GPS till motorcykel, Vilken ska man ha?

hymn

We must push little cart!
Gick med
26 Mar 2008
Hoj
2011 Speed Triple
Har en Zumo 220 som är anpassad för ändamålet, funkar bra, vattentät inget behov av väska etc, men gammal i funktionerna och inte särskilt high-tech. Hopplös att planera rutter direkt i gps'en, får fixa ev planering via garmin's mjukvara på pc´n innan man ger sig av (om man är den typen som vill ha järnkoll). Jag använder den mest för att få en hygglig uppfattning om vart jag ska, samt för att hitta boende/mackar etc nere i europa.

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Tack så mycket för det tipset:) Dra om rutten som man själv önskar låter ju riktigt lovande får jag ju säga.
Kör du med en hållare till telefonen på styret eller hur gör du?

Nu är det dock så att jag själv har Iphone. Kankse finns till den med?
Låter ju helt klart som ett ytterst prisvärt alternativ.

Jag köpte en telefonhållare på ebay som jag fäster på styret. Den ska, enligt säljaren, vara vattentät men har själv inte provat att köra med den i regn. Med lite ansträgning kan man knappa på luren med handskar på men det går enklare utan... Den ska finnas för iphone oxå, enligt deras hemsida http://www.copilotlive.com/uk/

Som det skrevs tidigare använder Copilot GPS:en i telefon och behöver ingen uppkoppling mot nätet. Sen är det aldrig fel att gardera sig med en hederlig papperskarta!

Skrev lite om Copilot i den här trådan samt klistrade in några skärmdumpar från appen. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?257035-GPS-för-mc&highlight=Copilot

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag kör en vattetät hållare från Rider mount till min Samsung Galaxy s2.
För navigering inom Sverige så kör jag WAZE som är en skitbra gratisapp som jag kan rekommendera verkligen!
Ger både fartkameravarning, koll på köer och annat. Mycket användbart i storstäder + att man kan ge varningar för exempelvis olycker, skit på vägen, mm..

För navigering i andra länder köpte jag Navigeon som laddas ner till telefonen och som funkar utan datatrafik påslagen. Kartorna uppdateras när du har datatrafik eller wifi. Laddningen klarar man med separat kabel som går in genom uttag i botten, funkar bra!

Jag köpte min på ebay, men här är deras hemsida.
http://www.ridermount.com/
20120908_145557.jpg

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Rekomenderar Waze till Iphone eller Android. Så jäkla skysst program =)

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Ska kolla upp Waze, men vad tycker ni är dess främsta attribut?
Har någon av er erfarenhet av CoPilot också och kan jämföra?

Powerglide, jo till 5:an ska det vara, inte sett något annu men lagomt till nästa säsong borde det finnas flera allternativ.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
En GPS använder GPS-satelliter för navigering. :mattias
Finns inget online i det.
Jo det vet jag...men trodde man behövde datatrafik för att gps funktionen skulle fungera. I en iPhone sitter det väl exempelvis ingen "riktig" gpsmottagare utan den använder gsm/3g nätet? Eller har jag helt missuppfattat det hela?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jo det vet jag...men trodde man behövde datatrafik för att gps funktionen skulle fungera. I en iPhone sitter det väl exempelvis ingen "riktig" gpsmottagare utan den använder gsm/3g nätet? Eller har jag helt missuppfattat det hela?

Det sitter en dålig GPS-mottagare i iPhone. Den snabbar upp första identifieringen av sin position med hjälp av Telemaster sedan är det GPS som gäller.

På iPod och iPad WiFi only finns ingen GPS däremot.

Den första iPhonen som kom hade ingen GPS däremot.

Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ska kolla upp Waze, men vad tycker ni är dess främsta attribut?

Främsta fördelar med WAZE är att appen har en stor community med användare som hjälps åt med förbättringar i kartor samt även snabb användning av rapportverktyget.
Du kan skicka och får automatiskt rapporter om detaljer som kan påverka din resa samt omdirigeringar vid större trafikstockningar mm.
WAZE ger dig gratis:
*fartkameravarning
*polisvarningar
*Koll på trafikstockningar
*Varning för trafikolyckor, saker på vägen, vägarbeten osv.
*Navigation till kompisar som också har waze oavsett om du har deras adress eller inte.
*Kommer ihåg favoritvägar och föredragen rutt om du navigerar till samma ställe ofta.

http://www.waze.com/

Kort sagt så ger WAZE dig en navigator med mycket bra navigation som OCKSÅ tar in information för hur trafiksituationen ser ut i verkligeheten.
Jag använder WAZE i hela landet eftersom jag också jobbar som säljare och den har funkat perfekt oavsett om jag är i Stockholm, Malmö, Göteborg, Haparanda eller Norrlands inland! Så länge du har datatrafik så funkar det. Ock det räcker med EDGE (lägsta datahastigheten) när du väl är ute och åker.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag använder WAZE i hela landet eftersom jag också jobbar som säljare och den har funkat perfekt oavsett om jag är i [...]
Waze är långt ifrån perfekt när det gäller navigering.
I storstadsregionerna där många rör sig fungerar den säkert bra.
Men ska du ut i obygden så behöver du en riktig navigator.

Jag använder Waze dagligen. Men det är enbart för trafikinfo på den sträcka jag pendlar.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Det sitter en dålig GPS-mottagare i iPhone. Den snabbar upp första identifieringen av sin position med hjälp av Telemaster sedan är det GPS som gäller.

På iPod och iPad WiFi only finns ingen GPS däremot.

Den första iPhonen som kom hade ingen GPS däremot.

