Gräsklipparproblem

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi har en gräsklippare enligt bild. Den köptes för ca 5 år sedan. Den har väl klippt hyfsat, men knivarna var slitna och pga det lite korta så den lämnade en sträng i mitten. Hittade till slut knivar i lagom längd (tror det var 2022) och efter det var strängen ett minne blott. Men i år har den börjat jävlas på ett ny sätt. Högra kniven klipper inget bra, den sliter mer av gräset som blir liggande i en sträng bakom. Jag har haft loss den och slipat då jag trodde att det var att den var slö, men ingen skillnad. Någon som har ett vettigt förslag på vad problemet kan vara?

1717159959278.png

1717160004204.png

1717160037711.png
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Utsliten/blankpolerad remskiva så att den kniven inte rör sig som den ska?
Ja det skulle ju kunna vara ett möjligt alternativ. Ska kolla så att remmen verkligen spänns ordentligt när man fäller fram spaken. Och kanske smörja upp lagerdelen i knivhållaren.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Renoverade nyligen en liknande klippare. Tror också på remmen, men skulle rekommendera ett kit med nya spindlar och remskivor. Iofs i USA, men här kostade alla delar runt $100.

Spindlarna ska gå lätt. Vrid på remskivorna så känner du om lagren är kass, eller om det är för mycket axialt spel i dem. Det är lätt hänt att det fastnar något i dem på undersidan, som i sin tur lägger tryck på lagren.

Det går att köpa lösa lager och renovera spindlarna, men efter att ha plockat isär en och bankat ur de pressade lagrena tyckte jag nya spindlar var värt kostnaden.

1e30d3fa425cdd0536a990f7e72eeefc.jpg
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Jag förslår också byte av lager till spindlarna.

Det är ingen plåt för ”mulching” som försvunnit?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Renoverade nyligen en liknande klippare. Tror också på remmen, men skulle rekommendera ett kit med nya spindlar och remskivor. Iofs i USA, men här kostade alla delar runt $100.

Spindlarna ska gå lätt. Vrid på remskivorna så känner du om lagren är kass, eller om det är för mycket axialt spel i dem. Det är lätt hänt att det fastnar något i dem på undersidan, som i sin tur lägger tryck på lagren.

Det går att köpa lösa lager och renovera spindlarna, men efter att ha plockat isär en och bankat ur de pressade lagrena tyckte jag nya spindlar var värt kostnaden.

1e30d3fa425cdd0536a990f7e72eeefc.jpg
Jag har sett att det finns nya spindlar. Remmen byttes för ett par år sedan (ett år innan nya knivarna tror jag) men den kan ju ha blivit sliten för det. Men jag tycker inte att spindeln går trögt, kollade tidigare idag och när jag släpper remmen fortsätter kniven att snurra i säkert 15-20 sekunder.

Edit:
Spindeln kan ju vara slut i alla fall kom jag på. Att den snurrar lätt när den är fri betyder ju inte att den snurrar lätt under belastning.

Glömde ju en bild. Högarna är alltså inte vid utsläppet bak, utan på höger sida bakom högra kniven.

1717237302562.png
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det finns olika blad att köpa också. Vissa är designade för att mulcha bättre.
De här bladen har som en båge upp som vad jag förstått är tänkt att skapa en uppåtgående luftström så den mulchar mer än raka blad.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kan jag ha för liten rem? Inser att det går att få dit en betydligt bredare rem än den jag har där nu. Den som sitter där nu heter PIX Lawnmaster 4L 790K, som när jag googlar är 1/2" bred och är 79" lång. Om någon vet bättre (duktigare på att googla) så hojta till. Man måste ha loss remskivorna för att få ut remmen för att kunna mäta ordentligt.

Någon som vet vad det ska vara för rem här? Och hur ser man att ett remhjul är så slitet att det måste bytas? Spindeln glappar inte (vad jag kan känna) och allt snurrar lätt.

1717331860141.png

1717331817314.png

1717331901279.png
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ser ju onekligen ut sim att remmen bottnar i remskivan. Fetare rem!!
Kolla med rembutiken.se
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag tycker det ser rätt ut. Det kan bli ganska kraftig vinkel på remmen beroende på klipphöjden på aggregatet när det sitter på klipparen.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Renoverade nyligen en liknande klippare. Tror också på remmen, men skulle rekommendera ett kit med nya spindlar och remskivor. Iofs i USA, men här kostade alla delar runt $100.

Spindlarna ska gå lätt. Vrid på remskivorna så känner du om lagren är kass, eller om det är för mycket axialt spel i dem. Det är lätt hänt att det fastnar något i dem på undersidan, som i sin tur lägger tryck på lagren.

Det går att köpa lösa lager och renovera spindlarna, men efter att ha plockat isär en och bankat ur de pressade lagrena tyckte jag nya spindlar var värt kostnaden.

1e30d3fa425cdd0536a990f7e72eeefc.jpg
Upplevde en hel del vibrationer när jag provade igen nu, inte tänkt på det tidigare. Så det kanske är spindlarna ändå. Får plocka loss dem helt nästa gång jag är på plats, så att jag kan mäta upp så att jag köper rätt prylar.

Om nu inte någon vet av erfarenhet vilka det är så kan jag beställa i förväg.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Upplevde en hel del vibrationer när jag provade igen nu, inte tänkt på det tidigare. Så det kanske är spindlarna ändå. Får plocka loss dem helt nästa gång jag är på plats, så att jag kan mäta upp så att jag köper rätt prylar.

Om nu inte någon vet av erfarenhet vilka det är så kan jag beställa i förväg.

Det är samma spindlar på väldigt många modeller. Googla på spindlar för din maskin så hittar du dem på amazon.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Slipade du rätt sida av knivarna? :crash OBS: Inte seriöst menat och absolut inte för att dumförklara dig, men jag har personlig erfarenhet av folk som på fullt allvar skrutit med att "knivarna är nyslipade" och vid granskning så visar det sig att de har slipat baksidan... :3freak :död Litar på att detta inte är ditt problem, ville mest bara dela med mig av en smårolig anekdot :hihi Jag gissar också på att du har fel modell av rem, byt till en tjockare så att du får ordentlig drivkraft på samtliga remhjul så borde saken vara biff :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Slipade du rätt sida av knivarna? :crash OBS: Inte seriöst menat och absolut inte för att dumförklara dig, men jag har personlig erfarenhet av folk som på fullt allvar skrutit med att "knivarna är nyslipade" och vid granskning så visar det sig att de har slipat baksidan... :3freak :död Litar på att detta inte är ditt problem, ville mest bara dela med mig av en smårolig anekdot :hihi Jag gissar också på att du har fel modell av rem, byt till en tjockare så att du får ordentlig drivkraft på samtliga remhjul så borde saken vara biff :tummenupp
Man kan ju slipa rätt sida på kniven, och vända den fel vid monteringen också :gnissla
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top