Goretex Vs. skinn

Booya

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2005
Hoj
Den som lever får se.
Jag var i en affär och kollade lite MC kläder för ett tag sen. Där sade försäljaren att (grovt sett) kan man se det som att om ett skinnställ tål 3 sekunders friktion från asfalt så tål 'gore-tex' ställ 1 sekund.

Hon visade mig sen ett textil ställ med vissa delar som var av kevlar (tror jag) och kevlaret skulle ha motsvarande 1,5-2 sekunders friktion. Nu var det bara få ytor som var av kevlar så jag ratade det. Det skulle komma nya ställ som var helt i det nya materialet till nästa år men som sagt... det var till nästa säsong.

Jag har en sprothoj så det var igentligen ett skälvklart val att skaffa ett skinnställ. (hade sporthoj. Stulen nu) :huvet

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Det finns ett antal saker som talar för skinnställ för mig.
I skinnställen sitter det hårda skydd som täcker de viktigaste delarna så som ben, knän, armar och axlar.
Detta har jag aldrig sett på ett Goretex-ställ, istället är det något taffligt textilnät som ska ska skydda mot glidskador, men det hjälper ju inte mycket när tyget bara vrider sig runt kroppen....

Angående sämre slitstyrka vid blött skinnställ så tror jag det jämnar ut sig med den lägre friktionen.
Jag har aldrig sett /hört talas om ett skinnställ som fläkt upp sig för att det varit blött, varken på bana eller gata.

Skinnstället sitter där det ska även när det går fort, frutansvärt störade när det fladdrar.

Jag har gjort ett antal vurpor med skinnställ och jag har hittills inte slitit hål eller sönder något ställ.
försvararna av Textilställ brukar glatt visa upp ställen och säga att kolla vilka små hål det blev.... Någ så illa om det bara är hud under plus att det visar ju vad som händer vid en längre "kana efter asfalten" vurpa.

Ett annat tecken är att vid bankörningar så är textil endast godkänt i lugna gruppen, om än då...

Nej valet för mig är enkelt.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Jag har textil-ställ, med hårda skydd vid axlar, armbågar och knän. Det finns även remmar runt armarna för att liksom spänna fast skydden där de ska vara och dessutom hindrar det "fladdret"..
Jag har ju dock aldrig vurpat i det.. (tur nog)
Praktiska öppningar på sidorna att öppna i varmt väder för ultimat ventilation samt möjligheter att på olika sätt tajta till kläderna.
Men skinn är väl snyggare på en riktig sporthoj.. så jag får väl byta när väl kortet är taget och ny hoj är inköpt :)

hellla

För nollvisionen i tiden!
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
KX250F -06, RM-Z250 -08
För att ta reda på hur slitstarka mina goretex-brallor är så testade jag idag att göra knäskrap.
Bild!

Jag hade inte knät i asfalten många sekunder och med det resultatet känns det ju inte särskillt betryggande om man nu skulle klota ordentligt. :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln