GPS för mc?

Starstriker, jag gissar att du bara kikat på dem lite enklare apparna?
Navigon och TomTom apparna (finns säkert nån fler fin) har lika mkt eller mer funktioner än vad en "riktigt" gps har, det är då min uppfattning iaf, som även är nämnt kommer Apple själva med en navigerings app inbyggt iOS 6 och som vanligt skulle jag tro att det är en väldigt väl fungerande och polerad app, kan vara värt att vänta och kika på.

Själv har jag dock en annan ide då jag tycker en iPhone/whatever blir för litet, jag skall bara montera en cigg uttag sedan skall tankväskan slängas på och där i det genomskinliga kartfacket skall jag lägga iPaden, det borde bli mumma :tummenupp

Jag behöver egentligen ingen karta. Det räcker med pålitliga röstinstruktioner i headsetet. Så det funkar med min iphone men då måste jag kunna lita på lägesuppdateringen. Och så dåligt som det funkar i google maps och skobbler navigatorn duger inte. Fint om det kommer röstnavi i nästa programuppdatering då kanske det blir bättre. Jag tycker mappy mini verkar som ett mindre & modernare alternativ till de andra http://www.pixmania.se/se/se/12079675/art/mappy/gps-mini-340-motorcykel-e.html

Kör med Zumo 550. Funkar riktigt bra och den tåll även en massa stryk. Tappade min från hojen en gång när jag hade glömt låsa. Den höll!

Har kört med det mesta nu tror jag.

Telefon GPS är sådär, fungerar bra men inte optimalt då det störs ut lite för ofta. Telefonen går väldigt varm och drar rätt bra med batteri. Ringer någon får dem problem ibland och tappar allt vad signal heter. Slutsatsen är att vill du ha en billig lösning så kör på detta då det fungerar hyffsat. Svårt att trycka på displayen med handskar.

Körde en vanlig GPS som någon skrev innan för cirka 600kr. Höll väldigt bra och fungerade länge. Pajade dock då jag tappade den vilket inte är tillverkarens fel utan snarare mitt. Men dom är som sagt inte gjorda för det bruket. Negativt är att det är svårt att trycka på displayen med handskar.

Kör nu en Zumo 660! bästa jag haft så klart :D. Dyr GPS men värd varenda krona. Koppa ihop telefonen, använd den som mediaspelare, ring och lägg på via display. Fungerar utmärkt att trycka på med tjocka och tunna vantar. Har även lyckats tappa denna vid 2 tillfällen utan knappt en skråma.

prio:
1. Zumo
2. "vanlig" gps
3. telefon

Ni som kör med GPS-appar på mobilerna: är de verkligen bra? De få som jag testat är extremt taffliga.
Tunt med funktioner och möjligheter att styra vad som visas, trackas etc.

Visst tar dig GPS-apparna från A till B, men kan de så mycket mer egentligen? Jag har själv inte hittat nån värd namnet.

Kan man tex spara spår för att navigera efter senare? Kan man spara spår öht? Hur är det med att lägga till waypoints och skapa egna rutter?

Känns som att GPS-tillverkarna i högsta grad bromsar utvecklingen av bra GPS-appar för att få sälja sin egna hårdvara. Hittills tror jag de lyckats.

Som jag skrev tidigare kör jag med CoPilot i en Google nexus S-lur. Den funkar bra utifrån mitt behov. Oftast är det en adress man vill ta sig till alternativt åka en förutbestämd rutt. Men det finns en hel del funktioner i CoPilot som jag inte har kollat upp eller har användning för. Lägger in några skärmdumpar för att visa lite.. Kartorna tankas ner till mobilen så man slipper vara uppkopplad, räcker med att dra på GPS:en i telefon.

