Dennis86
Ny medlem
- Gick med
- 23 Aug 2024
- Hoj
- Diverse gräsklippare & ATV
Min vägförening har en Goes 520 UTX -2010 (side by side fyrhjuling), motorn är en CFMoto 4-takt ca 520 cc.
Den har bestämt sig att endast gå på full choke (egentligen ”fuel enrichment circuit” om man läser på).
Släpper man choken dör den direkt, likaså om man nuddar gasen. Stampar man direkt fullgas dör den också.
Jag är inte helt novis med förgasare och motorer och har skruvat sedan barnsben men nu har jag helt slut på idéer och behöver tips.
Vänligen skriv bara om du har liknande erfarenhet och andra tips än det jag provat.
Jag har testat redan följande utan framgång:
För er som funderar på att köpa en begagnad Goes 520 UTX, gör inte det, det är kinaskit när det är som sämst! Och ingen säljer delar till den.
Tack på Förhand // Dennis
Den har bestämt sig att endast gå på full choke (egentligen ”fuel enrichment circuit” om man läser på).
Släpper man choken dör den direkt, likaså om man nuddar gasen. Stampar man direkt fullgas dör den också.
Jag är inte helt novis med förgasare och motorer och har skruvat sedan barnsben men nu har jag helt slut på idéer och behöver tips.
Vänligen skriv bara om du har liknande erfarenhet och andra tips än det jag provat.
Jag har testat redan följande utan framgång:
- Letat luftläckor, sprutat startgas runtomkring – inga läckor, kollat noga överallt.
- Oljat in luftfiltret
- Provat med öppet lock på bränsletanken
- Provat att mata bränsle med tratt & slang
- Kört på starten med öppet flottörhus för att se om bränsle kommer fram i tillräcklig kvantitet och om flottörnålen tätar.
- Bytt flottörnål & säte (tyckte fjädern i nålen var lite slapp, men det var den visst inte)
- Mätt flottörhöjd, var 13mm som manualen säger.
- Rengjort förgasare inkl. munstycken om och om igen med carb cleaner sprayat baklänges och framlänges, framförallt ”pilot circuit/jet” lågfartsmunstycke och kanaler.
- Lämnat in på verkstad för rengöring och byte lågfartsmunstycke.
- Tvättat i ultraljudstvätt.
- Blåst med tryckluft ”baklänges” genom alla kanaler.
- Skruvat ut luftskruven 2 extra varv
- Kopplat dammsugare på sugsidan och sett att trotteln lyfter när man öppnar spjället
- Hålla för hålet i luftburken där filtret annars sitter med handen så att mer vakuum skapas.
- Blåsa i flottörhusets ventilationsslang (troligtvis blåser man upp mer bränsle genom någon av munstyckena)
För er som funderar på att köpa en begagnad Goes 520 UTX, gör inte det, det är kinaskit när det är som sämst! Och ingen säljer delar till den.
Tack på Förhand // Dennis