Global uppvärmning

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Sjalvklart finns det mycket som vi climatechange-skeptiker inte forstar, och det ar troligtvis just pga av CO2 som det ar obalans pa glaciarerna. Det ar alltsa sjavklart att totalen vaxer just NU, men grejen ar att det vaxer pa ena sidan och smalter pa andra, och det kommer ha STORA konsekvenser framover.

Eller nagot i den stilen :rofl

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Terminator skrev lite intressant på sin facebook:
https://www.facebook.com/notes/arno...-agree-about-climate-change/10153855713574658

Arnold Schwarzenegger skrev:
I don’t give a **** if we agree about climate change.
ARNOLD SCHWARZENEGGER·MONDAY, 7 DECEMBER 2015
I see your questions.
Each and every time I post on my Facebook page or tweet about my crusade for a clean energy future, I see them.
There are always a few of you, asking why we should care about the temperature rising, or questioning the science of climate change.
I want you to know that I hear you. Even those of you who say renewable energy is a conspiracy. Even those who say climate change is a hoax. Even those of you who use four letter words.
I've heard all of your questions, and now I have three questions for you.
Let's put climate change aside for a minute. In fact, let's assume you're right.
First - do you believe it is acceptable that 7 million people die every year from pollution? That's more than murders, suicides, and car accidents - combined.
Every day, 19,000 people die from pollution from fossil fuels. Do you accept those deaths? Do you accept that children all over the world have to grow up breathing with inhalers?
Now, my second question: do you believe coal and oil will be the fuels of the future?
Besides the fact that fossil fuels destroy our lungs, everyone agrees that eventually they will run out. What's your plan then?
I, personally, want a plan. I don't want to be like the last horse and buggy salesman who was holding out as cars took over the roads. I don't want to be the last investor in Blockbuster as Netflix emerged. That's exactly what is going to happen to fossil fuels.
A clean energy future is a wise investment, and anyone who tells you otherwise is either wrong, or lying. Either way, I wouldn't take their investment advice.
Renewable energy is great for the economy, and you don't have to take my word for it. California has some of the most revolutionary environmental laws in the United States, we get 40% of our power from renewables, and we are 40% more energy efficient than the rest of the country. We were an early-adopter of a clean energy future.
Our economy has not suffered. In fact, our economy in California is growing faster than the U.S. economy. We lead the nation in manufacturing, agriculture, tourism, entertainment, high tech, biotech, and, of course, green tech.
I have a final question, and it will take some imagination.
There are two doors. Behind Door Number One is a completely sealed room, with a regular, gasoline-fueled car. Behind Door Number Two is an identical, completely sealed room, with an electric car. Both engines are running full blast.
I want you to pick a door to open, and enter the room and shut the door behind you. You have to stay in the room you choose for one hour. You cannot turn off the engine. You do not get a gas mask.
I'm guessing you chose the Door Number Two, with the electric car, right? Door number one is a fatal choice - who would ever want to breathe those fumes?
This is the choice the world is making right now.
To use one of the four-letter words all of you commenters love, I don't give a damn if you believe in climate change. I couldn’t care less if you're concerned about temperatures rising or melting glaciers. It doesn't matter to me which of us is right about the science.
I just hope that you'll join me in opening Door Number Two, to a smarter, cleaner, healthier, more profitable energy future.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nu gör du precis samma experiment fast med en planta...

Bara för att vi använder syre till förbränning gör det inte co2 till något att gapa om, på Silviska.

Precis.
Dessutom, vill man göra något åt fattigdom, hungersnöd, sjukdomar osv så finns det effektivare lösningar än att ge sig på den stackars CO2n som någons sorts universallösning på alla världens problem.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Fast det finns väl ingen anledning att inte minimera utsläppen även om just de utsläppen inte påverkar global uppvärmning/nedkylning/snedkylning eller hungersnöd.

Bäst är väl om vi minimerar utsläpp oavsett om de har globala effekter eller inte om vi nu kan det.

