GP - Silly Season 2007.

Status
Ej öppen för fler svar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2487613 Nej just det, 500:eek:rna var ju så överjävligt svåra att tygla att det krävdes övermänskliga krafter. :trött
"I was riding the ´88 NSR and gave it a fistful going through the esses and as I shifted my weight from right to left the rear just lit up. The thing had me off the side so I was hanging on to the handlebars with booth knees dragging in the ground. That was my first wake-up call. It was like, Wow! So they call this a motorcycle do they!"

"...I changed up another gear through the fast rights behind the paddock. The thing just spun up and sent med straight into the hay bales. First time I met Eddie Lawson I remember him saying a lot of people can get on a 500 and go fast straight away. Then they have one crash, two crashes, three crashes and they take a big backward step. I´ve never heard a truer word."

"At Philip Island the bike would spread the calipers through the fast turns before Luckey Heights; you´d have to pump the brakes every lap. I kept telling Jeremy Burgess that Yamaha streetbikes dont´t do that. I told him that Yamaha street bikes handle better than Honda race bikes, and he just said: "The isn´t a streetbike or a Superbike, this is a 500 and this is the way it is."

Mick Doohan ur "Thunder from Down under".
 
Last edited:

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2487844 men han är knappast bättre på det än en rutinerad distriktsköterska, medan hon knappast skulle vara en hit om hon höll i skapellen när de öppnat ditt huvud.
Inte direkt men med två fingrar att öva på och säg 20 minuter så hade nog hjärnkirurgen varit minst lika bra som sköterskan på att dra ut stickor.
Omvänt hade sköterskan aldrig klarat av att utföra en hjärnoperation.

Jag har fortfarande inte fått någon bra förklaring till varför en kille som kunde köra fort med en svårbemästrad maskin inte skulle kunna göra det med en enklare maskin.
Är det för att alla kan köra fort med en enkel maskin eller hur menar ni?

Med ert resonemang borde varken Doohan eller Rossi haft det lätt i WSBK och för mig går det inte ihop. Jag är övertygad om att de hade vunnit titeln utan problem just för att de var/är så otroligt bra på att köra hoj.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2488357Jag har fortfarande inte fått någon bra förklaring till varför en kille som kunde köra fort med en svårbemästrad maskin inte skulle kunna göra det med en enklare maskin. Är det för att alla kan köra fort med en enkel maskin eller hur menar ni?
Kanske tid för lite eftertanke...?

Du och Alonso tävlar mot varandra i två heat. Det ena i varsin 90 cc fyrtakts hyrkart på 10 hk. Det andra i varsin 250cc SuperKart på 90 hk. I vilket heat tror du att Alonso skulle riskera att få stryk av dig och i vilket heat skulle du inte ha en chans?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sandstream skrev:
2488357 Inte direkt men med två fingrar att öva på och säg 20 minuter så hade nog hjärnkirurgen varit minst lika bra som sköterskan på att dra ut stickor.

ja det kan vi vara säkra på. erfarenhet är inget, utbildning är allt
:rolleyes:

Jag har fortfarande inte fått någon bra förklaring till varför en kille som kunde köra fort med en svårbemästrad maskin inte skulle kunna göra det med en enklare maskin.
Är det för att alla kan köra fort med en enkel maskin eller hur menar ni?

Med ert resonemang borde varken Doohan eller Rossi haft det lätt i WSBK och för mig går det inte ihop. Jag är övertygad om att de hade vunnit titeln utan problem just för att de var/är så otroligt bra på att köra hoj.

ja, tänk lite,
konkurrensen blir mindre om man är duktig på något som är riktigt svårt.

sen är det som jag sa inte samma sak, vissa klarar flera delgrenar
inom sin sport medan andra blir specialister.

sen är vi inte något slags 500-parti heller,
Nyteknik och jag tycker inte likadant och har inte samma bakgrund
så var och en får stå för vad han/hon skrivit.

personligen tycker jag att utvecklingen mot fyrtakt känns helt OK
men jag skulle vilja justera reglementet så att man i prototyp-klasserna
inte straffar ut skarpa, lätta maskiner. 800cc är ett steg i rätt riktning
 
Last edited:

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2488499 Kanske tid för lite eftertanke...?
Du och Alonso tävlar mot varandra i två heat. Det ena i varsin 90 cc fyrtakts hyrkart på 10 hk. Det andra i varsin 250cc SuperKart på 90 hk. I vilket heat tror du att Alonso skulle riskera att få stryk av dig och i vilket heat skulle du inte ha en chans?
Jag skulle garanterat inte ha en chans i något av heaten. Skillnaden skulle antagligen bli mindre i det första heatet men han skulle fortfarande utklassa mig.

Men om du då tänker efter lite ;)
Vad tror du skulle hända om vi flyttade Alonso till WTCC nästa säsong och han fick köra en bil som var tillräckligt bra för att vinna race med.
Borde inte han vinna i princip alla lopp pga sina kunskaper från formel 1 (eller kanske mer korrekt pga de kunskaper han skaffat sig på vägen till formel 1)?

Det hela blir ju väldigt teoretiskt men Biaggi lär väl visa nästa år om en duktig 500-förare verkligen är så mycket bättre på att köra hoj i allmänhet eller om det bara är på en viss typ av hoj.
gthyni skrev:
sen är vi inte något slags 500-parti heller,
Nyteknik och jag tycker inte likadant och har inte samma bakgrund
så var och en får stå för vad han/hon skrivit.
Det är jag med på :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2488679Men om du då tänker efter lite ;)
Vad tror du skulle hända om vi flyttade Alonso till WTCC nästa säsong och han fick köra en bil som var tillräckligt bra för att vinna race med. Borde inte han vinna i princip alla lopp pga sina kunskaper från formel 1 (eller kanske mer korrekt pga de kunskaper han skaffat sig på vägen till formel 1)? Det hela blir ju väldigt teoretiskt men Biaggi lär väl visa nästa år om en duktig 500-förare verkligen är så mycket bättre på att köra hoj i allmänhet eller om det bara är på en viss typ av hoj.
Du har redan fått tydliga svar och gthynis går knappast att missförstå:

"konkurrensen blir mindre om man är duktig på något som är riktigt svårt. sen är det som jag sa inte samma sak, vissa klarar flera delgrenar inom sin sport medan andra blir specialister."

Men framför allt: även om Biaggi gör en medioker instats i WSBK så förändrar inte det att han efter Rossi är den mest segerrike föraren i 500 och MotoGP bland alla idag aktiva.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
2488830 Men framför allt: även om Biaggi gör en medioker instats i WSBK så förändrar inte det att han efter Rossi är den mest segerrike föraren i 500 och MotoGP bland alla idag aktiva.
Jo, för Sandstream gör det det eftersom han alltid velat förringa Biaggis insats och då får "bevis". Ibland önskar man att förare la av på topp bara för att få slippa höra dem hånas.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Titta bara på Barros, det råder väl knappast någon tverkan om vem som är bäst på att tygla riktiga racerhojar av han och Bayliss. Men på makliga gatsoffor passar en mer touringmässig körstil bättre. Det är möjligt att Max som är fostrad på knivskarpa 250:s kommer lida av det.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
2488830 Du har redan fått tydliga svar och gthynis går knappast att missförstå:

"konkurrensen blir mindre om man är duktig på något som är riktigt svårt. sen är det som jag sa inte samma sak, vissa klarar flera delgrenar inom sin sport medan andra blir specialister."

Men framför allt: även om Biaggi gör en medioker instats i WSBK så förändrar inte det att han efter Rossi är den mest segerrike föraren i 500 och MotoGP bland alla idag aktiva.
Jo, jag förstår vad både du och gthyni menar men jag håller inte med.
En förare av Alonsos eller Biaggis kaliber ska inte ha några problem att vinna i en "lägre" serie om de har bra material.
Neutral skrev:
2488849 Jo, för Sandstream gör det det eftersom han alltid velat förringa Biaggis insats och då får "bevis". Ibland önskar man att förare la av på topp bara för att få slippa höra dem hånas.
Nej, det där har du nog fått lite om bakfoten.
Jag har alltid hävdat att Max är en duktig förare men tyvärr så visar han på rätt stora divaliteter och har problem vid motgångar.
Men när man skriver att han inte hade det där sista som krävs för att bli världsmästare i största klassen då hatar man honom plötsligt.
Chris Ash skrev:
2488925 Titta bara på Barros, det råder väl knappast någon tverkan om vem som är bäst på att tygla riktiga racerhojar av han och Bayliss. Men på makliga gatsoffor passar en mer touringmässig körstil bättre. Det är möjligt att Max som är fostrad på knivskarpa 250:s kommer lida av det.
Barros har haft "oturen" att inte köra på konkurrenskraftigt material i år och det hade varit kul att se honom på tex Ducatin för att få en värdemätare mot Bayliss.
Att kalla WSBK-hojarna för makliga gatsoffor tyder i normala fall på okunnighet, det är bara att kolla varvtiderna så förstår vem som helst att de går riktigt fort, men i ditt fall finns det ju en annan djupt rotad förklaring.
Du har ju själv tidigare hävdat att Max ska toura hem segern så frågan är varför du nu börjar baka från det uttalandet?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2488951 Nej, det där har du nog fått lite om bakfoten.
Jag har alltid hävdat att Max är en duktig förare men tyvärr så visar han på rätt stora divaliteter och har problem vid motgångar.
Men när man skriver att han inte hade det där sista som krävs för att bli världsmästare i största klassen då hatar man honom plötsligt.
Jo du uttrycker dig ju alltid så politiskt korrekt. :D Jag tror mitt ordval var passande.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2488951 Men när man skriver att han inte hade det där sista som krävs för att bli världsmästare i största klassen då hatar man honom plötsligt.
Det som legat Biaggi mest i fatet är att han har kört samtidigt som två av sportens absolut största förare, Doohan och Rossi. Under samma period är Baiggi den som tagit näst mest poäng. Biaggi är inte lika stor som Rossi men han är väldigt vass som förare trots att han inte vunnit VM i 500/MotoGP
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2488951En förare av Alonsos eller Biaggis kaliber ska inte ha några problem att vinna i en "lägre" serie om de har bra material.
Jag har förstått att du tycker det. Du förenklar det hela på ett lite häpnadsväckande sätt.

sandstream skrev:
2488951Jag har alltid hävdat att Max är en duktig förare men tyvärr så visar han på rätt stora divaliteter och har problem vid motgångar.
Divalater är ju en ovärderlig tillgång i underhållningsbranshen och att ha "problem vid motgångar", ja det är ju just vad det innebär att ha motgångar: problem. Fråga Hayden.

sandstream skrev:
2488951Att kalla WSBK-hojarna för makliga gatsoffor tyder i normala fall på okunnighet...
Minns du vad Edwards och Vermuelen sade när de kom till GP och beskrev prototyperna jämfört med gathojarna i WSBK?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Är det någon tråd i racing-forumet som inte slutar i en djuplodande debatt om Max:s (eventuella) storhet?
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2488977 Jo du uttrycker dig ju alltid så politiskt korrekt. :D Jag tror mitt ordval var passande.
Men du är med på att jag inte hatar honom?
Nyteknik skrev:
Minns du vad Edwards och Vermuelen sade när de kom till GP och beskrev prototyperna jämfört med gathojarna i WSBK?
Jag minns vad CV sa, Edwards uttalande har jag inte läst.
Vad jag vänder mig emot är tron att en "gatsoffa" är ett stort ånglok som vem som helst kan baxa runt på bra tider. Det kräver sin "man" även om de bästa inom WSBK inte är lika bra som de bästa inom MotoGP.
DR-Zätare skrev:
2489388 Är det någon tråd i racing-forumet som inte slutar i en djuplodande debatt om Max:s (eventuella) storhet?
Det beror på om NyTeknik eller Valmers skriver i tråden :rolleyes: :D

Gustav O skrev:
2488978 Det som legat Biaggi mest i fatet är att han har kört samtidigt som två av sportens absolut största förare, Doohan och Rossi. Under samma period är Baiggi den som tagit näst mest poäng. Biaggi är inte lika stor/bra som Rossi men han är väldigt vass som förare trots att han inte vunnit VM i 500/MotoGP
Du sammanfattar det väl :tummenupp
(La till "/bra" ovan)
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
2488925 Titta bara på Barros, det råder väl knappast någon tverkan om vem som är bäst på att tygla riktiga racerhojar av han och Bayliss. Men på makliga gatsoffor passar en mer touringmässig körstil bättre. Det är möjligt att Max som är fostrad på knivskarpa 250:s kommer lida av det.
Va? Backar du?
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Dags att uppdatera 2007 listan lite...

Kawasaki=
Randy De Puniet/Carlos Checa?/Sete Gibernau?/Makoto Tamada?

Konica Minolta Honda
Shinya Nakano

Detta enligt Kawa info...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
jian skrev:
2496351 Dags att uppdatera 2007 listan lite...

Kawasaki=
Randy De Puniet/Carlos Checa?/Sete Gibernau?/Makoto Tamada?

Konica Minolta Honda
Shinya Nakano

Detta enligt Kawa info...
Länk?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top