Glapp i framaxel

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Monterade tillbaks framhjulet och upptäckte att det var glapp upp och ner. Vad kan det bero på?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Slitna lager är väl mest troligt, annars kan axelsäten nötts ur eller axeln nötts ner, men de två borde ju gå att se ganska lätt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Är det på crossen? Tag grepp om däcket på ovansidan och vicka det i sidled då känner man lätt om det rör sig och glappar. Ganska vanligt man får byta hjullager efter ett tag
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Slitna lager är väl mest troligt, annars kan axelsäten nötts ur eller axeln nötts ner, men de två borde ju gå att se ganska lätt.
Inspekterade axeln och såg inga tecken på några skador. Behöver ett mätinstrument att kolla rundgången dock
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Är det på crossen? Tag grepp om däcket på ovansidan och vicka det i sidled då känner man lätt om det rör sig och glappar. Ganska vanligt man får byta hjullager efter ett tag
Inget glapp i sidled utan bara ner och upp
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Ta loss hjulet och sätt i axeln i hjulet. Glappar det då upp-ner?

Sätt axeln i gaffeln utan hjul och dra åt överfallen (2+2 M6). Glappar det då?

Är det första millimetrarna på slaget i gaffeln du känner som glapp?
Det måste vara nederbenet i gafflarna jag känner glapp. Jag drog åt axeln utan hjul och kände direkt glapp. Kände också lite glapp axeln genom bara hjulet. Är det någon risk när man kör?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det måste vara nederbenet i gafflarna jag känner glapp. Jag drog åt axeln utan hjul och kände direkt glapp. Kände också lite glapp axeln genom bara hjulet. Är det någon risk när man kör?
När gaffeln glappar brukar tätningarna börja fukta och sedan läcka. Då är det läge att byta bussningarna i gaffeln också. Två i varje ben.

Lite glapp i framhjulslagren kan man stå ut med ett tag. Det beror ju på hur mycket det är. Havererar lagren så kan navet paja. Okörbart i värsta fall. Lager är billiga och lätta att byta. Släpa hoj i skogen med ett framnav som i värsta fall knappt går runt är jobbigt.

Kör du i vatten med sandbotten, leriga diken och vattenfyllda traktorspår så sliter det på dina lager. Men det är det värt. 🙂
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
När gaffeln glappar brukar tätningarna börja fukta och sedan läcka. Då är det läge att byta bussningarna i gaffeln också. Två i varje ben.

Lite glapp i framhjulslagren kan man stå ut med ett tag. Det beror ju på hur mycket det är. Havererar lagren så kan navet paja. Okörbart i värsta fall. Lager är billiga och lätta att byta. Släpa hoj i skogen med ett framnav som i värsta fall knappt går runt är jobbigt.

Kör du i vatten med sandbotten, leriga diken och vattenfyllda traktorspår så sliter det på dina lager. Men det är det värt. 🙂
Jag har precis bytt packboxar och skrapring i båda gafflar 😂😂😂 borde jag ha bytt bussningarna också?...
 
Nyheter
Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

Top