Gps till hojen

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
jens_rock skrev:
Ni som har GPS...

Är också i GPS funderingar...

Har Garmin Quest "tracking"?
D.v.s den registrerar var man kört, även om man inte kör efter en rutt.
Och sedan kolla var man varit.

:va

JA, minns inte hur många punkter dock.

Simpatico

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Xj600
Är också sugen på en Quest. Vad jag kan förstå är enda skillnaden mellan Quest och Quest2 att 2'an har större minne och kan ha hela europa-kartan inlagd på en gång. Är det bara den skillnaden? 1500 för lite minne är ju hutlöst.
Kan man lägga in andra kartor i den? t.ex. kartor i .rik-format?

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
Simpatico skrev:
Är också sugen på en Quest. Vad jag kan förstå är enda skillnaden mellan Quest och Quest2 att 2'an har större minne och kan ha hela europa-kartan inlagd på en gång. Är det bara den skillnaden? 1500 för lite minne är ju hutlöst.
Kan man lägga in andra kartor i den? t.ex. kartor i .rik-format?

Du kan inte skapa rutter i din PC och tanka ner dessa till din Quest2, eftersom du inte får med något kartprogram.
Det kan dock göra med Quest, det som jag tycker är det viktigaste när det gäller gps för MC, man vill ju inte ha den snabbaste eller kortaste vägen utan den roligaste. Då är det lättast att skapa rutterna på PC'n och sedan tanka ner dom.

Simpatico

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
Xj600
Pommes skrev:
Du kan inte skapa rutter i din PC och tanka ner dessa till din Quest2, eftersom du inte får med något kartprogram.
Det kan dock göra med Quest, det som jag tycker är det viktigaste när det gäller gps för MC, man vill ju inte ha den snabbaste eller kortaste vägen utan den roligaste. Då är det lättast att skapa rutterna på PC'n och sedan tanka ner dom.

ytterligare an anledning till att köpa en Quest och spara 1500 jämfört med en Quest2. :tummenupp

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
Simpatico skrev:
ytterligare an anledning till att köpa en Quest och spara 1500 jämfört med en Quest2. :tummenupp

Enda nackdelen med Quest är minnet om man tänker göra en Europaresa,då blir man tvungen att ha med sig en laptop och tanka om den.
Man kanju iofs bara ta de kartor som behövs för den rutten dvs behöver inte fylla den med områden man aldrig kommer vara i.
Minnet räcker till ungefär skandinavien och lite till.
Annars är den helt perfekt, tillräckligt stor för bilen/mc tilräckligt liten för att ha med sig i fickan för att hitta alla pubar i den nya staden man aldrig vart i tack vare batteridrift.

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Pommes skrev:

http://www.garmin.com/products/poiloader/ :7peta

Däremot finns inte detta till 1:an

jens_rock skrev:
Men tillräkligt för att klara en eftermiddags körning i raskt tempo? :)

500..

En annan brakälla för information ang Garmins produkter är ju annars:

Garmins hemsida

Men eftersom vissa verkar lida av barnförlamning, lepra eller något annat otäckt så lägger jag upp direktlänkar. :rolleyes:

Direkt Quest
Direkt Quest2

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Biturbo skrev:
Om man vill ha en gps som går att använda till allt så är det väl Garmin Quest2 man ska ha om jag fattat rätt.

Den har fäste för både bil, mc, snöskoter/fyrhjuling, båt och fungerar ypperligt att hålla i handen när man är ute och går.

Den är dessutom den enda, så vitt jag vet, som är vattentät.

Garmin Street Pilot V är vattentät ner till 30m enligt tillverkaren (va f-n man nu har där att göra?). Har själv kört mycket i regn (det vanligaste MC-vädret i det här landet) och allt har funkat.

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
En liten varning är på sin plats!

När ni skaffar er en GPS så kolla noga hur anslutningen mellan hållaren och själva GPS´en ser ut.

Mina erfarenheter säger mig att det inte är själva GPS´en som tar stryk av vatten och fukt. Det är dom små stiften i hållaren som oxiderar av.

Jag har en Garmin Streetpilot C320, och den är helt suverän till mc-åkning eftersom den är relativt liten till formatet men ändå har en stor pekskärm som man enkelt kan pula med trots att man har handskar på sig.

Jag har kört i regn, snö, kyla, slask, och alla möjliga väderlekar och aldrig haft något problem med själva GPS´sn.

Dock verkar det bli någon form av elektrisk reaktion i fukt om man inte har GPS´en monterad, så själva stiften på hållaren ärgar och går av. -Och det går FORT! på en helg är hållaren förstörd om man inte torkar rent när man kört utan GPS´en monterad i hållaren.

I vintras avverkade jag nog 3-4 stycken hållare.
Men jag måste säga att Garmin, eller Sportmanship som dom heter, har varit helt suveräna att ha att göra med i garantiärenden.

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
osten skrev:
Kör själv med en Garmin Quest kan säga att 2660:n är för stor för att få plats med vettigt på en sportcykel. Questen har ett mc-fäste som är riktigt bra sitter kanon på min Gixxer och visade mig vägen genom Norge -05 . Så köp den.

Funderar starkt på en Garmin Quest 2 men hur ser mc fästet ut ? Skulle vilja fästa på styret men man ser ju inte på några bilder hur själva fästet ser ut.
Tänkte fästa det mellan styrhållarna på styret men eftersom styrhållarna står ut 15mm så vet jag inte om det kommer fungera med org hållare eller om man måste fixa något eget fäste.

Last edited:

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
237 skrev:
Funderar starkt på en Garmin Quest 2 men hur ser mc fästet ut ? Skulle vilja fästa på styret men man ser ju inte på några bilder hur själva fästet ser ut.
Tänkte fästa det mellan styrhållarna på styret men eftersom styrhållarna står ut 15mm så vet jag inte om det kommer fungera med org hållare eller om man måste fixa något eget fäste.

http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sku=010-10610-00

Det är hållaren runt själva questen, sen måste den hållaren fästas på
motorcykeln på något sätt.

Kanske med den här, vet inte om den funkar.
http://shop.garmin.com/accessory.jsp?sku=010-10496-00

Många använder sig av RAM mount,
http://www.ram-mount.com/gps_mounts/model_garmin_gps_mount.htm
eller
http://www.gadgetguy.net/Catalog/Page01/Page1.html

eller bygger själv på något sätt.

237

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
BT 1100 Bulldog
Kunde inte hålla mig längre så jag beställde en Garmin Quest 2 :banana
Tack för tipsen Pommes...
Fästet får jag lösa på nått sätt om det inte fungerar med org.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Har en Garmin GPSmap 60c. Tog ett bilfäste och plockade isär och använde ovandelen. Borrade och gängade ett M6 i styrkronan, sitter perfekt nu.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Nu har jag andvänt min gps på hojen för första gången och är super nöjd, efter skånevårturen kickade jag bara i "kör mig hem" och undvik motorvägar så fick man roliga vägar hem :)

En annan kanon sak var att när man körde på okända/nya vägar så slog man ett öga ner då o då på gps o kunde avläsa hur vägen fortsatte efter krönet etc, såg om där kom några anslutande vägar osv....kändes som om man kunde ligga steget före hela tiden även om man nog inte bör andvända det till att köra fortare utan kanske bara säkrare..........

Toppenhelg med en del körning har man fått :tummenupp :)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!