Fast nu är det väl teamledningen i depån som väljer däck till andrahojen...Marques hade balls och körde med slicksen fast det inte var optimalt.
Fast nu är det väl teamledningen i depån som väljer däck till andrahojen...
MM:s gubbar satsade på slicks och Rossis på intermediates vilket visade sig vara rätt resp. fel - med en kort regnskur efter hojbytet hade det varit tvärtom.
Chansningar alltså, inga balls inblandade!
Och ja, Rossi klantade sig grovt genom att inte komma in i tid, där rök nog sista chansen att vinna årets VM.
Fast nu är det väl teamledningen i depån som väljer däck till andrahojen...
MM:s gubbar satsade på slicks och Rossis på intermediates vilket visade sig vara rätt resp. fel - med en kort regnskur efter hojbytet hade det varit tvärtom.
Chansningar alltså, inga balls inblandade!
Och ja, Rossi klantade sig grovt genom att inte komma in i tid, där rök nog sista chansen att vinna årets VM.
Teamen inkl förare är överens innan om vilka kombinationer som gäller, alltså inga chansningar!
Marques var tydlig med att inter inte var en option innan racet oavsett.
Han hade balls att våga köra hårt med slicksen för att få upp arbetstemperaturen trots att det inte var optimalt. Hade Rossi klarat samma sak?
"Jorge Lorenzo's team manager Wilco Zeelenberg believes only the combination of Marquez's hard-riding style and the Honda's tendency to (over) load the front allowed the Spaniard to get away with such an early change to slicks."
“After the problems we had [getting temperature into] the front tyre on Friday we decided to put the intermediates,” Rossi explained. “We make the decision together with the team, because on Friday for us the soft front slick was too hard."
“I think in these conditions first of all I'm not very strong, but also our bike is very difficult to ride because it doesn't give enough feeling to push from the beginning, and at the end I finish just eighth and I lost a good opportunity to make points. "
Alltså en rad kombinationer och variabler som spelar in och beror på förarens och teamens förmåga som i detta fall gav Marques fördel och inte berodde på Rossis klant.
Hade det varit wet race rakt igenom, hade det sannolikt sett helt annorlunda ut.
Att sträcka ut ett ben rakt ut åt sidan sänker inte farten, men ökar risken för att någon annan eller föraren själv ska skada sig. Långt ifrån alla förare gör såhär, speciellt inte så extremt som vid just den här omkörningen.Tror bara det var för att få ner farten någorlunda kontrollerat.
Han heter inte ”Marques”. Lite lite som Lorenzo heter ”Lorenso”.Marques tog en risk...
Marques var tydlig...
...gav Marques fördel...
Han heter inte ”Marques”. Lite lite som Lorenzo heter ”Lorenso”.
Marc Marcuez.
Att sträcka ut ett ben rakt ut åt sidan sänker inte farten, men ökar risken för att någon annan eller föraren själv ska skada sig. Långt ifrån alla förare gör såhär, speciellt inte så extremt som vid just den här omkörningen.
“I think in these conditions first of all I'm not very strong, but also our bike is very difficult to ride because it doesn't give enough feeling to push from the beginning, and at the end I finish just eighth and I lost a good opportunity to make points. "
CC fick ju frågan om benet i presskonferensen efteråt. Han gör alltid så "in this conditions".
Tycker han helt klart var värd 2'a placeringen.
Han heter inte ”Marques”. Lite lite som Lorenzo heter ”Lorenso”.
Det jag förundras mest över är hur i helvete rossi kan göra så stora missbedömningar, inte bara en gång utan det är väl tredje i ordningen nu på kort tid, med all hans rutin osv, bedrövligt är det. Det ser ut att vara marquez år i år, försprånget han har nu går inte att hämta in, han behöver i princip bara hålla sig på hjulen och hålla sig i närheten av lorre och rossi resten av säsongen.
The sign of the times?
Rossi själv sa ju att det största problemet var hans pace efter bytet, känslan för framändan fanns inte.
Han kanske insåg att det var för riskabelt att gå in tidigare.
The master of Corner speed Lorenzo verkar helt tappat känslan.
Marquez verkar ha minst hjärnspöken, hans räddning efter avåkningen var imponerande och sen ha cojones att gå in strax efter och ladda kanske tyder på att han har ett mentalt övertag mot dom andra.
Det var som fan...“After the problems we had [getting temperature into] the front tyre on Friday we decided to put the intermediates,” Rossi explained. “We make the decision together with the team, because on Friday for us the soft front slick was too hard."
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |