GPS till hojen vid långtur

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Köp en Multistrada! Det finns GPS som originaltillbehör till den. Tror att det är en Garmin StreetPilot III som man använder.
Men det är ju inte det billigaste sättet att få GPS på hojen :rolleyes:

Marsipulami

Guest
Jag har min mobiltelefon kopplad till en Bluetoth modul och med programet Wayfinder inlag (Wayfinder är bättre än Tom-Tom på alla sätt). På detta sätt har jag telefonen kopplad till hjälmen och får alla instruktioner i örat liksom jag kan svara i telefon när någon ringer (kopplar bort röstfunktion under samtal dock). Jag skriver var jag kör ifrån och var jag skall till och så laddas allt ner i telefonen snabbt och jag behöver inte göra något mer än slå ifrån telefonen när jag är framme.

Rekomenderas varmt!

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Marsipulami skrev:
Jag har min mobiltelefon kopplad till en Bluetoth modul och med programet Wayfinder inlag (Wayfinder är bättre än Tom-Tom på alla sätt). På detta sätt har jag telefonen kopplad till hjälmen och får alla instruktioner i örat liksom jag kan svara i telefon när någon ringer (kopplar bort röstfunktion under samtal dock). Jag skriver var jag kör ifrån och var jag skall till och så laddas allt ner i telefonen snabbt och jag behöver inte göra något mer än slå ifrån telefonen när jag är framme.

Rekomenderas varmt!

Det får du visa mig hur det funkar sen :Bugar
Måste ha.

Marsipulami

Guest
Mavve skrev:
Det får du visa mig hur det funkar sen :Bugar
Måste ha.

Självklart kan jag visa detta för dig. Men du, först får vi ju ta en tur där du får visa dina kunskaper på vägen med nya hojen ju :D

Ring vet jag....

Tobias

xXxXxXxXxXxXxXx
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svart GSXR750 -98 *SÅLD*, XR600 *SÅLD*, KTM 625 SXC *SÅLD*, KTM 525 -05
Jag kör med Garmin GPS V (lite äldre modell än 60C), mycket trevlig med autorouting, points of intrests o.s.v.
www.touratech.de säljer även ett suveränt mc fäste till denna (finns i två modeller en som tar bort alla skakningar vilket kan behövas nu när man åker ktm....)
GPS:n är vatentät till 15m djup så den tål regn och rusk iaf.
Kan klart rekommenderas nu när gps v sjunkit i pris sedan 60c kom.

Kolla amerikanska/tyska/engelska nät butiker för att spara en redig slant

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Fick hem min Garmin 60c idag, beställd från ebay för 4400kr. :hoppa Jädrar vilken rolig maskin, rekommenderas helt klart! Nu har jag knappat in adressen till kvällens restaurang så jag hittar dit. Man kanske ska lägga in en waypoint för hemmet också så jag kan hitta hem? :D

Nu är det bara till att hitta ett bra BILLIGT fäste så man kan ha den på hojen också. Någon som har några tips på sådana?

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Köpte den här från www.gpsw.co.uk det är ett RAM mount som gick på 25£
RAM Artkelnr för den som är intresserad, de var nämligen rätt lurigt att hitta rätt:
Handlebar mount RAM-B-149Z
Garmin 60c hållare RAM-HOL-GA12

Bifogat

• gps1.JPG
    gps1.JPG
    74.2 KB · Visningar: 303

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Spinky Spendrup skrev:
Köpte den här från www.gpsw.co.uk det är ett RAM mount som gick på 25£
RAM Artkelnr för den som är intresserad, de var nämligen rätt lurigt att hitta rätt:
Handlebar mount RAM-B-149Z
Garmin 60c hållare RAM-HOL-GA12

Snyggt :tummenupp

Men Frappa är kapitalist så tror han gillar följande mera :)

Bifogat

• Navigation2.jpg
    Navigation2.jpg
    39.4 KB · Visningar: 359

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
K-Man skrev:
Jag har en Garmin Geko201 och datakabel till PC'n samt Kartex så att man kan se exakt var man kört. Kul när man är ute på crossen. Den är liten och smidig (mindre än 10 cm hög) och vatten tät. Bra för att hitta till älgpasset med oxå :tummenupp Går alldeles utmärkt att lägga in rutter och waypoints för smidig navigation, särskilt med kartprogrammet i PC'n

Vad gav du för den? Jag funderar på att köpa en sån och ha som leksak....och använda i bilen med den bärbara datorn

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Höll på att bli helt tokig igår när jag var ute och körde, gps:en dog stup i kvarten och behövdes startas om. Det visade sig att batterierna glappade pga av vibrationerna genom hållaren. Tydligen är det tejpade batterier eller extern matning som gäller.

