Glapp i framhjulet

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Jag bytet däcket fram idag och märkte ett glapp på 2-3 mm i sidled efter att jag hade skruvat fast hjulet. Distansen på högersidan är på plats och hjulaxeln är som en distans på vänster sidan. kan inte förstå varför det börjar glappa nu :( Testade att lossa ena gaffelbenet och gunga hojen ett par gånger men det blev inte bättre. Någon som har ett tips på vad som spökar? Det är en gsxr 1000 k7. Ska förresten distanserna ligga direkt mot hjullagret? Tycker lagrena ligger lite väl oskyddade mot smuts. Sen så kunde jag inte känna någon spacer emellan lagrena i framhjulet. Det är inte en original fälg jag har utan en magnesium fälg om det spelar någon roll. Men lagrena sitter hårt så jag tror inte de djävlas med mig :)

Edit :) Någon som jag kom att tänka på var att hojen har stått drygt ett dygn på depå stödet utan framhjul. En teori är att gafflarna har särat på sig på grund utav vikten och att inget har hållt ihop dem?

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Edit :) Någon som jag kom att tänka på var att hojen har stått drygt ett dygn på depå stödet utan framhjul. En teori är att gafflarna har särat på sig på grund utav vikten och att inget har hållt ihop dem?

Jag tycker nog att om dom gått isär av vikten, så borde dom gå ihop igen när du drar åt hjulbulten. Men jag kan ha fel. :)

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Låter ju som slitna hjullager!
Offtast brukar däckkrängaren märka att dom är slitna när han ska balansera.

zx10rjocke

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
Kawasaki zx10r -2010
Gixxer1000k7frontwheel.jpg

Här är sprängskiss på gixxer1000k7s framhjul, låter verkligen som du fått ngt fel plocka av och kolla och montera som bild. Tror inte det har ngt med lager eller att den stått på padockstöd att göra..Lycka till mvh

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Dragit axelmutter och gaffelöverfall i fel ordning?

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
View attachment 369233

Här är sprängskiss på gixxer1000k7s framhjul, låter verkligen som du fått ngt fel plocka av och kolla och montera som bild. Tror inte det har ngt med lager eller att den stått på padockstöd att göra..Lycka till mvh

Ja men fälgen är ju inte orginal så vet inte hur väl den sprängskissen stämmer. Men tycker det är märkligt att det ej var någon spacer mellan lagrerna.

Dragit axelmutter och gaffelöverfall i fel ordning?

Jag såg i manualen att jag hade släppt fel gaffelben när jag ställde in gafflöverfallet så ska till garaget efter jobbet och testa om det blir någon skillnad att göra det rätt.

Tack för hjälpen hittills! Några fler tips :)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...