Men mask fungerar ju det också när man vill ta en promenad på en smog-dag.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/akut-smoglarm-i-peking-skolorna-stangs

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Observation:
Jag har SvD, SVT, SR, Fox News, USA Today och Russia Times appar installerade, alla med push.

De tre förstnämnda har pepprat med push idag angående klimatavtal i Paris. Tyst från de övriga. Det här är förmodligen en ickefråga i stora delar av världen.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Observation:
Jag har SvD, SVT, SR, Fox News, USA Today och Russia Times appar installerade, alla med push.

De tre förstnämnda har pepprat med push idag angående klimatavtal i Paris. Tyst från de övriga. Det här är förmodligen en ickefråga i stora delar av världen.

Det Är en ickefråga då det inte har något annat än ett mål att vi ska max höja globala tempen 2 grader men helst inte mer än 1,5.

De oljeproducerande fick bort i princip allt om oljan och dess utsläpp, inget direkt fastställt om något annat än vaga tankar om att det måste göras något och Det, det är de överens om. ...

En forskar-intervju jag såg inatt, tror det var Euronews, tyckte i princip det var bortkastad tid då de inte kom överens om något som faktiskt hade betydelse.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det Är en ickefråga då det inte har något annat än ett mål att vi ska max höja globala tempen 2 grader men helst inte mer än 1,5.

De oljeproducerande fick bort i princip allt om oljan och dess utsläpp, inget direkt fastställt om något annat än vaga tankar om att det måste göras något och Det, det är de överens om. ...

En forskar-intervju jag såg inatt, tror det var Euronews, tyckte i princip det var bortkastad tid då de inte kom överens om något som faktiskt hade betydelse.

Hur kan det vara bortkastad tid? En lång rad politiker har fått smörja kråset med läckerheter från det franska köket och sköljt ner med franskt dricka på proletariatets bekostnad och nu har det kommet fram till att nåt behöver göras av någon annan.

Nu kan de med gott samvete se fram emot och börja planera för nästa fest... förlåt jag menar möte.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
– Den strategin har lyckats. Vi har lyft fram vårt arbete för att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer och Åsa Romson har fått ansvar att medla i svåra frågor.

Fantastiskt, kvinnan som inte ens kan ta ansvar för sig själv ska alltså medla svåra frågor. Är inte det humor så säg?

Vi ska tydligen dessutom avsluta vår tid som ett välfärdsland genom att bli fosilfria.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fantastiskt, kvinnan som inte ens kan ta ansvar för sig själv ska alltså medla svåra frågor. Är inte det humor så säg?

Vi ska tydligen dessutom avsluta vår tid som ett välfärdsland genom att bli fosilfria.
Jag tycker egentligen det är ganska avslöjande, varken Stefan Löfvén eller någon annan viktig politiker bryr sig om klimatalarmisterna längre. Det är Åsa och feministerna som ändå inte har råd att flyga till Thailand som orkar tjata.

Orka bry liksom

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
Honda CBR600RR -06
Går det så snabbt som man förväntar sig?

/djävulens advokat

Den frågan är väl ganska relativ till vad man diskuterar. Men, diskuterar vi klimatförändringar och dess konsekvenser så går det åt helvete för snabbt. Skygglappar kommer bara fungera så länge folk vägrar inse vad som håller på att hända, vare sig orsaken är ignorans eller ren idioti. Lite som kappvändningen inom invandringspolitiken..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den frågan är väl ganska relativ till vad man diskuterar. Men, diskuterar vi klimatförändringar och dess konsekvenser så går det åt helvete för snabbt. Skygglappar kommer bara fungera så länge folk vägrar inse vad som håller på att hända, vare sig orsaken är ignorans eller ren idioti. Lite som kappvändningen inom invandringspolitiken..
Jag menade invandringen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Oljepriset gick ner lite lite grann.
Så, vare sig politiker eller de som oftast bedömer bäst - marknaden - tror på detta avtal.
Vet inet vad man skall tycka, idag är det kallt ute i alla fall, så man fick köra dieselvärmaren en timme på morgonen och en på kvällen. :gnissla

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S