Har nyligen köpt in en cross Honda Cr250 03:a!
Vid köptillfället kollade jag (som sig bör) transmissionsoljan efter metalflis,
inget sådant påträffades men..
oljan såg lite medfaren ut, närmare bestämt grafitgrå till färgen och lite "mjölkig".
Säljaren hade inget svar på varför oljan såg ut som den gjorde, han vidhöll att han var noga med intervallerna!
Jag köpte iaf cyckeln då allt annat var finfint och priset var rätt.
Bytte olja så snart jag kom hem, körde en del den dagen och kollade oljan igen... grafitgrå!
Började fundera på vad som gör att oljan blir på det viset..
Det är här jag behöver lite hjälp, jag misstänker att packboxen på vevaxeln är kaputt och att det därför kommer in soppa i transmissionsoljan (är ju en 2taktare).
Men innan jag river skulle jag vilja ha lite mer kött på benen, har jag rätt i min slutsats? Jag har bytt olja 2 ggr nu och samma sak inträffar efter en kort tids användning.
Har även kollat kylvätskenivån, som står oförändrad.
Tacksam för svar!
Vid köptillfället kollade jag (som sig bör) transmissionsoljan efter metalflis,
inget sådant påträffades men..
oljan såg lite medfaren ut, närmare bestämt grafitgrå till färgen och lite "mjölkig".
Säljaren hade inget svar på varför oljan såg ut som den gjorde, han vidhöll att han var noga med intervallerna!
Jag köpte iaf cyckeln då allt annat var finfint och priset var rätt.
Bytte olja så snart jag kom hem, körde en del den dagen och kollade oljan igen... grafitgrå!
Började fundera på vad som gör att oljan blir på det viset..
Det är här jag behöver lite hjälp, jag misstänker att packboxen på vevaxeln är kaputt och att det därför kommer in soppa i transmissionsoljan (är ju en 2taktare).
Men innan jag river skulle jag vilja ha lite mer kött på benen, har jag rätt i min slutsats? Jag har bytt olja 2 ggr nu och samma sak inträffar efter en kort tids användning.
Har även kollat kylvätskenivån, som står oförändrad.
Tacksam för svar!