GPS: Garmin Zumo 350LM eller TomTom Rider v4?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag vet att det finns gamla trådar om GPS:er för motorcyklar, men de senaste jag hittade var från 2008 så jag startar en ny gällande de senaste modellerna.


Jag sitter och funderar på att komplettera MC-Kartorna i kartfodralet som jag har på tanken med en GPS inför sommarens utfärder. Som jag ser det så är finalisterna de mc-specifika GPS:erna Garmin Zumo 350LM (http://sites.garmin.com/zumo/) och TomTom Rider v4 (http://www.tomtom.com/en_gb/tomtom-rider/).

Båda verkar ha fördelar och nackdelar. Båda har gemensamma funktioner och några som den andra inte har. Båda har "livstids" kartuppdatering. Den största skillnaden (bortsett från den fysiska storleken) verkar vara priset...

Garmin Zumo 350LM: 3899 kr (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Zumo350)
TomTom Rider v4: 2990 kr (http://www.elgiganten.se/product/mo...TOMTOMRIDEREU/tomtom-rider-gps-for-motorcykel)


Jag kommer inte att koppla mobilen till GPS:en. Jag kommer inte att använda ett headset för att höra instruktioner. Det jag kommer att använda den till är som stöd längs vägen, för att hitta i främmande städer, för att hitta hotell och bensinmackar, för att försöka få tips om kurviga vägar värda att köra och för att lägga in egna färdvägar som jag vill testa.


Är det någon här som har erfarenhet av Garmins och TomToms nya modeller eller av deras gamla modeller? Några råd, tips och tricks? Hur använder ni GPS:en på mc-turerna? Är Garmin 900 kr bättre? Frågorna är många, svaren förhoppningsvis fler. Alla synpunkter mottages tacksamt.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har den gamla Garmin Zumo 500:n som motsvarar nya 350:n.
Har haft den i många år redan och är fortfarande grymt nöjd med den. Använder den både på hojen och i bilen. På hojen använder jag den dock med en strupmikrofon från neckmike, för annars har jag märkt att det är lätt att missa instruktionerna i tid. Jag sammanlänkar då även min telefon med gps:en via blutooth och kan på så vis vara anträffbar per telefon trots att jag kör hoj. Jag ger den 5 tummar upp av 5 möjliga. Den lämnar inget övrigt att önska. Det enda jag skulle kunna önska är att jag själv satte mig in i alla funktioner som finns att tillgå, för att få ut ännu mer av min gps.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Never mind... missade att du skrev att du inte skulle koppla till mobilen. Tror inte 350LM fixar detta.
 
Last edited:

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Köpte en Garmin som kula ur efter mjukvaruuppdateringen så han aldrig prova den på hojen men ganska skönt gränsnitt i GPS'en men uselt att ruta via datorn svårt att få till det vs TomTom som jag bytte till och sen kört med.
TomTom har slingriga vägar vilket är skoj och tidsödande, Tyre för ruttning (använder Google maps) men jävligt små menyer när du ex skriver in en postort (blir lätt fel).
Garminen får du med bilhållare till och har en smidigare ladd del medans TomTom har allt i hållaren (beror väl på hur man vill lösa det)
TomTom har inget minneskort vilket kanske kan vara en nackdel (inget jag märkt än iaf)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag får uppfattningen att Garmin är vanligast bland användare, således finns det mycket hjälp och support på nätet i olika forum mm. Tillbehören som låsbara hållare är vanliga osv.
Dessutom delar folk med sig av intressanta rutter/vägar som man kan ladda ner och tanka GPS:en med. Min uppfattning är att då de flesta har Garmin så är det enklare att tanka ner utan att behöva konvertera etc.
(nu för tiden finns det kanske konverteringprogram men ändå..)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tack för era synpunkter så här långt!

Det bästa vore ju om man kunde få låna en av varje och bilda sig en egen uppfattning, men...

Jag misstänker att det kan vara så här:
Garmin: Full av finesser, men ett omständigt användargränssnitt.
TomTom: Enkel att använda, men inte lika många möjligheter att anpassa den efter användarens önskemål.

Eller är jag bara färgad av min erfarenhet av Garmins frilufts-GPS:er?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Tack för era synpunkter så här långt!

Det bästa vore ju om man kunde få låna en av varje och bilda sig en egen uppfattning, men...

Jag misstänker att det kan vara så här:
Garmin: Full av finesser, men ett omständigt användargränssnitt.
TomTom: Enkel att använda, men inte lika många möjligheter att anpassa den efter användarens önskemål.

Eller är jag bara färgad av min erfarenhet av Garmins frilufts-GPS:er?
Jag tycker snarare tvärt om. Garmin är fruktansvärt logisk i menyn, medan TomTom är en djungel att förstå. Men det är klart, alla är vi olika.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag tycker snarare tvärt om. Garmin är fruktansvärt logisk i menyn, medan TomTom är en djungel att förstå. Men det är klart, alla är vi olika.

Du kan mycket väl ha rätt. Min senaste GPS var en Garmin eTrex Vista. Jag hade inga större problem med den (bortsett från lite onödigt krångligt förfarande för att få in Friluftskartorna) men det är inte en GPS som man lånar ut till vem som helst och förväntar sig att de kan använda den. I och för sig hade jag inga problem med DOS heller på den tiden det begav sig...
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Om jag vill sitta hemma på vintern o planera sommarns resor på datorn, är det fortfarande Garmin som gäller?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Okej, en till fråga...

Jag har fingrat på en TomTom Rider, men jag har inte hittat någon Garmin Zumo 350LM att undersöka. Vid ruttplanering på Ridern är det i princip ingen skillnad i den föreslagna rutten vid valen "Snabbaste rutten" och "Undvik motorvägar", om "Planera slingrande vägar" väljs föreslår den dock väldigt kurviga rutter oavsett vilket slutmål jag knappat in.

Hur är det på Garmins GPS:er? Blir det någon märkbar skillnad om man väljer bort motorvägar? Får man motsvarigheten till "slingrande vägar" då?

Det vore ju allra bäst om jag kunde kika på dem sida vid sida. Om Garmin inte skickar ut användaren på kurviga vägar när motorvägar väljs bort så vinner Ridern trots att man inte kan stänga av autozoomen och den automatiska omräkningen om man viker av från rutten (den räknar ju om till en ny slingrande väg). Funktionen att få slingrande vägar känns allt för viktig.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Åker bil i europa nu med en Tomtom XL och jag kommer att prova nått annat märke, skitdum att uppdatera.
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Okej, en till fråga...

Jag har fingrat på en TomTom Rider, men jag har inte hittat någon Garmin Zumo 350LM att undersöka. Vid ruttplanering på Ridern är det i princip ingen skillnad i den föreslagna rutten vid valen "Snabbaste rutten" och "Undvik motorvägar", om "Planera slingrande vägar" väljs föreslår den dock väldigt kurviga rutter oavsett vilket slutmål jag knappat in.

Hur är det på Garmins GPS:er? Blir det någon märkbar skillnad om man väljer bort motorvägar? Får man motsvarigheten till "slingrande vägar" då?

Det vore ju allra bäst om jag kunde kika på dem sida vid sida. Om Garmin inte skickar ut användaren på kurviga vägar när motorvägar väljs bort så vinner Ridern trots att man inte kan stänga av autozoomen och den automatiska omräkningen om man viker av från rutten (den räknar ju om till en ny slingrande väg). Funktionen att få slingrande vägar känns allt för viktig.
När jag använder min zumo på hojen så väljer jag i stort sett alltid "kortast sträcka" och att den ska undvika motorvägar och landsvägar. Då hamnar man på kurviga vägar som man aldrig hade hittat annars. Helt grymt tycker jag.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
I morgon ska jag testa med telefonen och Telias navigations-app i stället för en "riktig" GPS.

Monterat med vattentätt fodral på styret. Verkar sitta säkert med justerings möjligheter och det går att trycka bra på skärmen genom plasten.

Planerade in en rutt från Stockholm - Söderköping - Åtvidaberg - Kinda - Rimforsa där jag tänkte övernatta. Valde bort motorväg och la in de olika delmålen för att vara säker på att få med väg 134. Har kört tidigare med Telias app i bil men testar nu med mc. Tyckte att den fungerade bra i bilen så länge det var bra teckning, den lagrar kartan i förväg en del (tror jag) för jag har inte haft problem tidigare.
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Nackdelen med en smartphone kan ju vara hur bra touchen funkar när luren väl sitter i skyddet (+laddningen), därför valde jag en riktigt Gps för att jag är bekväm.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu fick det bli en TomTom Rider. Jag har fortfarande inte kunnat fingra på en Garmin Zumo 350LM, så jag kan inte uttala mig om den. Men... Jag fick ett erbjudande att köpa en TomTom Rider för 2392 kr och då kunde jag inte låta bli. Jag kan nog leva med att inte kunna låsa autozoomen och att inte kunna hindra den från att räkna om rutten vid avstickare. Jag får trots allt en hel del bensin för de 1500 kr som skiljer och snabbvalet att planera "Slingrande vägar" lockar och skall premieras.

Jag får återkomma med synpunkter på hur den sköter sig.
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
När du ruttar antingen i GPS'en eller i Tyre så var noga med vart du sätter punkten så du slipper bli guidad upp på folksgårdar osv vilket går att leva med men kan bli sjukt irriterande om man ska åka en längre sväng.
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Nu fick det bli en TomTom Rider. Jag har fortfarande inte kunnat fingra på en Garmin Zumo 350LM, så jag kan inte uttala mig om den. Men... Jag fick ett erbjudande att köpa en TomTom Rider för 2392 kr och då kunde jag inte låta bli. Jag kan nog leva med att inte kunna låsa autozoomen och att inte kunna hindra den från att räkna om rutten vid avstickare. Jag får trots allt en hel del bensin för de 1500 kr som skiljer och snabbvalet att planera "Slingrande vägar" lockar och skall premieras.

Jag får återkomma med synpunkter på hur den sköter sig.

Blev det bara en Rider eller en Rider V4?

Vet du eller har du testat att ansluta den med en Scala G9?
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Blev det bara en Rider eller en Rider V4?

Vet du eller har du testat att ansluta den med en Scala G9?

Ursäkta otydligheten... En Rider v4, den senaste med 4,3"-display, slingrande vägar och gratis livstids kartuppdatering. Jag har ingen kommunikationsenhet eller annan Bluetooth-lur, så jag får gå på de visuella instruktionerna (jag hadecändå inte hört en Garmin...).


pumpe3:
Jag antar att det blir "learning by doing", eller har du något tips?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top