Precis som powerglide säger får du gps positionen oavsett om du har 3g mottagning eller inte. Däremot krävs det 3g för att visa kartan som laddas tex. från google maps, det går att spara vissa bitar därifrån offline men ska du på en längre tur är en telefon med intern karta eller en "vanlig" gps att föredra.
Då slipper du vara beroende av 3g för att ladda kartan.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Navigon finns för iPhone vilken använder inbyggda kartor.
Då behöver du inte vara online för att se ngn karta.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Några bekanta har köpt Gamin Montana och den verkar bättre än Zumo-modellerna.

Jag har en uråldrig bilvariant, Nuvi 255W, som jag har i vattentät väska på styret, funkade bra både i Norge och i Baltikum i somras, men att göra rutter funkar inte, vill man göra reseplanering hemma så är det "spårkartor" som gäller.

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
Själv har jag en 045.jpg Tom tom (urban rider) har funkat kannon garranterat vattentät!! 161 mil hem från Tyskland i konstant Spö regn... Enkel att se samt bläddra i menyerna (även med handskar) Kan verkligen rekomendera :tummenupp kostar väl ca 2400:- visst Garmin är Sääkert mycket :va bättre men Hm? 5-6papp.. :dummer

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det beror lite på vad man skall ha sin GPS till. Är det lite hårdare tag så är det någon av Zumomodellerna eller en gammal 278 som gäller. Tomtom gillar jag inte eftersom de har för små skärmar.

Annars kan man ta vad som helst i princip, bara kartorna är ok. En vattentät ficka nånstans och så matning dit.

Har själv en 278 och väntade på att den nya efter Zumo 660 eftersom Zumon börjar kännas gammal. Vad kläcker Garmin ur sig då!? En 200:a - nånting, med BANTAD funktionalitet. WTF? Aldrig i liver att jag degar upp >5k på något som är gammalt från början.

Samtidigt sker utvecklingen på mobilsidan blixtsnabbt. Optimalt just nu tror jag skulle vara en Galaxy Note (stooor) med nån mjukvara, typ Co-Pilot för de tillfällen när man inte har täckning vilket händer rätt ofta om man inte bara åker till korvmojjen (vad skall man då med GPS till?). Jag har kollat lite på Waze, men det känns ärligt talat ganska kackigt, åt det larviga hållet. Jag vill ha en "vuxen" mjukvara, med avancerade GPS-funktioner såsom routing, tracking, spara spår, följa spår osv osv. Hur svårt skall det vara för nån av de stora att klämma ut sig nåt sånt? Jag vill BETALA för det.

tyvärr är mobilernas GPS-program inte gjorda för MC-förare. Det blir för knepigt att manövrera med handskar på, men det är väl bara att gilla läget.....

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jag tror att Ipad är riktigt bra för landsvägsåka. Har inte fått tummen ur och köpt vattentät box och fäste. Står på listan inför nästa säsong.

Det jag alltid ogillat med gps:er är att den lilla skärmen inte kan ge överblicken. Spelar kanske ingen roll om man följer en rutt. Men vid mer eller mindre planlöst åkande vill man ha så mycket info som möjligt över så stort område som möjligt.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag tror att Ipad är riktigt bra för landsvägsåka. Har inte fått tummen ur och köpt vattentät box och fäste. Står på listan inför nästa säsong.

Det jag alltid ogillat med gps:er är att den lilla skärmen inte kan ge överblicken. Spelar kanske ingen roll om man följer en rutt. Men vid mer eller mindre planlöst åkande vill man ha så mycket info som möjligt över så stort område som möjligt.

Du tror inte iPad blir lite stor? Jag har nyss köpt en Nexus 7 (7" mot paddans 10"). Den funkar nog, men är fortfarand ei största laget.

Betr CoPilot (iaf för Android) så är det gratis nu. Man tankar ned grundprogrammet, gratis, sen ingår en region, tex Nordics. Gratis. Vill man ha röstguidning och/eller fler regioner så kostar det några hundringar, men fortfarande inte dyrt.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Du tror inte iPad blir lite stor? Jag har nyss köpt en Nexus 7 (7" mot paddans 10"). Den funkar nog, men är fortfarand ei största laget.

Jag förstår ju att det kommer se förjäkligt fult ut när den är så stor. Men praktiskt sett tror jag att det kommer bli mumma. En stor del för mig med hojåkningen är att utforska nya vägar och sevärdheter. Att kunna se var enn avtagsväg tar vägen utan att behöva skrolla tio gånger på skärmen är guld värt för mig.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag förstår ju att det kommer se förjäkligt fult ut när den är så stor. Men praktiskt sett tror jag att det kommer bli mumma. En stor del för mig med hojåkningen är att utforska nya vägar och sevärdheter. Att kunna se var enn avtagsväg tar vägen utan att behöva skrolla tio gånger på skärmen är guld värt för mig.

Testat att zooma ut lite? :D

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Testat att zooma ut lite? :D

Det är ju uteslutet på alla utom 278:an (och syskonmodeller till den). Alla som provat vet att alla detaljer/småvägar försvinner redan vid mycket liten utzoomning. Helt värdelöst om det är småvägarna man vill åt.

278:an tillåter av någon anledning större utzoomning med bibehållen mängd detaljer/vägar. Förr, när 278:an var "modern", trodde jag att det berodde på att den hade bättre hårdvara än de andra. Men nu är den långt ifrånsprungen av moderna gps:ers hårdvara så det beror knappast på att det skulle vara för tungt att visa alla detaljer rent grafiskt.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...