Snubbarna på SOE verkar vara bekanta med problemet, här är en lösning:
Klicken Sie hier bitte

Att köra med gps:en påslagen i fickan under 5h fungerade dock alldeles utmärkt men det var ju inte där den skulle vara...

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Någon som vet nått om nokia 5140 som gps,
finns ju som tillbehör till den och den ska ju va vattentät också ???

om man ändå ska byta mobil så :va

Jimmy-boy

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Sv650
clintan skrev:
Kolla in TomTom, dom har grejer till Tungsten. http://www.tomtom.com/products/products.php?ID=234&Language=1

Använder själv TomTom navigator till min pocketPc och det funkar finfint :tummenupp

Jag har Palm T3 och försöker installera Tomtom på datorn och palmen men jag får bara ett felmedellande "Hittade inga program för de enheter som din dator stöder." Jag har inte köpt själva GPS motagaren (antennen) ännu men jag måste ju kunna installera själva tomtom ändå? vad är det som är fel?

//Jimmy

clintan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Cagiva Elefant E900
Jimmy-boy skrev:
Jag har Palm T3 och försöker installera Tomtom på datorn och palmen men jag får bara ett felmedellande "Hittade inga program för de enheter som din dator stöder." Jag har inte köpt själva GPS motagaren (antennen) ännu men jag måste ju kunna installera själva tomtom ändå? vad är det som är fel?

//Jimmy

Nu vet jag inte om installationen är likadan för Palm som till Pocket Pc men jag gissar att så är fallet. Du installerar inget på din dator utan bara på Pda'n, men det går givetvis via synckabeln/vaggan som är kopplad till datorn. Har du en fungerande sync via dator till Pda'n?

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
BMW F800s
Ok folk; jag startade en egen tråd, och så fick jag tips om denna. Flyttar därför mitt inlägg (och tack för de svar jag fått än så länge på mina frågor, ska genast kolla in SOE-länken):

Tjena alla bikers! (lät lite fånigt, kan inte låta bli att )

Jag kommer att ge mig ut på en långtripp nästa sommar, och har tänkt köpa på mig en GPS-mottagare. Det verkar som att det har hänt förbålt mycket på den marknaden, bara det senaste året. Det är två saker jag undrar över:

* Om det är någon här som har erfarenhet från detta? Hur har det fungerat? Vilken modell/märke har ni använt? Hur har ni monterat dit GPS-mottagaren; på styret?? Har det funkat bra?

* Jag är inte någon förmögen person, så smärtgränsen för mig går vid 6500 pix. Det gör tre modeller intressanta; Garmin Quest, Navman ICN510 och TomTom GO. Någon mer här som har tankar kring dessa, eller kanske till och med har provat någon av dem? Jag tror att TomTom GO är den av dessa som finns ute på marknaden, de andra är tydligen på gång.

/Thomas

Marsipulami

Guest
Jag använder min mobil och en GPS-modul. En GPS-modul kostar runt 1000-1500 kronor. Detta överför jag sen via Blåtand. Sen använder jag mig av programet Wayfinder (www.wayfinder.se) som jag tycker är mycket bra. Har själv prövat TomTom men gillar inte det (min åsikt). Så när jag är ute och kör hoj så har jag alltid telefonen kopplad till min hjälm eftersom jag måste svara i telefon rätt ofta. Och på detta sätt så får jag också alla instruktioner på var jag ska köra i örat (vilket jag självklart har ställt in innan). Jag är supernöjd med detta system, finns säkert bättre...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept