GPS laptimer: Aim Solo GPS vs Starlane Stealth GPS-3X. Vilken ska jag välja o varför?

BGI

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Hoj
2 små
Tänkte skaffa mig en laptimer och har bestämt mig för en GPS-variant. Har därefter fastnat för Aims Solo och Starlanes Stealth. Har sökt runt lite på forumet men inte hittat någon tråd som ställer dessa två laptimers mot varandra så därför är jag givetvis nyfiken på vilka erfarenheter ni har av respektive modell. Vilken är bäst och varför? Att det skiljer några 100-lappar mellan dem spelar ingen roll.

Aim solo
http://www.motoaction.se/mc/laptimer/aim-solo-gps-laptimer-x46solo0000

Starlane Stealth
http://www.laptimer.se/?category_id=67&item_id=CSTHGPS2

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Min stora fråga är varför man skulle viljan lägga 4kkr på en laptimer. Den visar inte varvtiderna bättre än en billigaste och alla funktioner med logging är ändå bara skit. Vill du för raceåka bygga loggingsystem så går det att göra betydligt mer prisvärt.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Letar också GPS baserad laptimer.

Det viktigta för mig i nämnde ordning är;
1. varvtider
2. kunna se var jag gasar o var jag bromsar.
3. kunna lägga varven på datorn o få banan uppritad där jag med olika färger ser hur jag kör, gasar, bromsar mm.

Sen är den stora frågan om jag tror att jag vill utveckla mitt laptime-användande;
- kunna se växel, varvtal, trottelöppning mm ?
Idag bryr jag mig inte, man om laptimern är förberedd för det så är det ett plus. Men naturligtvis dyrare...

AIM har en jäkligt fin variant som kan pluggas in direkt i BMW:n och du får typ 29 värden. Men den är dyr.
Så jag tittar mot samma modeller som du. Men jag vill minst kunna koppla upp den mot datan o se bana mm.

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Jag köpte en Aim Solo och nu i efterhand så känns det lite som en halvmesyr. Det är nice att kunna analysera i datorn, men nu skulle jag vilja ha varvtal samt spjällvinkel på gasen.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag köpte en Aim Solo och nu i efterhand så känns det lite som en halvmesyr. Det är nice att kunna analysera i datorn, men nu skulle jag vilja ha varvtal samt spjällvinkel på gasen.

Det är precis min invändning. Man betalar 4kkr för en piffig laptimer vars analysfunktioner av varvet mest duger för att visa poolarna när man har dryckeskalas. En budget datalogger börjar på 6kkr och sen kan man bygga ut den efterhand när man har råd och behov.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Den här jag klart intresserad av. Enligt demo på Anderstorp av Magnus J från Allmotorservice så är denna modell plug-in klar för min hoj, direkt in i ECUn. Det betyder att jag inte behöver köpa till massa sensorer mm om jag inte vill börja ha koll på fjädring och så.

Just nu är det inte läge för det, men.....

Någon som har erfarenhet av denna modell, AIM Solo DL?

http://www.aim-sportline.com/pages/solo/index.htm

http://www.aim-sportline.com/pages/solo/what-is-solodl.htm

Edit: Förlåt TS, har kanske kapat din tråd lite här...

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Den här jag klart intresserad av. Enligt demo på Anderstorp av Magnus J från Allmotorservice så är denna modell plug-in klar för min hoj, direkt in i ECUn. Det betyder att jag inte behöver köpa till massa sensorer mm om jag inte vill börja ha koll på fjädring och så.

Just nu är det inte läge för det, men.....

Någon som har erfarenhet av denna modell, AIM Solo DL?

http://www.aim-sportline.com/pages/solo/index.htm

http://www.aim-sportline.com/pages/solo/what-is-solodl.htm

Edit: Förlåt TS, har kanske kapat din tråd lite här...

Kör man BMW är det ett bra alternativ då deras ECU interface släpper ifrån sig mycket relevant data (10 relevanta parametrar). Motsvarande på ex Yamaha R1 är i princip bara RPM. AIM gör generellt bra grejer men just denna produkt har jag inte testat.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Dags för ett trådlyft här...

Jag sitter och funderar på en Aim Solo, inte DL-varianten (den känns för dyr och jag tänker inte grotta ner mig i allt för mycket siffror) och inte My Chron Light TG (det känns som en GPS-baserad modell räcker för mig, jag behöver inte exaktheten och vill inte behöva komma ihåg en IR-sändare).

Är det någon som har någon uppdaterad erfarenhet av Aim Solo?

