GP - Silly Season 2007.

Status
Ej öppen för fler svar.

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2461412 Kom gärna med ett förslag till förklaring istället för insinuationer att 500-tvåtakt inte fostrade stora förartalanger.
Det har jag aldrig påstått, däremot har du och ett par andra hela tiden hävdat att 500-orna var mycket svårare att köra än dagens MotoGP-hojar.
Om den teorin stämmer borde väl Abe lätt ha blivit bland de snabbaste på en 990 eller gäller teorin bara vissa förare eller när det passar?
Nyteknik skrev:
Utan vad tror du i själva verket?
Att dagens MotoGP-hojar kräver sin man för att köras riktigt fort och att det inte är så enkelt som du med flera vill göra gällande.

Jag känner inte Abe men gamla toppförare brukar ofta vara väldigt negativa till förändringar och han kanske inte ville eller kunde byta körstil för att fortsätta vara en toppförare, som tex Rossi.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
sandstream skrev:
2461531
Jag känner inte Abe men gamla toppförare brukar ofta vara väldigt negativa till förändringar och han kanske inte ville eller kunde byta körstil för att fortsätta vara en toppförare, som tex Rossi.
Eller så är helt enkelt Abe(för att använda Nytekniks favoritord)en medioker förare både i GP och superbike.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2461531 Det har jag aldrig påstått, däremot har du och ett par andra hela tiden hävdat att 500-orna var mycket svårare att köra än dagens MotoGP-hojar.
Rossi har flera gånger sagt att det var mer utmanande att köra 500 än MotoGP. Kan det tolkas på så många olika sätt?

:va

sandstream skrev:
Om den teorin stämmer borde väl Abe lätt ha blivit bland de snabbaste på en 990...
Det beror på om man tror att alla förare har samma förutsättningar att bli bra fyrtaktsförare efter en lång och framgångsrik karriär i 500.

Busaberg skrev:
2461611 Eller så är helt enkelt Abe(för att använda Nytekniks favoritord)en medioker förare både i GP och superbike.
Den förare som kör till sig multipla pallplatser i 500 under 90-talet var förstås inte medikoer. Eller hur ser du på saken?

Last edited:

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2461667 Rossi har flera gånger sagt att det var mer utmanande att köra 500 än MotoGP. Kan det tolkas på så många olika sätt?
:va
Ja, det kan tolkas som att 500:eek:rna var sämre än dagens fyrtaktare.
Nyteknik skrev:
Den förare som kör till sig multipla pallplatser i 500 under 90-talet var förstås inte medikoer. Eller hur ser du på saken?
I WSBK sammanhang är han medioker med ditt synsätt (alla som inte vunnit ett race är mediokra).
43 starter och han har aldrig stått på pallen.

Men för att återgå till frågan som jag ställde i början så undrar jag fortfarande om någon kan förklara varför en kille som Abe inte passade på den lättkörda furtaktaren?

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
De "gamla" 500 var mycket svårare att köra jämfört med
dagens 990 hojar. Det har tom Rossi sagt. Men samtidigt så
har ju dagens hojar mycket mera tekniska hjälpmedel som
launch control (automatisk hjälp vid starten), traction control
samt att föraren kan justera flera saker på dagens hojar..även
under pågående race.
Rossi har också sagt att han tycker att man skall ta bort alla
dessa hjälpmedel och att han då skulle gynnas mera då föraren
måste vara skickligare och inte ha som många hjälpmedel som
det finns idag...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
2461710 Ja, det kan tolkas som att 500:eek:rna var sämre än dagens fyrtaktare.
I WSBK sammanhang är han medioker med ditt synsätt (alla som inte vunnit ett race är mediokra).
43 starter och han har aldrig stått på pallen.

Men för att återgå till frågan som jag ställde i början så undrar jag fortfarande om någon kan förklara varför en kille som Abe inte passade på den lättkörda furtaktaren?

För att han faktiskt inte var den som bemästrade en 500 bäst. Han var otroligt ojämn, ena dagen fenomenal, vansinniga sladdar och snabb som fan. Andra helgen vurpade han och/eller körde "långsamt".
Sen körde han väl iofs bara 990 i början, innan allt var intunat/fixat på dem.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sandstream skrev:
2461710

Xaus var snabbast i världen på sin 999F03 i slutet av 2003,
han tog pallplats på D'Antins fjoolårs-Ducati 2004,
och kunde inte köra M1 alls 2005.

Sebastian Porto var het på Repsol Aprilian, när teamet bytte till
Honda gick det så trögt att han la hjälmen på hyllan.

de är bara så att för de flesta trivs bättre med vissa hojars egenskaper.

en 500:a var lätt, smal och knivskarp jmft med en MotoGP/WSBK-hoj
så den är annorlunda på fler sätt än motorkaraktären.

MC Doktorn

Guest
Vilket tjafs MotoGp vs 500GP vilken var bäst vem hade störst och bla bla

Det viktiga är väl att det är täta race årets MotoGP är ju oerhört spännande vad mer kan man begära, vi såg 2002 vad som hände :rolleyes:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
"Det gick ju fortare förr. Det var ju tvåtaktare då, och trumbromsar. Nuförtiden är det ju bara massa plast. Dagens MotoGP-hojar skulle aldrig hänga med de gamla 500:eek:rna. Dessutom var det ju grusbanor förr, och ändå gick det snabbare."

/B. Akåtsträvare

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2461772 :rofl
Vad vill du ha sagt egentligen?
Ingenting, jag ställde en fråga och har vad jag kan se inte fått ett enda svar från dig.
Läs gärna om de sista sidorna och svara när du har tid :tummenupp

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
990cc 2-takt och ingen jäkla viktgräns....pressa utvecklingen till max !!
Låt utymmet för expansionskammarna bestäma antal cylindrar och hojens form och storlek :tummenupp

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På McCoy's Albacetetest så fanns även Itoh på plats och testkörde på en Ducati. McCoy var 4/10s snabbare på Ilmor.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Axxexs skrev:
2463764 På McCoy's Albacetetest så fanns även Itoh på plats och testkörde på en Ducati. McCoy var 4/10s snabbare på Ilmor.
Kul! Synd att det är Itoh som är referensen för där går det inte så superfort längre.

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
2473898 Ducati erbjuder Marco Melandri 6 milj Euro för ett 2-årskontrakt. Ett erbjudande som många tror kommer vara lockande för Marco. Gresinis maneger är däremot inte glada nu på Ducati som försöker köpa över vad dom tycker sin förare.

http://www.tgcom.mediaset.it/sport/articoli/articolo328229.shtml
Tycker Melandri ska tacka ja direkt, för mig veterligen är han inte aktuell för HRC och varför spela andrafiol när han kan få köra det bästa Ducati kan erbjuda.
Gresini kan ju ta in Sete istället :D

BTW: Vadå "sin förare"?
Ungefär lika larvigt som när supportrar blir arga för att en ishockeyspelare väljer ett annat lag.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
2473948 Låter mindre sannolikt men Yamaha kanske vill ha en amerikan i sitt stall.
För de kan väl aldrig få för sig att ta in Nicky pga något annat än att han ler fint mot kameran :va

Spaniorerna och Italienarna är bäst på att hitta på dom mest Silly:aste ryktena. Så man vet aldrig. :D

Från en som har lite koll så påstår han att dom som Yamaha vill ha nästa år är Rossi och Checa. Edwards ska ha fått medelande om att vänta 2 veckor på något besked från Yamaha. Ellison kanske blir utbytt mot Hayden då? ;)

Tamada ska ligga rätt bra till för att få fortsätta även nästa år. Största anledningen är att teamchefen på JIR gillar Tamada.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Axxexs skrev:
2473998 Tamada ska ligga rätt bra till för att få fortsätta även nästa år. Största anledningen är att teamchefen på JIR gillar Tamada.
Japaner, japaner, japaner. Spelar ingen roll hur kassa de är så får de ändå köra F1 och GP. :tummenner

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM