Godissugen

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Nyteknik skrev:
Visst blir jämförelsen mellan en ny Honda -05 och kitet absurd. Men en standard -05 är inte lika snabb som en -97 med JHA-kitet. Eller hur?

Det verkar dock inte vettigt att köpa ett sådant kit till en -97; det verkar inte som det får avsedd effekt.

Hur stor blir skilnaden i att byta till bättre avgassystem? Kan man få hjälp att bearbeta cylindrarna för att ge mer/bättre effekt? I så fall var och till vilken kostnad?

Edit: SEK inte SKR.

:mattias


Börja med o satsa på ett bra tillbehörsavgassystem därefter kan du kompletera med mer grejor efterhand.

När jag bytte till samba från orginal så märktes framförallt mer toppeffekt och högre maxvarv.
Effektregistet utöver det är annars detsamma.
Annars så har jag fixat o donat en del så jag har fått ännu mera fart, och detta med orginalgrejor från början.

slutsats: Vill du spara pengar, trimma själv. Vill du spara tid, köp färdigt.

Min honda -96:a är iof.inte den snabbaste men häger med topp 5-6 rent effektmässigt.
Det bästa är nog o fösöka hitta ett begangnat avgassystem till o börja med.
Det finns massor av grejor till Hondan, kolla här: http://users.cyberzane.net/rforker/ och kolla på Engines/Parts For Sale
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
obruT skrev:
du har inte sett stellan på nån bana!!!!!

vad jag har sett så kollar han ALLT mellan olika pass (men kan ha fel)((han kanske "bara" kollar nästan ALLT)


OBS jag har tagit i den hojjen (nu ka intresse klubben anteckna :D )

Nu blir jag nyfiken. Vad är det han kollar mellan passen?
 

guzzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Avesta
Hoj
Fiddy Exxo
vad roliga ni är!!! det är så underhållande att läsa.. :hihi

Vart kan man köpa ett samba system ?? eller vilket ska man ha? Har orginal nu.. men det kommer att bli lite förändring i min motor över vintern!! Bla lite mys med cylindar...

94:an bli kvar en säsong till... ska visa att det går att åka fort på den oxå...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ako skrev:
Börja med o satsa på ett bra tillbehörsavgassystem därefter kan du kompletera med mer grejor efterhand.

När jag bytte till samba från orginal så märktes framförallt mer toppeffekt och högre maxvarv.
Effektregistet utöver det är annars detsamma.
Annars så har jag fixat o donat en del så jag har fått ännu mera fart, och detta med orginalgrejor från början.

slutsats: Vill du spara pengar, trimma själv. Vill du spara tid, köp färdigt.

Min honda -96:a är iof.inte den snabbaste men häger med topp 5-6 rent effektmässigt.
Det bästa är nog o fösöka hitta ett begangnat avgassystem till o börja med.
Det finns massor av grejor till Hondan, kolla här: http://users.cyberzane.net/rforker/ och kolla på Engines/Parts For Sale

Tack för tippsen. Men länken funkar inte. Edit: nu funkar den!
Kan du PM:a din e-post adress till mig?
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Nyteknik skrev:
Ja, ja, ja...

Jag frågar eftersom Stellan inte verkar vara den stirriga typen som lyfter på topparna så fort han har kört ett pass.

det är då vad jag tror (känner honom inte)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Ja, ja, ja...

Jag frågar eftersom Stellan inte verkar vara den stirriga typen som lyfter på topparna så fort han har kört ett pass.

Det har inget med stirrighet att göra... Det är något du borde förstå vid det här laget. Kanske inte efter varje pass om allt fungerar väl, men efter dagens slut på en racehelg bör man titta över saker.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Det har inget med stirrighet att göra... Det är något du borde förstå vid det här laget. Kanske inte efter varje pass om allt fungerar väl, men efter dagens slut på en racehelg bör man titta över saker.

Absolut och det tänker jag göra till en vana med min nya hoj. Men därifrån till att "kolla allt" och dessutom "minutiöst" efter varje pass är skillnaden ganska stor. Därför bifogar jag en:

:7peta
 

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
oFFkeFF skrev:
Det har inget med stirrighet att göra... Det är något du borde förstå vid det här laget. Kanske inte efter varje pass om allt fungerar väl, men efter dagens slut på en racehelg bör man titta över saker.

Hoppsan! Det blev mycket teoretiserande runt vad jag gör och inte gör :hihi

Nej, jag kollar inte topparna efter varje pass. Brukar faktiskt inte lyfta på dem under racehelgen, såvida det inte är dags för kolvbyte. Däremot kollar jag stiften och brukar även titta till kolvtoppen genom tändstiftshålet. Så här långt har det funkat för mig. Sedan finns det säkert andra som är noggrannare...
VP C10-soppa som jag kört på hittillls (blandat med alkylatsoppa) brukar jag köpa av en lokal motorfirma som också använder den i sin dragracingsnöskoter. Den är tyvärr ganska dyr, ca 36 spänn litern, men eftersom det funkat så jävla bra så har jag tyckt att det varit värt det. Ett enda haveri blir dyrare än mellanskillnaden mot Aspen, t.ex.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
racerskalman skrev:
Nej, jag kollar inte topparna efter varje pass. Brukar faktiskt inte lyfta på dem under racehelgen, såvida det inte är dags för kolvbyte. Däremot kollar jag stiften och brukar även titta till kolvtoppen genom tändstiftshålet. Så här långt har det funkat för mig. Sedan finns det säkert andra som är noggrannare...


Hur var det nu Chris och oFFkeFF med det absolut nödvändiga momentet att lyfta topp och helst cylinder för att inte riskera haveri?

:hihi
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Hur var det nu Chris och oFFkeFF med det absolut nödvändiga momentet att lyfta topp och helst cylinder för att inte riskera haveri?

:hihi
Och helst glömma att skruva fast hälften av prylarna, med haveri som följd. :hihi
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Hur var det nu Chris och oFFkeFF med det absolut nödvändiga momentet att lyfta topp och helst cylinder för att inte riskera haveri?

:hihi

Ja, men det är klart, du har köpt en cykel till som klarar sig helt utan underhåll och kontroll..
Har förklarat för dig 80-11 gånger, en del "haverier" behöver man inte känna, och behöver heller inte vara särskilt allvarliga om man sorterar ut dem i tid.
6 pass kan vara alldeles för mycket.
För alla saker behöver man inte lyfta toppar, eller plocka av cylindrar, men det är ändå så pass kort tidskillnad att lyfta cylindrar när topparna ändå är av.

Stellan har koll, du har inte koll, jag har inte hundra koll på allt heller, därför försöker jag lära mig..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Stellan har koll, du har inte koll...

:rofl

Edit: Jag ska inte spela överdrivet dum. Självklart kommer jag ta hand om min nya hoj och ge den relevant underhåll. Men när Stellan själv säger att han inte lyfter på topparna så som jag har fått höra att man måste göra ställs två sanningar mot varandra. Ligger det verkligen ingenting i att kitgrejer (till exempel den extra känsliga kolven) gör motorn mer känslig och benägen att gå sönder?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
racerskalman skrev:
.........
VP C10-soppa som jag kört på hittillls (blandat med alkylatsoppa)........

Blandar för att få ner oktantal till "laglig" nivå, eller? :va




Valmers skrev:
En vis man sade "skruva ej isär det som ej äro trasigt, ty det innebär att det som ej äro trasigt går sönder". Typ.

Finns en risk för det!! :lol

Raceråkare måste dock kolla varför hojen gick så bra när den gick så bra.. :3freak
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
:rofl

Edit: Jag ska inte spela överdrivet dum. Självklart kommer jag ta hand om min nya hoj och ge den relevant underhåll. Men när Stellan själv säger att han inte lyfter på topparna så som jag har fått höra att man måste göra ställs två sanningar mot varandra. Ligger det verkligen ingenting i att kitgrejer (till exempel den extra känsliga kolven) gör motorn mer känslig och benägen att gå sönder?

två sanningar? Det är som sagt inte svart eller vitt, Stellan har kontrollerat sin hoj, och det gör de flesta. Vill du läsa in det som att man inte kollar något i motorn fram till det är kolvbytesdags, så läser du fel.

Vad gäller kitgrejerna, så på hondan är det mest den tunnare kolvringen man får titta efter lite noggrannare.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top