Mitt syfte är att kunna se om jag förbättrar mig körmässigt på kurs-/bandagar, men min farhåga är att hornen växer inuti hjälmen och att jag istället för att ha lap timern som kontroll har den som piska (risken är ju då att jag pressar mig själv precis förbi gränsen).

Följdfrågan är om ni som har lap timers upplever att den är ett hjälpmedel eller mer något som tar fokus från körningen?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag klippte ihop den här filmen med data från en Android-app som heter Trackmaster och en 10Hz GPS-puck. En riktigt GPS-laptimer är såklart byggd mer specifikt för ändamålet, men kostar typ 5 gånger mer och jag tror inte den mäter bättre.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Problemet är ju om man inte har en smartfåne utan en klassisk med knappar. Då finns inga appar. Och att köpa en smartfåne blir lätt dyrare än en lap timer... :fakta

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Problemet är ju om man inte har en smartfåne utan en klassisk med knappar. Då finns inga appar. Och att köpa en smartfåne blir lätt dyrare än en lap timer... :fakta

Billigaste telefonen med android går väl på typ 1000kr? Sen en puck för 4-500kr så har man en laptimer med samma funktioner som en starlane för 3-4k.

Såg nu ovan att man kan få en android-lur för 500kr, ännu bättre.

Jag har en gammal windowsmobil, en sådan får man väl t.om. betalt för om man vill ha den... Så min laptimer gick på en femhundring som är vad pucken kostade.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag har en Gps-puck och en telefon med RaceChrono. Funkar skitbra och är billigt.
Jag klippte ihop den här filmen med data från en Android-app som heter Trackmaster och en 10Hz GPS-puck. En riktigt GPS-laptimer är såklart byggd mer specifikt för ändamålet, men kostar typ 5 gånger mer och jag tror inte den mäter bättre.
Vilken puck köpte ni då?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har en Starlane Stealth GPS-3 men skulle jag ha vetat vad jag vet nu hade satsat på en billigare icke-GPS istället. Varför?
- Jag använder aldrig GPS-loggen som visar spårval, acceleration och broms dels för att mjukvaran är rätt bökig och dels för att som amatör är jag alldeles för inkonsekvent i min körning för att ha någon nytta av det. Jag kör inte nog seriöst för att orka sitta och kolla vart jag bromsade och svängde in varv för varv helt enkelt.

Av samma anledning skulle jag inte vara speciellt intresserad av en datalogger heller, den är helt enkelt ett par nivåer för avancerat för alla utom elitförare. Kör man BMW finns ju deras egna GPS-baserade logger/laptimer som dels tar ut en massa data från ECUn (varvtal, gaspåslag, bromstryck, DTC/ABS) och kombinerar med hastighet, spårval och varvtid från GPSen som man sedan kan lägga över en Google Maps-bild av banan. Smutt men som sagt på tok för avancerat för mig :)

Fördelarna med en GPS-timer jämfört med en vanlig är att man kan lägga in mellantider vilket kan vara rätt praktiskt att kolla på även om man är amatör och man ser vilken toppfart man hade per varv vilket alltid känns bra :)

Fördelarna med Stealth:en är att den är relativt liten och smidig, jag fäster den på styrkronan med kraftig kardborre så jag enkelt kan ta bort den när jag kör på bana eller lämnar hojen obevakad.

Ett tips är att satsa på en laptimer som blinkar eller på något sätt signalerar när du körde snabbare än varvet innan och som har stora lättlästa siffror eftersom du inte vill åka runt och stirra längre stunder på laptimern istället för banan. Det har tydliga fördelar att veta hur du ligger till under passet eftersom du vet direkt om du gör något rätt eller fel och inte först efteråt.

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vilken puck köpte ni då?

Denna köpte jag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=457486

Globalsat BT-338, dock osäker på om min har ett X på slutet. Men det var ett par år sedan så det lär finns bättre modeller ute nu. Men den funkar riktigt bra iaf.

Jag har den med ibland när jag kör på landsvägen med då den loggar rutten man kör så man kan kolla den senare i google maps. Enkel att ställa in med programmet man får till datorn.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Kolla in qstarz nya laptimer. Lyser rött eller grönt på skärmen beroende på om man kör snabbare än varvet innan istället för att stirra allt för länge på siffrorna http://www.mindation.com/index.php/ltq6000

Jag har en sån. Jag rekommenderar inte den, inte för det priset jag pröjsade iaf. (~3600kr).

Den stora featuren med att den har färgskärm var ju cool, men man ser inte det i solljus på styret på hojen.

Hade det handlat om 2 papp eller så hade det varit prisvärt, för tidtagningen fungerar ju som det ska. Annars är den rätt plastig och smäckig jämfört med Starlane Stealth.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping