Grafitgrå transmissionsolja? :va

KoStA

Crossmördarmaskin pilot
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
03:a Honda Cr250
Har nyligen köpt in en cross Honda Cr250 03:a!
Vid köptillfället kollade jag (som sig bör) transmissionsoljan efter metalflis,
inget sådant påträffades men..
oljan såg lite medfaren ut, närmare bestämt grafitgrå till färgen och lite "mjölkig".

Säljaren hade inget svar på varför oljan såg ut som den gjorde, han vidhöll att han var noga med intervallerna!
Jag köpte iaf cyckeln då allt annat var finfint och priset var rätt.

Bytte olja så snart jag kom hem, körde en del den dagen och kollade oljan igen... grafitgrå!
Började fundera på vad som gör att oljan blir på det viset..
Det är här jag behöver lite hjälp, jag misstänker att packboxen på vevaxeln är kaputt och att det därför kommer in soppa i transmissionsoljan (är ju en 2taktare).

Men innan jag river skulle jag vilja ha lite mer kött på benen, har jag rätt i min slutsats? Jag har bytt olja 2 ggr nu och samma sak inträffar efter en kort tids användning. :va

Har även kollat kylvätskenivån, som står oförändrad.

Tacksam för svar!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Mellanskivor av aluminium i kopplingen?Det brukar grisa ner oljan rätt fort.

KoStA

Crossmördarmaskin pilot
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Jag funderade faktiskt på om det kunde vara kopplingsrelaterat typ lammelrest lr så.. hur tar jag reda på om det är mellanskivor av aluminium?

Det skulle förklara en del om det är så, har ju ingen tidigare erfarenhet av crossar just.

KoStA

Crossmördarmaskin pilot
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Tack för svaret!
Jag tror att du har rätt, om det vore bensin skulle oljan bli tunnare men inte grå!

Skall iaf ta mig en titt i motorn o bekanta mig med delarna i samband med kolvbyte.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för svaret!
Jag tror att du har rätt, om det vore bensin skulle oljan bli tunnare men inte grå!

Skall iaf ta mig en titt i motorn o bekanta mig med delarna i samband med kolvbyte.

Så där skimmrande blir min transmissionsolja pga kopplingen, det är ingen fara om det inte är spån som du kan känna eller hittar på magnetpluggen. Helt normalt.

Speciellt om du har en ny koppling så blir det ofta sådär under inkörningen. Det är ju väldigt lite olja i en crossväxellåda.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kopplingen skitar ner oljan väldigt fort. Särskilt om du kör med org. mellanskivor för dom är i alu.

Men i ditt fall skulle jag tro att du behöver byta 2 st. packboxar i vattenpumpen! Läcker in vatten i oljan alltså. Skulle vevaxel porrboxen va kass skulle oljan vara jättetunn om den nu ens skulle vara utspädd.

Mest troligt skulle hojen bara gå kasst då, dra tjyvluft via transen.

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
929a Gul och fin.
för mig vart det även så när det smög sig in kylarvatten från vattenpumpen som ofta ligger precis intill.

på min vart det även så när det smög sig in vatten från vattenpumpen som ofta ligger i nära anslutning.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
för mig vart det även så när det smög sig in kylarvatten från vattenpumpen som ofta ligger precis intill.

på min vart det även så när det smög sig in vatten från vattenpumpen som ofta ligger i nära anslutning.

Ja jag kanske ska skriva det tillägget till mitt svar: För den händelse oljan även är mjölkig ja då är det ju så klart vatten i oljan, då är det ju helt klar läge att åtgärda orsaken. :D

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Men i ditt fall skulle jag tro att du behöver byta 2 st. packboxar i vattenpumpen! Läcker in vatten i oljan alltså. Skulle vevaxel porrboxen va kass skulle oljan vara jättetunn om den nu ens skulle vara utspädd.

Jag tror honda har ett skvallerhål mellan p-boxarna, iallafall är det så på hondas fyrtaktare. Om den yttre pajar kommer det vatten ur hålet, om den inre pajar kommer det olja, simple as that. Leta ett litet hål i transkåpan under vattenpumpen, kommer det inget ur hålet så är det inget fel på vattenpumpen.

Oljan blir grå, det är föroreningar som kommer från kopplingen. Helt normalt.

Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag tror honda har ett skvallerhål mellan p-boxarna, iallafall är det så på hondas fyrtaktare. Om den yttre pajar kommer det vatten ur hålet, om den inre pajar kommer det olja, simple as that. Leta ett litet hål i transkåpan under vattenpumpen, kommer det inget ur hålet så är det inget fel på vattenpumpen.

Oljan blir grå, det är föroreningar som kommer från kopplingen. Helt normalt.

Jo, det har du rätt i, även de flesta Yz / Yzf cyklarna har också ett skvallerhål. Däremot så brukar vatten ta sig in iaf. i oljan trots att det sitter ett hål där.

Skulle oljeboxen pajja skulle det ju läcka ut olja of course men i 99% av fallen går alltid vattenboxen först (ingen smörjning där på samma sätt).

Sen är det ju bara 1 läpps packboxar så vätskorna tar sig ju förbi åt ena hållet, men inte åt andra. =)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024