Screenshot_2012-08-09-10-42-18.pngScreenshot_2012-08-09-10-42-50.jpgScreenshot_2012-08-09-10-43-25.pngScreenshot_2012-08-09-10-43-56.jpgScreenshot_2012-08-09-10-44-23.jpg

Det jag gillar bäst är att man kan redigera rutten utifrån de vägar/orter du vill åka. Vet inte om det går i andra mobilappar men det var anledningen till att jag valde CoPilot.

Jag kör med en Zumo 550. Den står sig ännu tycker jag. Jag uppdaterar kartorna regelbundet, Ihop med planeringsmjukvaran Garmin Basecamp så funkar det riktigt bra tycker jag. Hittar man en beg. sådan för max två tusen så har man gjort ett fynd.

En riktig MC- GPS som tål regn, bensinspill, har en bra hållare med vattentålig kontaktering, kan manövreras med MC- handskar, display som funkar i starkt solljus o.s.v. är det som gäller tycker jag.

Att kladda runt med inomhusspecad elektronik utomhus slutar som regel med besvikelse. Kör ett par timmar i regn, sedan får du kartnavigera resten av semestern.

Last edited:
Jag vill inte ha min telefon monterad på hojen, det är viktigt att den funkar när jag behöver den.

Lite bök när man ska para ihop allt i rätt ordning, men sen funkar det automatiskt vid nästa uppstart.

Jag har Garmins senaste mellan model, zumo 350LM
Än så läge är jag ganska nöjd med allt förutom priset... runt 3000kr vore mer rimligt

Mini recension:
+ Stor och lättavläst skärm som alltid är läsbar även om solen lyser rätt på
+ Kan manövreras med tjocka handskar
+ Vattentät
+ Livstids uppdateringar
+ Smidigt gpsfäste
+ Otroligt bra gps mottagare som t.o.m funkar i mitt garage med betongväggar!
+ Bra batteritid

- Programmet basecamp är den sämsta skit jag någonsin använt... Det känns väldigt -90 tal!
- Sitter en stor "klump" på strömkabeln som inte är helt lätt att trolla bort på en mc... Fick plocka isär halva cykeln för att gömma kabeln
- Helt värdelös på grusvägar, då mindre vägar försvinner när man zoomar ut.
- Man måste använda garmins special kabeln för fast montage, detta är dyrt och jobbigt om man som mig har 3st olika cyklar!

Innan hade jag en Navigon bilgps i 2000kr klassen, kan väl säga som så att trots priset på zumon så ångrar jag absolut inte att jag köpte en!

Bilgps i tankväskan:
+Billigt

- Man ser inte ett skit när solen lyser
- Jävla stömkabeln åker ur när man kör så gps jävlen går in i stanby mode, förbannat kul när detta händer i en större stad där man aldrig kört tidigare... :mad:
- I kraftigt regnväder så blir det imma i kartfodralet
- Man måste stanna och ta av sig handskar osv när man ska ändra rutt

Att inte Google har gjort någon GPS än?! Fan va smidigt det vore att sköta allt via google maps :)

Zumo 350LM ser bra ut men 4-5000 för den? jämfört med 1500-2000 för mappy mini 340? http://www.pixmania.se/se/se/12079675/art/mappy/gps-mini-340-motorcykel-e.html

Det är ju det som är grejen. Allt handlar om hur mycket man kommer använda den och vad man tycker det är värt.
Min lösning kostar under 200kr och är inte perfekt, men då kan jag köra både navigon, tomtom, waze, eller vad jag nu vill. Mitt tips är: Börja billigt och byt till något dyrare utefter de funktioner du märker att du saknar på den billiga lösningen.

Läs på i MC Dokorns länk för där står det mesta att läsa av vikt vad gäller navigering med gps på mc. Och ställ er sedan frågan om vad ni vill kunna göra med er gps.

För min del så är det ett absolut krav att man bla. kan:

-Stänga av den automatiska ruttomräkningen(Där tror jag alla Tomtom försvann..)
-Ruttplanera i datorn. Garmin Mapsource eller Garmin Basecamp.
-Plocka ut och spara sitt spår efter att man varit ute och kört.

Vill man bara hitta till målet på snabbaste sätt, duger billigaste IP/Vattentäta/vattenskyddade MC navigatorn ni kan hitta, vill man använda gpsen till lite mer så bör man kolla på te. Zumo 660.

Bästa gps för mc bruk är fortfarande stenåldersmodellerna från Garmin 276c, 278, 478, ingen av dem finns kvar i dagens sortiment men har ni chans att köpa en så tveka inte. Men Garmin har släppt modellen Montana som verkar kunna bli riktigt bra för den som vill få ut mer av sin gps än att bara ta sig till målet.

Jag kör sedan 6 år med en Garmin Zumo 550 som gör allt jag behöver få ut av en gps till hojen. Det enda som suger med den är skärmens usla upplösning.

http://www.mcgpsinfo.com/p/vilken-mc-gps-skall-jag-valja.html

Last edited:
Jag har aldrig upplevt det som ett problem, iphonen uppdaterar en gång i sekunden, och är det höga byggnader som stör, så strular alla gpsmottagare mer eller mindre.

Lirar bra. :)

Har både Navigon Mobile Navigator Europe för iPhone och en fristående MC navigator Zumo 660 med kartan Citynavigator och livstids uppdatering.

De stora begränsningarna med Iphone

Tål inte regn
Finns inget MC fäste eller lämplig laddare för hoj åkning.
Liten skärm
Går inte att använda med handskarna på
Finns inget bra ruttplaneringsprogram, vägen är målet!

Mao helt värdelöst för MC åkning tycker jag :).

Men funkar bra på Semestern i Rom och snabbaste vägen till en adress.

Som sagt gå in och läs vad Magnus Jinstrand skriver enl Dust Busters länk

Last edited:
Jag vill inte ha min telefon monterad på hojen, det är viktigt att den funkar när jag behöver den.

Lite bök när man ska para ihop allt i rätt ordning, men sen funkar det automatiskt vid nästa uppstart.

Lärde mig i år en dyr läxa på MC-semester i Polen...hade gjort ett eget montage på hojjen för Androiden (Xperia) för att kunna GPS: a vid behov under färd (tanken var inte hela tiden).
Vi var ute på halvön "Hel" (norr om Gdansk) när vi stannar och jag ser att det är tomt där telefonen borde suttit...

Kändes inte bra att vara på väg utomlands när mitt elektroniska "liv", dvs. ringa, surfa, fota och GPSa var borta :mad:

Hädanefter tror jag mer på att GPS-navigering kräver en riktig GPS och en normal Smartphone ska vara till det den är avsedd för i första hand, dvs. användas "inomhus".

är på väg att få hem denna:
http://xgps150.dualav.com/
Iphone söker GPS position 1/sekund. med denna externa GPS puck får man GPS position 4/sek. Tänker använda den på bana ihop med laptimer men det funkar även som bättre kart gps.

Precis den har jag tänkt köpa. Varifrån beställde du? Har inte hittat några bra priser i närområdet så lutar åt att köpa från USA via ebay.

Har kört med Garmin Zumo 550 i flera år funkade kanon med handskar/ i regn/ att lägga upp rutter/ att spara spår, ända tills den for in i hojens instrument vid en krasch. Tappade den i sjön = hände ingenting.

Nu har jag en Garmin Zumo 660. Bättre skärm, funkar kanon, touchskärmen upplever jag som sämre än på 550. Att behöva ta bort batteriluckan när man skall koppla den mot datorn suger.

Alla möjliga fästen bil/båt/hoj följer med båda två som standrad och dom är rikyigt bra.

För båda två krävs det extra minne för att kunna uppdatera och om man inte vill ha massa musik eller annan multimedia i den så skall man inte köpa så stort extra minne som möjligt som Garmin säger. Det blir helt oanvändbart eftersom man bara kan ha en karta på ett minne.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick