Jag har en Starlane Stealth GPS-3 men skulle jag ha vetat vad jag vet nu hade satsat på en billigare icke-GPS istället. Varför?
- Jag använder aldrig GPS-loggen som visar spårval, acceleration och broms dels för att mjukvaran är rätt bökig och dels för att som amatör är jag alldeles för inkonsekvent i min körning för att ha någon nytta av det. Jag kör inte nog seriöst för att orka sitta och kolla vart jag bromsade och svängde in varv för varv helt enkelt.
Av samma anledning skulle jag inte vara speciellt intresserad av en datalogger heller, den är helt enkelt ett par nivåer för avancerat för alla utom elitförare. Kör man BMW finns ju deras egna GPS-baserade logger/laptimer som dels tar ut en massa data från ECUn (varvtal, gaspåslag, bromstryck, DTC/ABS) och kombinerar med hastighet, spårval och varvtid från GPSen som man sedan kan lägga över en Google Maps-bild av banan. Smutt men som sagt på tok för avancerat för mig
Fördelarna med en GPS-timer jämfört med en vanlig är att man kan lägga in mellantider vilket kan vara rätt praktiskt att kolla på även om man är amatör och man ser vilken toppfart man hade per varv vilket alltid känns bra
Fördelarna med Stealth:en är att den är relativt liten och smidig, jag fäster den på styrkronan med kraftig kardborre så jag enkelt kan ta bort den när jag kör på bana eller lämnar hojen obevakad.
Ett tips är att satsa på en laptimer som blinkar eller på något sätt signalerar när du körde snabbare än varvet innan och som har stora lättlästa siffror eftersom du inte vill åka runt och stirra längre stunder på laptimern istället för banan. Det har tydliga fördelar att veta hur du ligger till under passet eftersom du vet direkt om du gör något rätt eller fel och inte först efteråt.