Självklart inte, de vore i princip praktiskt taget omöjligt att vara 100% objektiv när man skriver sin rapport även om man enbart använder sig av vetenskaplig text till skrivsätt efter konstens alla regler. Metoden som alla olika granskningsinstitutioner skiljer sig säkert ifrån varandra och vilken typ av identifiering dessa använder sig av osv., men jag tvivlar på att förändringar får ske i dokumentet utan författaren/författarnas kännedom oavsett vem som granskar.
Själva principen av att ha andra forskare inom samma område att granska, är vad jag förstått vanligt, även att dessa inte får ha vart delaktiga i arbetet eller ha någon typ av personlig relation för att klassas som oberoende. Som sagt så, skiljer sig säkert metoderna ganska avsevärt beroende på vilka källor man föredrar. De ful-artiklarna jag nämnde i förra inlägget va långt ifrån peer-reviwed, extremt subjektiva, saknade ordentliga referenser och hade varken DOI eller ISSN nummer. Ibland kan dessa till och med ha bolaget i frågas namn på dokumenten vilket kanske är lite dumt om man vi skapa förtroende för läsaren.
Däremot så vet jag inte vart du vill komma med med "outlier" och "signifikant graf", detta är termer inom statistik och som dessutom inte är relevant till kontexten sålänge man inte skulle publicera statistik enbart vilket jag antar att du inte menar, så jag förstår tyvärr inte vad du menar där riktigt.
Sen att artiklar blir publicerade trots att möjligheten finns att de kan finnas tveksamheter är i princip omöjligt, de enda man kan göra är att minimera riskerna för dåliga publikationer, vilket peer-reviewing är till för. Och även om den kan ha vart bra den ena dagen så kan de lika gärna vara toalettpapper dagen efter, men de är de som är vackert med vetenskap/forskning, att vår förståelse för den just förändras konstant.