GPS: Garmin Zumo 350LM eller TomTom Rider v4?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Ursäkta otydligheten... En Rider v4, den senaste med 4,3"-display, slingrande vägar och gratis livstids kartuppdatering. Jag har ingen kommunikationsenhet eller annan Bluetooth-lur, så jag får gå på de visuella instruktionerna (jag hadecändå inte hört en Garmin...).

pumpe3:

Jag antar att det blir "learning by doing", eller har du något tips?
Tror ändå att du ska överväga att ha nån typ av lösning så du hör vägledning. Jag har provat båda (visserligen ofrivilligt pga att nån sladd hade lossnat eller nåt) och att köra utan vägledning är helt värdelöst jämfört med att köra med vägledning. Körningen blir mer avslappnad iom att du slipper titta på skärmen varannan sekund. Hör man att "hon" säger nåt, då först kan det vara läge att kolla vad som är på gång. Det förhöjer den positiva delen med GPS med flera hundra procent faktiskt.

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Ursäkta otydligheten... En Rider v4, den senaste med 4,3"-display, slingrande vägar och gratis livstids kartuppdatering. Jag har ingen kommunikationsenhet eller annan Bluetooth-lur, så jag får gå på de visuella instruktionerna (jag hadecändå inte hört en Garmin...).

pumpe3:

Då får du gärna dela med dig var du fick den så billigt :D

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Blev det bara en Rider eller en Rider V4?

Vet du eller har du testat att ansluta den med en Scala G9?

Rider V4 funkar med Scala G9

pumpe3:

Zooma in när du satt ner pricken och var noga så funkar det kanon, när du ruttar både i Tyre och i GPS så väljer den inte bort grusväg så kan bli överraskning ibland (Tyre kan du ju använde Google streetview och missa flesta grusvägarna)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Tror ändå att du ska överväga att ha nån typ av lösning så du hör vägledning. Jag har provat båda (visserligen ofrivilligt pga att nån sladd hade lossnat eller nåt) och att köra utan vägledning är helt värdelöst jämfört med att köra med vägledning. Körningen blir mer avslappnad iom att du slipper titta på skärmen varannan sekund. Hör man att "hon" säger nåt, då först kan det vara läge att kolla vad som är på gång. Det förhöjer den positiva delen med GPS med flera hundra procent faktiskt.

Jag skall kolla om det går att koppla den till den här Bluetooth-mojen som Teknikmagasinet har:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=266077

Om det går kan jag använda mina egna lurar och jag slipper köpa ett kommunikationskit och montera på hjälmen. Jag tog en tur till Askersund och tillbaka idag, planerad med "Slingrande vägar". Nu blev det den jag skulle ha valt ändå, men jag upplevde inte att det var så stora problem att titta snabbt och se hur många kilometer det var kvar och sedan köra utan att kolla. Det lär ju bli värre om man rör sig i bebyggelse...

Jag har gjort en liten tidsförvrängning. Sorry. Elgiganten hade en "Kvällsöppet"-kampanj 13/6 då de hade skumma reapriser på en hel del saker. Jag klickade in på deras hemsida och såg att TomTom Rider v4 var med och nedsatt med 20%. Sedan har jag låtit den ligga med tanke på ångerrätten och deras öppet köp-policy medans jag har försökt få rätsida på vilken modell som jag skall ha (om någon). Efter att ha varit ute med den idag känner jag att jag kommer att vara nöjd med TomTom:en, speciellt med tanke på att det skiljer 1500 kr upp till Garmin Zumo 350LM nu jämfört med prisert jag betalade för TomTom Ridern...

Om jag får nys om en liknande kampanj lovar jag att säga till dIrEcKt!

Zooma in när du satt ner pricken och var noga så funkar det kanon, när du ruttar både i Tyre och i GPS så väljer den inte bort grusväg så kan bli överraskning ibland (Tyre kan du ju använde Google streetview och missa flesta grusvägarna)

Tack för tipsen!

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Intressant tråd då jag precis går i tankarna att köpa en 350LM.
Står mellan den och en 660, men jag har svårt att utreda exakt vad som skiljer dem åt.
Någon som kan upplysa?

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Både Garmin och TomTom e skit. Stenåldershårdvara med stenålderrsmjukvara. De har inte gjort något innovativt på 15 år. Deras användbarhet är lika usel ich priserna skyhöga. Har dock inte sett 350LM som ska ha uppdaterat gränssnitt.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vad finns det för alternativ? Är öppen för förslag..

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Tja ett alternativ är att köra smartphone med Sygic, eller OruxMaps.
Sygic har kartinfo från TomTom och uppdateras i rask takt. Innehåller dock inte den typ av ruttfunktionalitet som man vill ha till mc-körning. Man kan importera rutter men det e lite klyddigt. Betalmjukvara (finns crackat om du vill testa först) men licensen e på livstid

Oruxmaps är en liten mjukvara som kan importera rutter från Google Maps eller Garmin, och köra de i antingen google maps över 3G, eller om du tankar ner kartor från OpenAtlas (också lite klyddigt). Gratis

Mappy, en fransk GPS , billig och fungerande http://www.pixmania.se/se/se/12079675/art/mappy/gps-mini-340-moto-europa.html

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Kan nu säga att mobilen 8iPhone) fungerar utmärkt som GPS i typ 3 timmar sedan börjar batterit sina, tyvärr.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Välja bort motorvägen kan man göra på alla gps, speciellt en fransk, då det kostar pengar att köra på deras motorvägar. Batteri? Cigguttag ..

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Ny chans att få tag i en TomTom Rider v4 till bra pris! :fakta

Elgiganten kör en ny kampanj med kvällsöppet och rabatter. 20% rabatt på GPS:er, bland annat Ridern ger ett slutpris på 2392 kr. Köp i butik ikväll eller beställ på Elgiganten.se mellan 2000-2200 (nu syns ordinarie pris på hemsidan, det justeras i kassan ikväll).

Elgigantens TomTom Rider till bra pris:
http://www.elgiganten.se/product/mo...TOMTOMRIDEREU/tomtom-rider-gps-for-motorcykel

Elgigantens kävllsöppet-kampanj:
http://www.elgiganten.se/cms/s-RB2sGQVwHb0AAAE_VvUIrjhF?SCID=NEWSLETTER_NATTOPPET_20130919

Jag är inte kopplad till Elgiganten, men jag är väldigt nöjd med min TomTom Rider. :tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...