GoPro Motorrad Grand Prix Deutschland

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Marques hade balls och körde med slicksen fast det inte var optimalt.
Fast nu är det väl teamledningen i depån som väljer däck till andrahojen...
MM:s gubbar satsade på slicks och Rossis på intermediates vilket visade sig vara rätt resp. fel - med en kort regnskur efter hojbytet hade det varit tvärtom.
Chansningar alltså, inga balls inblandade!

Och ja, Rossi klantade sig grovt genom att inte komma in i tid, där rök nog sista chansen att vinna årets VM.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Fast nu är det väl teamledningen i depån som väljer däck till andrahojen...
MM:s gubbar satsade på slicks och Rossis på intermediates vilket visade sig vara rätt resp. fel - med en kort regnskur efter hojbytet hade det varit tvärtom.
Chansningar alltså, inga balls inblandade!

Och ja, Rossi klantade sig grovt genom att inte komma in i tid, där rök nog sista chansen att vinna årets VM.

Iannone såg grinig ut när han bytte hoj. Undrar om ansåg att teamet valde fel däck.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Fast nu är det väl teamledningen i depån som väljer däck till andrahojen...
MM:s gubbar satsade på slicks och Rossis på intermediates vilket visade sig vara rätt resp. fel - med en kort regnskur efter hojbytet hade det varit tvärtom.
Chansningar alltså, inga balls inblandade!

Och ja, Rossi klantade sig grovt genom att inte komma in i tid, där rök nog sista chansen att vinna årets VM.


Teamen inkl förare är överens innan om vilka kombinationer som gäller, alltså inga chansningar!
Marques var tydlig med att inter inte var en option innan racet oavsett.
Han hade balls att våga köra hårt med slicksen för att få upp arbetstemperaturen trots att det inte var optimalt. Hade Rossi klarat samma sak?


"Jorge Lorenzo's team manager Wilco Zeelenberg believes only the combination of Marquez's hard-riding style and the Honda's tendency to (over) load the front allowed the Spaniard to get away with such an early change to slicks."

“After the problems we had [getting temperature into] the front tyre on Friday we decided to put the intermediates,” Rossi explained. “We make the decision together with the team, because on Friday for us the soft front slick was too hard."

“I think in these conditions first of all I'm not very strong, but also our bike is very difficult to ride because it doesn't give enough feeling to push from the beginning, and at the end I finish just eighth and I lost a good opportunity to make points. "

Alltså en rad kombinationer och variabler som spelar in och beror på förarens och teamens förmåga som i detta fall gav Marques fördel och inte berodde på Rossis klant.

Hade det varit wet race rakt igenom, hade det sannolikt sett helt annorlunda ut.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Teamen inkl förare är överens innan om vilka kombinationer som gäller, alltså inga chansningar!
Marques var tydlig med att inter inte var en option innan racet oavsett.
Han hade balls att våga köra hårt med slicksen för att få upp arbetstemperaturen trots att det inte var optimalt. Hade Rossi klarat samma sak?


"Jorge Lorenzo's team manager Wilco Zeelenberg believes only the combination of Marquez's hard-riding style and the Honda's tendency to (over) load the front allowed the Spaniard to get away with such an early change to slicks."

“After the problems we had [getting temperature into] the front tyre on Friday we decided to put the intermediates,” Rossi explained. “We make the decision together with the team, because on Friday for us the soft front slick was too hard."

“I think in these conditions first of all I'm not very strong, but also our bike is very difficult to ride because it doesn't give enough feeling to push from the beginning, and at the end I finish just eighth and I lost a good opportunity to make points. "

Alltså en rad kombinationer och variabler som spelar in och beror på förarens och teamens förmåga som i detta fall gav Marques fördel och inte berodde på Rossis klant.

Hade det varit wet race rakt igenom, hade det sannolikt sett helt annorlunda ut.

MM har inga problem med att trycka på direkt, han behöver ingen uppvärmningstid, inte som rossi, som behöver ett x antal varv innan han fått upp lite temp och ruggat upp slicksen, så även om rossi hade valt slicks hade de knappa varven som återstod knappt hjälpt honom, hade han däremot valt slicks och bytt hoj ett varv efter marquez hade utgången av racet med största sannolikhet varit annorlunda. Det jag förundras mest över är hur i helvete rossi kan göra så stora missbedömningar, inte bara en gång utan det är väl tredje i ordningen nu på kort tid, med all hans rutin osv, bedrövligt är det. Det ser ut att vara marquez år i år, försprånget han har nu går inte att hämta in, han behöver i princip bara hålla sig på hjulen och hålla sig i närheten av lorre och rossi resten av säsongen.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Tror bara det var för att få ner farten någorlunda kontrollerat.
Att sträcka ut ett ben rakt ut åt sidan sänker inte farten, men ökar risken för att någon annan eller föraren själv ska skada sig. Långt ifrån alla förare gör såhär, speciellt inte så extremt som vid just den här omkörningen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att sträcka ut ett ben rakt ut åt sidan sänker inte farten, men ökar risken för att någon annan eller föraren själv ska skada sig. Långt ifrån alla förare gör såhär, speciellt inte så extremt som vid just den här omkörningen.

Att sträcka ut benen har inte med att sänka farten att göra, utan att förarna tycker att det ger mer balans, eller möjligthet att kontrollera balansen.
 

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
“I think in these conditions first of all I'm not very strong, but also our bike is very difficult to ride because it doesn't give enough feeling to push from the beginning, and at the end I finish just eighth and I lost a good opportunity to make points. "

Är det i samma intervju då Rossi belyser även skillnaden att CC och Dov lyckas ta pallplats och dom gick ju in samtidigt med Rossi för byte? Så visst fanns väl chansen där till pallplats om han hade haft bättre förtroende med bike #2.



Skickas från min iPad via Tapatalk
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
CC fick ju frågan om benet i presskonferensen efteråt. Han gör alltid så "in this conditions".
Tycker han helt klart var värd 2'a placeringen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
CC fick ju frågan om benet i presskonferensen efteråt. Han gör alltid så "in this conditions".
Tycker han helt klart var värd 2'a placeringen.

Han fick ju framhjulssläpp med där enligt konferensen, och pga det blev det lite sprattligare än vanligt. :hihi
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Det jag förundras mest över är hur i helvete rossi kan göra så stora missbedömningar, inte bara en gång utan det är väl tredje i ordningen nu på kort tid, med all hans rutin osv, bedrövligt är det. Det ser ut att vara marquez år i år, försprånget han har nu går inte att hämta in, han behöver i princip bara hålla sig på hjulen och hålla sig i närheten av lorre och rossi resten av säsongen.

The sign of the times?

Rossi själv sa ju att det största problemet var hans pace efter bytet, känslan för framändan fanns inte.
Han kanske insåg att det var för riskabelt att gå in tidigare.

The master of Corner speed Lorenzo verkar helt tappat känslan.

Marquez :hihi verkar ha minst hjärnspöken, hans räddning efter avåkningen var imponerande och sen ha cojones att gå in strax efter och ladda kanske tyder på att han har ett mentalt övertag mot dom andra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
The sign of the times?

Rossi själv sa ju att det största problemet var hans pace efter bytet, känslan för framändan fanns inte.
Han kanske insåg att det var för riskabelt att gå in tidigare.

The master of Corner speed Lorenzo verkar helt tappat känslan.

Marquez :hihi verkar ha minst hjärnspöken, hans räddning efter avåkningen var imponerande och sen ha cojones att gå in strax efter och ladda kanske tyder på att han har ett mentalt övertag mot dom andra.

Intermediate däcken är ju en okänd storhet, de har inte fått köra tester eller friträningar alls på dem pga avsaknad av rätt förhållanden, så ingen av dem vet riktigt hur de beter sig. Att inte ha några vettiga settings för att få känsla i framänden på tveksamt underlag kan nog få de flesta att bli lite försiktiga efter att ha kastat hojen i gruset ett par gånger på en säsong pga vag framände.
MM körde ju på slicks för att mellanmjölksdäcken inte har testats, mer eller mindre, och han vet att han kan köra på vått/upptorkande med slicks.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
En bild säger mer tusen ord:hihi

image.jpg
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top