Gröna Bilister har synpunkter på MC

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Hur tänkte de gällande reflexkrav? En reflex hjälper ju enbart om en lampa lyser på den, dvs. i princip endast vid möte eller om man kör ifatt fordonet med reflexer. Den vanliga situationen då bilister inte ser MC:n komma är ju när de ska köra ut från ett stopp eller liknande, och jag kan garantera att när MC:n kommit så långt att reflexerna reflekterar bilens strålkastarljus är det för sent att göra något åt situationen...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Hur tänkte de gällande reflexkrav? En reflex hjälper ju enbart om en lampa lyser på den, dvs. i princip endast vid möte eller om man kör ifatt fordonet med reflexer. Den vanliga situationen då bilister inte ser MC:n komma är ju när de ska köra ut från ett stopp eller liknande, och jag kan garantera att när MC:n kommit så långt att reflexerna reflekterar bilens strålkastarljus är det för sent att göra något åt situationen...

..Samt att det sitter en lampa fram och bak på en hoj som dom redan missar..
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
För det första tycker jag Gröna Bilister ska ta bussen istället om de nu eftersträvar denna grönhet och numera överkonsumerade miljövänlighet och döpa om sig till Gröna Linjen.

Att dessa motorcyklar är överrepresenterade i olycksstatistiken beror också till stor del på inkompetenta bilförare som inte verkar se andra trafikanter som inte sitter i en bil om de inte omges av roterande ljus som t ex utryckningsfordon eller vägarbetesfordon.Tragiskt men sant allt för ofta.

Motorcykelns konstruktion ska tydligen enligt Gröna Bilister, förlåt, Gröna Linjen omfattas av säkerhetsbälte !!??, airbag och förmodligen någon form av skyddsbur.Gröna Bilister tycks inte ha insett att det är just avsaknaden av detta som gör att det är skillnad på en motorcykel och en personbil.Om inte så är bägge fordonen en bil och inget annat.Så vad är det då de vill ha fram !!??.

Hästkrafterna ska ha en gräns på dessa motorcyklar enligt Gröna Bilister på 100 hk !?.Varför kan jag då välja att färdas i en personbil av sportigare model med ibland 500 hk och en toppfart en bra bit över 300 km/h som kommer att utgöra en enorm skada på sin omgivande trafik vid eventuell olycka i denna fart !?.Eller detta är då helt okey enligt Gröna Bilister så länge den innehar säkerhetsbälte, airbag och skyddsbur !?.Dumheterna tar här en opropertionellt dum vändning när Gröna Bilister på ett fordon vill strypa effekten på detta fordon men i nästa inte verkar reagera nämnvärt så länge fordonet som sagt var är utrustat med säkerhetsbälte, airbag och skyddsbur, (hånleende).

Vidare skyller Gröna Bilister på att mc förare ska ha en reflexsväst på sig för att t ex bilister ska se dessa mc förare i trafiken.Mitt förslag är att om dessa bilister har det så svårt med synen så ska de omedelbart lämna in sitt körkort eller färdas under ständig poliseskort innan de orsakar fler mc förares död.Hemska öde.

Att Gröna Bilister går på samma genomkorkade tro angående registreringskylt fram på mc i en tro att enbart mc förare kan köra för fort i förhållande till gällande rådande hastighetsregler är skrattretande komiskt när de flesta bilister som närmar sig dessa kameraskåp bromsar för att när de passerat öka till olaglig fart igen oavsett om hela bilen är inklädd i en enda stor nummerplåt.

Faktum över dessa ovanstående reflektioner är att Gröna Bilister, förlåt igen, Gröna Linjen verkar bruka rent för mycket av olagliga droger i samband med deras önskemål angående förändringen av mc förare och deras motorcyklar så de redan borde ha räknat in sig själva som ytterst opålitliga i trafiken och genast borde ställa av sina Gröna personbilar för att skona resterande trafikanter från död och plåga med att sluta vistas helt och hållet på våra vägar.Först då går kanske olycksstatistiken åter nedåt.

Tack för ordet / Ankan1.
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Kanske en bra idé...men det borde va viktigare att förbjuda mobiler (allt utom samtal via handsfree)

Läser man hela rapporten tar dom faktiskt upp detta oxo.

för övrigt så tycker jag att det är ganska oseriöst att man inte redovisar varken namn på organisationer ( de där 8 som man nämnde i texten) samt källan till statistiken, statistik är som de flesta vet något väldigt subtilt som man använder för att förstärka en redan påstådd teori , har t.ex för mig att man har redovisat vid tidigare tillfälle ( inte samma organisation) att de flesta dödsolyckor på mc var singelolyckor ! och då kan man ställa sig frågan vad en reflexväst har för nytta??
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Sånt fjanteri med säkerhet och precis allt i Sverige, varför kan man inte få ansvara för sitt eget jävla liv och död. Vill jag ha 200hk i backen på 170kg så ska jag väl fan få det även om jag kanske dör fortare...

