. Ganska vanligt man får byta hjullager efter ett tag
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Slitna lager är väl mest troligt, annars kan axelsäten nötts ur eller axeln nötts ner, men de två borde ju gå att se ganska lätt.
Inspekterade axeln och såg inga tecken på några skador. Behöver ett mätinstrument att kolla rundgången dock
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Är det på crossen? Tag grepp om däcket på ovansidan och vicka det i sidled då känner man lätt om det rör sig och glappar. Ganska vanligt man får byta hjullager efter ett tag
Inget glapp i sidled utan bara ner och upp
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Ta loss hjulet och sätt i axeln i hjulet. Glappar det då upp-ner?

Sätt axeln i gaffeln utan hjul och dra åt överfallen (2+2 M6). Glappar det då?

Är det första millimetrarna på slaget i gaffeln du känner som glapp?
Det måste vara nederbenet i gafflarna jag känner glapp. Jag drog åt axeln utan hjul och kände direkt glapp. Kände också lite glapp axeln genom bara hjulet. Är det någon risk när man kör?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det måste vara nederbenet i gafflarna jag känner glapp. Jag drog åt axeln utan hjul och kände direkt glapp. Kände också lite glapp axeln genom bara hjulet. Är det någon risk när man kör?
När gaffeln glappar brukar tätningarna börja fukta och sedan läcka. Då är det läge att byta bussningarna i gaffeln också. Två i varje ben.

Lite glapp i framhjulslagren kan man stå ut med ett tag. Det beror ju på hur mycket det är. Havererar lagren så kan navet paja. Okörbart i värsta fall. Lager är billiga och lätta att byta. Släpa hoj i skogen med ett framnav som i värsta fall knappt går runt är jobbigt.

Kör du i vatten med sandbotten, leriga diken och vattenfyllda traktorspår så sliter det på dina lager. Men det är det värt. 🙂
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
När gaffeln glappar brukar tätningarna börja fukta och sedan läcka. Då är det läge att byta bussningarna i gaffeln också. Två i varje ben.

Lite glapp i framhjulslagren kan man stå ut med ett tag. Det beror ju på hur mycket det är. Havererar lagren så kan navet paja. Okörbart i värsta fall. Lager är billiga och lätta att byta. Släpa hoj i skogen med ett framnav som i värsta fall knappt går runt är jobbigt.

Kör du i vatten med sandbotten, leriga diken och vattenfyllda traktorspår så sliter det på dina lager. Men det är det värt. 🙂
Jag har precis bytt packboxar och skrapring i båda gafflar 😂😂😂 borde jag ha bytt bussningarna också?...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top