Gräsklipparproblem

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Man kan ju slipa rätt sida på kniven, och vända den fel vid monteringen också :gnissla
Jag är tämligen säker på att jag vänt knivarna rätt, de sitter ju lika och vänstra kniven klipper ju bra. Men jag förstår era ifrågasättanden, jag var tvungen att dubbelkolla vilket håll motorn snurrar för att vara säker på att jag tänkt rätt.

Är 98% säker på att det är de här knivarna jag har.

Men en sak slog mig nu, om jag nu skaffar en bredare rem, måste den inte vara längre då?
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
En tanke bara. På min gamla Stiga park så snurrar knivarna åt olika håll. Vet inte hur det ser ut på din men kanske går det att sätta remmen fel på nåt vis.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Jag hade problem med min klippare och det berodde på att så mycket gammalt gräsklipp och mög samlats så att fjädern orkade inte spänna upp remmen ordentligt.
Högtryckstvätt och rundsmörjning löste problemet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Snurrar båda remskivorna lika lätt? Kan ju vara att lagret på den dåliga sidan börjar sjunga på sista versen. En annan sak du kan kolla är själva lagerhållarna, på en äldre maskin jag haft så satt lagren i små upphöjda stag som satt svetsade i själva klippdäcket och när rosten började ta sig så lossnade ena sidan av lagerfästet på en av hållarna vilket gjorde att hela remskivan blev sned i förhållande till resten (ju mer man spände desto mer böjdes den då ena sidan av fästet var helt av). Kan vara värt att kolla så att remskivorna linjerar ordentligt, om felet inte går att justera bort utan förblir samma oavsett hur mycket du drar åt remspännaren så kan det kanske vara något sånt som strular.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Snurrar båda remskivorna lika lätt? Kan ju vara att lagret på den dåliga sidan börjar sjunga på sista versen. En annan sak du kan kolla är själva lagerhållarna, på en äldre maskin jag haft så satt lagren i små upphöjda stag som satt svetsade i själva klippdäcket och när rosten började ta sig så lossnade ena sidan av lagerfästet på en av hållarna vilket gjorde att hela remskivan blev sned i förhållande till resten (ju mer man spände desto mer böjdes den då ena sidan av fästet var helt av). Kan vara värt att kolla så att remskivorna linjerar ordentligt, om felet inte går att justera bort utan förblir samma oavsett hur mycket du drar åt remspännaren så kan det kanske vara något sånt som strular.
Jag ska kolla lagren mer noggrannt när jag är på Gotland nästa gång. Remspännaren är "aktiverad" när man dra spaken framåt, då drar man i fjädern till höger och spännarhjulet åker bakåt. Öglan på remmen framtill (se tidigare bild) är där den går runt remhjulet som sitter i förlängda vevaxeln.

1717439192834.png
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nu är jag på Gotland igen. Har kollat spindlarna, och den högra har faktiskt ett glapp i nedre lagret. Har hittat den här som jag nu beställt, men skruvarna följer inte med och de visste inte vilken gänga det är och rekommenderade att använda de gamla skruvarna. Problemet är att en har gått av, de andra har mer eller mindre gift sig med aluminiumet och ser inte så roliga ut. Om nu de nya har samma gänga (ganska troligt) så får jag åka till en lokal järnhandel och köpa skruvar. UNC är betydligt svårare att få tag på än mm-skruv. Stämmer mitt antagande att det är 5/16 med 18 per tum?


1719992614258.png

1719992715721.png

1719992775793.png

1719992810379.png
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Nu är jag på Gotland igen. Har kollat spindlarna, och den högra har faktiskt ett glapp i nedre lagret. Har hittat den här som jag nu beställt, men skruvarna följer inte med och de visste inte vilken gänga det är och rekommenderade att använda de gamla skruvarna. Problemet är att en har gått av, de andra har mer eller mindre gift sig med aluminiumet och ser inte så roliga ut. Om nu de nya har samma gänga (ganska troligt) så får jag åka till en lokal järnhandel och köpa skruvar. UNC är betydligt svårare att få tag på än mm-skruv. Stämmer mitt antagande att det är 5/16 med 18 per tum?


View attachment 500512

View attachment 500513

View attachment 500514

View attachment 500515
Med den spetsen ser det ju mer ut som en variant av plåtskruv än maskingänga tycker jag.

(Biltema har en sats med UNC, tyvärr med låtsas-rostskydd, men det kanske är bättre än inget ändå. https://www.biltema.se/bygg/fastelement/bultar/skruvsortiment-unc-144-st-2000061138)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Med den spetsen ser det ju mer ut som en variant av plåtskruv än maskingänga tycker jag.

(Biltema har en sats med UNC, tyvärr med låtsas-rostskydd, men det kanske är bättre än inget ändå. https://www.biltema.se/bygg/fastelement/bultar/skruvsortiment-unc-144-st-2000061138)
Håller med, men tror att alla hålen i spindeln är lika, vi får se när jag får hem nya spindeln. Det konstiga är ju att det satt två olika varianter av skruv, den ena spetsig och den andra mer traditionellt rak. En av de raka gick av, och de andra tre har gift sig med aluminiumet så det är "fullt" i gängorna. Skulle nog behöva gängsnitt för attt rensa. Men jag behöver ändå minst en ny skruv så då kan jag lika gärna köpa 4 st.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Håller med, men tror att alla hålen i spindeln är lika, vi får se när jag får hem nya spindeln. Det konstiga är ju att det satt två olika varianter av skruv, den ena spetsig och den andra mer traditionellt rak. En av de raka gick av, och de andra tre har gift sig med aluminiumet så det är "fullt" i gängorna. Skulle nog behöva gängsnitt för attt rensa. Men jag behöver ändå minst en ny skruv så då kan jag lika gärna köpa 4 st.
Kommer du åt att sätta mutter på undersidan så är det ju enklare att borra och sätta genomgående skruv med mutter.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gängpressande skruv med sexkantskalle, plast/plåt eller för gjutgods är de vanliga alt. utöver träskruv om man ska vara petig ;)

Plast/plåt = gängad ände
Gjutgods = spetsig ände
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kommer du åt att sätta mutter på undersidan så är det ju enklare att borra och sätta genomgående skruv med mutter.
Ingen dum idé faktiskt. Plats för mutter finns det ju. Typ här, och två till som inte syns på bild

1720094341623.png
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kommer du åt att sätta mutter på undersidan så är det ju enklare att borra och sätta genomgående skruv med mutter.

Med den spetsen ser det ju mer ut som en variant av plåtskruv än maskingänga tycker jag.

(Biltema har en sats med UNC, tyvärr med låtsas-rostskydd, men det kanske är bättre än inget ändå. https://www.biltema.se/bygg/fastelement/bultar/skruvsortiment-unc-144-st-2000061138)

Visade sig att det inte var några gängor alls. Tanken är nog att man ska ha typ skruvar som var original och bara köra i dem som typ plåtskruv. Hålet var initialt någonstans mellan 6,5 och 7 mm (kollade inte exakt) och man kan säkert köra med gängtapp och ha gängor i valfri stigning. Jag valde att borra ur till 8 mm och sätta genomgående skruv med mutter.

Tyvärr verkar det inte hjälpa, så fortsättning följer med mera vässning av kniven och kanske byte av rem i framtiden.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Går det att skifta vänster och höger kniven?
Kan ena kniven böjts upp?
Balanserar du knivarna efter slipning? Sparar lagren.
Har varit med om lyftmekanismen inte sätter ner klippdäcket plant.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Går det att skifta vänster och höger kniven?
Kan ena kniven böjts upp?
Balanserar du knivarna efter slipning? Sparar lagren.
Har varit med om lyftmekanismen inte sätter ner klippdäcket plant.
Knivarna är likadana höger och vänster. Kan prova att skifta höger/vänster. Men jag kan ha varit lite snabb i att säga att problemet är kvar. Eftersom jag väntade på ny spindel växte gräset lite högt, den är inte världsbäst när gräset är högt. Så det kan ha varit lite förhastat.

Och just nu växer gräset långsamt så jag har inte klippt någon mer gång. Ska se om det är dags i helgen kanske.

Men ny rem kommer behövas. När jag frågade Rembutiken om remmar sa de att om remmen är för smal så hoppar den rätt ordentligt, så jag tog hjälp av dottern att sitta på klipparen (död mans grepp i sätet) så jag kunde kolla remmen i drift. Och den hoppar kraftigt när man kör aggregatet. Jag har försökt lista ut hur mycket längre remmen måste vara om man går på en bredare rem, för den kommer inte att gå lika djupt i remskivorna.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det är klart att remmen har lättare att slira om klipparn slåss med högt kraftigare gräs.
Så om man ids prova när gräset vuxit bara lite grann så vet man mer.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Gräset har nog käkat taggtråd i år. Bara för att kolla lite så körde jag över en del av ytan (orkar inte hela, typ 3000 kvm) med handjagaren, den brukar tugga sönder allt. Men här lyckades den inte tugga sönder det, det blev kvar även efter den. Så får nog lugna mig lite med de negativa upplevelserna.

"Gräsmattan" är gammal åker som de använde som vall (eller hur man nu säger vall, det man använder för att göra höbollar) och resterande del av vår åker använder grannbonden för vall. Men vi har en bit kvar mellan vår markbädd för avloppet och det vi klippt av. Rapphönsen måste ju ha något att gömma sig i.

Nedan är efter att klippt med handjagaren, en gammal Klippo.

1720800445485.png

1720800489038.png
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Går det att skifta vänster och höger kniven?
Kan ena kniven böjts upp?
Balanserar du knivarna efter slipning? Sparar lagren.
Har varit med om lyftmekanismen inte sätter ner klippdäcket plant.
Klippbordet har ju en ganska simpel mekanism. Svarta spaken till vänster i bild justerar vinkeln på axeln hjulen sittter på. Vajern i mitten följer den axeln och ser till att framdelen följer efter lika som bakdelen. Men igår upptäckte jag att högersidan hänger ner i framkant, tycker inte att den hänger i bakkant när jag kollar i garaget där den står helt plant. Så det här ska jag klura på, något fel är trasigt. Det är ju en simpel mekanism, den har tre punkter (hjulen och fästet fram) så det borde inte kunna bli fel tycker jag. Som om bordet blivit skevt. Men jag kan prova att justera hjulen, det ena är fast och det andra är justerbart.

1721292862560.png

1721293688409.png

1721293737328.png

1721293764451.png
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top