Tacka vet jag Thailand där jag tillbringar större tiden av mitt liv, här kan jag sitta bakochfram onykter utan skydd på en R1 i 200km/h om jag vill så länge jag inte skadar någon annan än mig själv.

I Sverige är alla så jävla rädda för allt. Allt som det är det minska risk med förbjuds eller blir hårt kontrollerat.

Och hur ser trafikdöden ut i Thailand då?

Varför är folk här på sporthoj så fantastiskt fanatiska så fort någon ens nämner att det skulle kunna vara ett problem med motorcyklar i trafiken?

Det är nästan som en galet kristen sekt som fått för sig att resten av världen är satan som endast agerar med syfte att skada mc-kollektivet.

Jösses! Inte för att jag tycker att dom har rätt i sitt resonemang, men jag vill heller inte skära halsen av dom för att dom har en åsikt.

Och att skylla allt på värdelösa bilister känns ju minst lika inskränks som nämnd organisations sätt att se på saken.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Klart svårbemött kritik de framför men jag anser att de har grundfel i sitt resonemang:

Man har gjort ett VAL att skaffa licens, köpa, försäkra och framföra ett fordon helt utan "säkerhetssystem". De verkar anta att folk är tvinigade att köra hoj och behöver bli räddade från sig själva?

Sedan har jag svårt att vara tyst men intresseorganisationerna går inte i takt:
* Många på hoj vill köra mer eller enbart på bana
* Poliser vill inte ha räsers på gatan(?)
* Länsstyrelsen beviljar sällan tillstånd för banor
* Länsstyrelesen drar ofta ner öppettider för banor
* Försäkringsbolag är taskiga mot folk som vill åka på bana

Hur skulle man komma åt mopederna då? Kaross och 100-hästarsbegränsning? Eller 21-årskrav?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Klart svårbemött kritik de framför men jag anser att de har grundfel i sitt resonemang:

Man har gjort ett VAL att skaffa licens, köpa, försäkra och framföra ett fordon helt utan "säkerhetssystem". De verkar anta att folk är tvinigade att köra hoj och behöver bli räddade från sig själva?

Sedan har jag svårt att vara tyst men intresseorganisationerna går inte i takt:
* Många på hoj vill köra mer eller enbart på bana
* Poliser vill inte ha räsers på gatan(?)
* Länsstyrelsen beviljar sällan tillstånd för banor
* Länsstyrelesen drar ofta ner öppettider för banor
* Försäkringsbolag är taskiga mot folk som vill åka på bana

Hur skulle man komma åt mopederna då? Kaross och 100-hästarsbegränsning? Eller 21-årskrav?

Nja! Jag har iaf valt att ta körkort för mc för att jag gillar att köra hoj. Men för den delen vill jag ju inte stanna tidens gång.

Med rättigheter kommer skyldigheter. Det verkar dom flesta glömma.

Mopedfrågan tycker jag inte ens hör till samma ämne.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Sånt fjanteri med säkerhet och precis allt i Sverige, varför kan man inte få ansvara för sitt eget jävla liv och död. Vill jag ha 200hk i backen på 170kg så ska jag väl fan få det även om jag kanske dör fortare...

Tacka vet jag Thailand där jag tillbringar större tiden av mitt liv, här kan jag sitta bakochfram onykter utan skydd på en R1 i 200km/h om jag vill så länge jag inte skadar någon annan än mig själv.

I Sverige är alla så jävla rädda för allt. Allt som det är det minska risk med förbjuds eller blir hårt kontrollerat.

När vet du att du inte skadar någon annan? :confused:
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Och hur ser trafikdöden ut i Thailand då?

Varför är folk här på sporthoj så fantastiskt fanatiska så fort någon ens nämner att det skulle kunna vara ett problem med motorcyklar i trafiken?

Det är nästan som en galet kristen sekt som fått för sig att resten av världen är satan som endast agerar med syfte att skada mc-kollektivet.

Jösses! Inte för att jag tycker att dom har rätt i sitt resonemang, men jag vill heller inte skära halsen av dom för att dom har en åsikt.

Och att skylla allt på värdelösa bilister känns ju minst lika inskränks som nämnd organisations sätt att se på saken.

Naturligtvis är inte all form av mc åkning helig på något sätt när även dessa ibland ställer till med olyckor men förmodligen är många på sporthoj mer eller mindre fanatiska för att de gillar konceptet motorcykel och har av den anledningen bestämt sig för att tillbringa en liten del av sitt liv på ett forum där andra med samma tankar samlas.Men om man nu anses vara fanatisk för att man svarar emot en bilist organisation som t ex vill sätta säkerhetsbälte på en mc så undrar jag om du inte hamnat på fel forum när du mer verkar ta parti för Gröna Bilister än de mc åkande som redan är en mycket liten skara jämfört med de betydligt större bilist organisationerna.Prova Svenska Kyrkans forum istället.De förlåter allt har jag hört. :)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Naturligtvis är inte all form av mc åkning helig på något sätt när även dessa ibland ställer till med olyckor men förmodligen är många på sporthoj mer eller mindre fanatiska för att de gillar konceptet motorcykel och har av den anledningen bestämt sig för att tillbringa en liten del av sitt liv på ett forum där andra med samma tankar samlas.Men om man nu anses vara fanatisk för att man svarar emot en bilist organisation som t ex vill sätta säkerhetsbälte på en mc så undrar jag om du inte hamnat på fel forum när du mer verkar ta parti för Gröna Bilister än de mc åkande som redan är en mycket liten skara jämfört med de betydligt större bilist organisationerna.Prova Svenska Kyrkans forum istället.De förlåter allt har jag hört. :)

Nej nej nej nu massuppfittade du mig totalt.
Det handlar inte om att svara mot eller inte, det handlar om HUR man svarar och HUR man argumenterar för sin sak.
 

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Linköping och Kamala(thailand,phuket)
Hoj
Ute efter nytt.
När vet du att du inte skadar någon annan? :confused:

Vad jag menade var att Sverige ska vara så jävla överbeskyddande hela tiden. Vi MC-förare kör ju oftast bara ihjäl oss själva, och det tycker jag vi ska få göra utan att några fjantiga kommunal-åkande miljönissar ska lägga sig i.

Man har gjort ett VAL att skaffa licens, köpa, försäkra och framföra ett fordon helt utan "säkerhetssystem". De verkar anta att folk är tvinigade att köra hoj och behöver bli räddade från sig själva?

^this

Och hur ser trafikdöden ut i Thailand då?

12.000 om året. Dock befinner det sig säkert 100 miljoner människor i Thailand varav en väldigt stor del befinner sig på 2 hjul många ggr per dag. Så vet inte om det blir så stor skillnad på dödligheten i trafiken här jämfört med Sverige när man räknar med alla variabler.
 
Last edited:

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Fru i passagerarsätet då?
Hur ställer du dig i den frågan? :gnissla

Jag stänger av öronen instinktivt när hon öppnar munnen, i bilen och hemma.:tungan

..Samt att det sitter en lampa fram och bak på en hoj som dom redan missar..

eftersom säkert 30% av hojarna jag möter till och från jobbet kör utan belysning!:näsblod
Har inte alla moderna hojar ljusautomatik så halv/heljus går på först när man slår på tändningen och därför borde vara omöjligt att glömma att tända belysningen?
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Kravet på 100 hästar är ju det mest intressanta, är det plötsligt omöjligt att köra ihjäl sig på en sån? :crash
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Kravet på 100 hästar är ju det mest intressanta, är det plötsligt omöjligt att köra ihjäl sig på en sån? :crash

Shit, 100 häst! :näsblod

Skulle köra ihjäl mig diReCt! :död

Vilket mördarförslag! :huvet

/E (50hp/218kg)
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Vore väll rimligare att hastighetsbegränsa alla svenska fordon till t.ex. 150 än att begränsa hk? Men visst tycker jag det finns poänger i det de säger.
 

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Jag vet inte hur det var förut, men det känns som det kommer mer och mer förslag om olika restriktioner och grejer till MC åkare. Kommer dessa restriktioner bli verklighet i framtiden? Kommer jag till exempel när jag är äldre och har tungt körkort kunna ha mest 100hk i hojen och en reflexväst?

Känns som världen blir mer och mer tråkig :död
 

MattssonGbg

Medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
På landet
Hoj
SV1000N
För det första tycker jag Gröna Bilister ska ta bussen istället om de nu eftersträvar denna grönhet och numera överkonsumerade miljövänlighet och döpa om sig till Gröna Linjen.

Att dessa motorcyklar är överrepresenterade i olycksstatistiken beror också till stor del på inkompetenta bilförare som inte verkar se andra trafikanter som inte sitter i en bil om de inte omges av roterande ljus som t ex utryckningsfordon eller vägarbetesfordon.Tragiskt men sant allt för ofta.

Motorcykelns konstruktion ska tydligen enligt Gröna Bilister, förlåt, Gröna Linjen omfattas av säkerhetsbälte !!??, airbag och förmodligen någon form av skyddsbur.Gröna Bilister tycks inte ha insett att det är just avsaknaden av detta som gör att det är skillnad på en motorcykel och en personbil.Om inte så är bägge fordonen en bil och inget annat.Så vad är det då de vill ha fram !!??.

Hästkrafterna ska ha en gräns på dessa motorcyklar enligt Gröna Bilister på 100 hk !?.Varför kan jag då välja att färdas i en personbil av sportigare model med ibland 500 hk och en toppfart en bra bit över 300 km/h som kommer att utgöra en enorm skada på sin omgivande trafik vid eventuell olycka i denna fart !?.Eller detta är då helt okey enligt Gröna Bilister så länge den innehar säkerhetsbälte, airbag och skyddsbur !?.Dumheterna tar här en opropertionellt dum vändning när Gröna Bilister på ett fordon vill strypa effekten på detta fordon men i nästa inte verkar reagera nämnvärt så länge fordonet som sagt var är utrustat med säkerhetsbälte, airbag och skyddsbur, (hånleende).

Vidare skyller Gröna Bilister på att mc förare ska ha en reflexsväst på sig för att t ex bilister ska se dessa mc förare i trafiken.Mitt förslag är att om dessa bilister har det så svårt med synen så ska de omedelbart lämna in sitt körkort eller färdas under ständig poliseskort innan de orsakar fler mc förares död.Hemska öde.

Att Gröna Bilister går på samma genomkorkade tro angående registreringskylt fram på mc i en tro att enbart mc förare kan köra för fort i förhållande till gällande rådande hastighetsregler är skrattretande komiskt när de flesta bilister som närmar sig dessa kameraskåp bromsar för att när de passerat öka till olaglig fart igen oavsett om hela bilen är inklädd i en enda stor nummerplåt.

Faktum över dessa ovanstående reflektioner är att Gröna Bilister, förlåt igen, Gröna Linjen verkar bruka rent för mycket av olagliga droger i samband med deras önskemål angående förändringen av mc förare och deras motorcyklar så de redan borde ha räknat in sig själva som ytterst opålitliga i trafiken och genast borde ställa av sina Gröna personbilar för att skona resterande trafikanter från död och plåga med att sluta vistas helt och hållet på våra vägar.Först då går kanske olycksstatistiken åter nedåt.

Tack för ordet / Ankan1.

Bra inlägg, skicka det vidare till "de gröna"...?

Så länge det lagas vägar med rullgrus & används vajer-sågar som vägräcken så vill jag inte höra ett dj@vla ord om "noll-vision"...! :mad:
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det kanske vore lämpligt att titta lite närmare på den, i mitt tycke, lätt suspekta organisation som kallar sig "Gröna Bilister"
De har/hade iaf 2006 hela 1100 medlemmar, enl egna uppgifter förstås..
Har inte lyckat få siffran bekräftad.
En tämligen marginell institution m a o.
Men, de har råd att hålla sig med kansli, personal, pressfolk och anlitas ofta som källa och referens när nya "miljövänliga" alternativ skall diskuteras i olika media.
Enligt denna artikel:
http://www.dn.se/debatt/medier-later-sig-luras-av-grona-bilisters-kampanjer
lever de tydligen mest på våra skattemedel.
Är de nån form av spjutspets-organisation för våra miljömuppar och troende på Global Warming?
Sannolikt. Få medlemmar, men högljudda!
Och murvlarna älskar dem...:gnissla
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Fru i passagerarsätet då?
Hur ställer du dig i den frågan? :gnissla

Konstigt nog så är det inte samma sak. Att prata i mobil med eller utan handsfree har i undersökningar visat sig lika distraherande. Problemet är inte att man har en hand mindre utan att man pratar i telefon. Att prata med någon annan som sitter i bilen verkar inte vara något större problem. Fråga mig inte varför. Så vill vi bli av med mobilsnack när man kör så är det inte bara utan handsfree utan generellt som vi ska sikta in oss på. Annars kan vi lika gärna skita i det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top