Gpz1100 motor -> Wiseco 1260

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Hej,

Tänkte höra om det är någon som kört med 1260 kit på en gammelkawa?
Motorn i fråga är en idag orginal Gpz1100 från -84 med RS36or och
V&H 4-1. Jämnade till på insugssidan när jag monterade RS36orna, så
insugsgummi-topp fick en fin konisk övergång.

Planerar en översyn i vinter och då kompet är i lägre intervallet så har
jag tänkt byta kolvar och fodra om. Ventilerna är knappast täta heller men
jag har en känsla av att dom inte är ensam bov för kompet.
10.25:1 blir det med 1260 grejerna.

Vill få det driftsäkert och lite mer effekt/vrid än det jag har idag så
vad tycker den samlade expertisen att jag bör/inte bör göra??
Klarar jag mig med org. kammarna? Behöver vev svetsas? Portning?
Andra ventiler? Hur illa blir det med värmen? :va

Tacksam för synpunkter och råd!! :Bugar :Bugar

/Danne
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Veven ska definitivt svetsas. Kompet bör du behålla så där pass lågt om du ska åka gata. Ett bra ventiljobb eller bara en inslipning duger. Porta toppen... well, då börjar stålarna på att rasa iväg... hur mycket har du råd att spendera?
 

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
andersbrink skrev:
Veven ska definitivt svetsas. Kompet bör du behålla så där pass lågt om du ska åka gata. Ett bra ventiljobb eller bara en inslipning duger. Porta toppen... well, då börjar stålarna på att rasa iväg... hur mycket har du råd att spendera?

Tjena och tack för svar!

Jo, det är bara gata som gäller!

Hade inte tänkt lägga ut en halv förmögenhet på den så jag tror jag nöjer
mig med att polera kanalerna själv när det gäller toppen!
Finns ett 4hjuligt projekt som gräver i fickorna... :rolleyes:

Hur vanligt är det med sprickbildning i ventiler/stakar/vev?
Är väl lika bra att kolla det när dom åker ut skulle jag tro!

Behöver man tänka på ngt speciellt när veven ska svetsas?
Förvärmning? Och ngt annat än TIG är knappast att tänka på..

mvh
/Danne
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bastarden skrev:
Hur vanligt är det med sprickbildning i ventiler/stakar/vev?

Veven svetsar du helst inte själv. Låt någon riktigt kunnig balansera upp den och byt samtidigt kamaxeldrevstappen innan dom svetsar den. I Sverige är det väl bara Motospeed som pysslar med sånt.

Sprickor är sällsynta. Veven blir först obalanserad innan sprickorna kommer - som en symptom på obalansen. Om du gör ventiljobbet själv, se åtminstonde till att få ventiltallrikarnas slitna yta uppslipade till 45 grader med en 15 graders extravinkel in mot skaftet.
 

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
andersbrink skrev:
Veven svetsar du helst inte själv. Låt någon riktigt kunnig balansera upp den och byt samtidigt kamaxeldrevstappen innan dom svetsar den. I Sverige är det väl bara Motospeed som pysslar med sånt.

Sprickor är sällsynta. Veven blir först obalanserad innan sprickorna kommer - som en symptom på obalansen. Om du gör ventiljobbet själv, se åtminstonde till att få ventiltallrikarnas slitna yta uppslipade till 45 grader med en 15 graders extravinkel in mot skaftet.

Okay, tack för tipsen! :tummenupp

/Danne
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
gpz 83-84 har dom bästa topparna störst ventiler o andra vinklar ,rör inte insugarna om du inte vet ,dom är redan stora orginal ,japanerna var där o handportade
(jo det är sant) gäller endast 83-84 ,avgassidan däremot är lite trång (om du inte lämnar till motospeed o får större ventiler o mer portat )det bli dock inte buget trimmnig då ! Skapligt vassa orig kammar , tror nog veven pallar 1260 kitet också
(givet bäst o säkrast få den fixad)samtidigt veven är ur så måste blocket fräsas upp för de större fodren (84mm)(max 1170cc på orginal
1100 cylle 75 mm kolv ,1260 78mm kolv foder 83,6
vill du minska värmen kör E85 sprit kyler mycket bättre än bensin.
Kör själv med rs38or E85 1260cc 13 komp inga spik o värme problem
Så det enklaste alternativet e 1170cc =borr o kolvar + göra toppjobbet
(men kubik is king)
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Sju års trådlyft e inte dåligt :tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
6 års lyft! Inte alls någon "miss", gamla klassiker tål att lyftas fram i rampljuset. Idag köpte jag en GPZ1100b1 (1981, modellen utan kåpan - dock med Unica-box) i originalskick via blocket, 5000 spänn. Inte startad på 8 år... säljaren hade blivit totalt nedringd - och sålde tydligen till den som tuggade minst. 1135cc låter mer lockande med originalfodren - så slipper man bearbeta motorblocket. Ska man ge sig på mer än då bör man ju som sagt även renovera och svetsa veven.
 

Eltiwa

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2015
Ort
Gävle
Hoj
Bimota KB3 1983
Då tar vi ytterligare tre år. Sådana här klassiker tål det. Har hamnat lite i skuggan av Z1 populäriteten men börjar bli heta nu. Fantastiska motorer!

Jag har en Bimota KB3 med Kawasaki 1000J block. Jag har kommit över en 1089cc cylinder från en GPZ1100. Är det någon som vet om man kan sätta det på 1000J blocket. Cylindern är nyborrad till 75 mm (1070 cc) samt har nya Wiseco kolvar med komp 10,4:1. Har också kommit över kamaxlar från GPZ1100 sen 1983.

Lirar detta ihop?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
javist 1100/gpz cyl passar 1000j ,det enda är om det är gpz1100 83/84 ans Kolvar passar inte (18mm kolvbult),, alla andra 17mm (borr 75mm =1170cc)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top