Gran Premi Aperol de Catalunya

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tror Alex har en chans faktiskt!
Vad behövs..

Ett fabriksteam ( Med gott om Flis ) somhar de bästa delarna.
Många träningstillfällen. ( särskilt då vintertid ) Så att han blir mindre skadedrabbad!
Specialträningar istället för att åka hem o jobba ihop pengar!
Sedan vet man om han har det där sista som krävs, I belive it :)
Jag tror, återigen utan att dissa Alex, att han skulle kunna sitta på Sykes Kawasaki eller Guintolis Aprilia utan att han en chans att stå på pallen.

Den dag en svensk redan från tidiga år tävlar mot de bästa i Europa och vinner race finns det kanske en chans att vinna på VM-nivå. Men inte som det ser ut i dag.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Enligt mig så skenade även tvåtaktskostnaderna, de proffsigaste stallen drog iväg bl.a. med hjälp av kapital för utveckling.
Blev det billigare att utveckla fyrtaktare?
Blev det billigare att tävla med fyrtaktare?
Blev det bättre racing med fyrtakt?
Blev det bättre varvtider med fyrtakt räknat per cc cylindervolym eller kilo motorvikt?

Vidare så är framgångarna för den intressanta racingen i WSBK och BSB som du nämnde i ditt tidigare inlägg inte alls besläktad med dyra prototyper med hög frihetsgrad.
Bevisligen kan det bli bra racing med hojar baserade på standardmodeller - men det är sjukt att genom reglementet styra maskiner för GP-racing allt närmare mot vad de stora fabrikerna tillverkar för gatbruk.
GP ska vara ett laboratorium där man med prototyper i liten skala testar ny teknik, nya material och idéer för att hitta bättre lösningar på hur man fortast kommer runt en bana, alltså gör bättre motorcyklar.
Innan tjäna-massa-pengar blev huvudsaken var detta grundtanken med racing och vi har denna inställning att tacka för att dagens gathojar är så bra som de är.

Att som nu alltmer anpassa 'prototyper' till standardhojar för att gynna japanska fabriker med investeringar i verktyg och maskiner för att tillverka just denna sorts mc är helt fel om man är intresserad av nyutveckling och bra racing.
Det sjukaste nu är Moto2 där Honda måste trimma NER alla motorer som presterar bättre än den sämsta...
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det är fler i Sverige som kollar på golf och fotboll än som kollar på motorsport, och det är knappast för att det är intressant.
Det innebär i så fall att du tror att din uppfattning även är andras uppfattning, vilket är ett självcentrerat perspektiv som man brukar växa ifrån i 9-årsåldern. De som hellre tittar på fotboll eller golf än motorsport gör förstås det därför att de tycker att det är mer intressant.

De skulle (om de betraktade dig ur samma egocentriska perspektiv) kunna beskylla dig för att vara för primitiv och träskallig för att förstå tjusningen med deras favoritsporter.

Det här är egentligen grunden i all främlingsfientlighet: vi som är har rätt och de som har fel. Deppigt!
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Blev det billigare att utveckla fyrtaktare?
Blev det billigare att tävla med fyrtaktare?
Racing i toppklassen har blivit dyrare, en trend som säkert går att påvisa oavsett motorteknologi. Detta framgick i mitt inlägg som du citerar, men valt att ta bort delar av.
Blev det bättre racing med fyrtakt?
Finner frågan lite märklig, men kan väljer att svara så här: Det finns vissa säsonger som körts med fyrtakt som varit väldigt underhållande och med väldigt bra racing i toppen, likväl som det funnits säsonger under tvåtaktseran som var rena sömnpiller då samma person ryckte i starten och helt dominerade i ensamt majestät. Kanske går det att mäta det så här: En av sportens absolut största och populäraste stjärnor körde tvåtakt bara två säsonger i stora klassen, sedan dess har han kört samtliga säsonger med fyrtakt.
Blev det bättre varvtider med fyrtakt räknat per cc cylindervolym eller kilo motorvikt?
Ingen aning, jag finner ett sådant mått fullständigt ointressant och gissar att mer än 99,9% av de som är intresserade av MotoGP inte heller skulle bry sig om något sådant mått.
Men ändå, det blev bättre varvtider per liter bränsle - ett mått som faktiskt är intressant för många fler.

Bevisligen kan det bli bra racing med hojar baserade på standardmodeller - men det är sjukt att genom reglementet styra maskiner för GP-racing allt närmare mot vad de stora fabrikerna tillverkar för gatbruk.
GP ska vara ett laboratorium där man med prototyper i liten skala testar ny teknik, nya material och idéer för att hitta bättre lösningar på hur man fortast kommer runt en bana, alltså gör bättre motorcyklar.
Innan tjäna-massa-pengar blev huvudsaken var detta grundtanken med racing och vi har denna inställning att tacka för att dagens gathojar är så bra som de är.

Att som nu alltmer anpassa 'prototyper' till standardhojar för att gynna japanska fabriker med investeringar i verktyg och maskiner för att tillverka just denna sorts mc är helt fel om man är intresserad av nyutveckling och bra racing.
Det sjukaste nu är Moto2 där Honda måste trimma NER alla motorer som presterar bättre än den sämsta...
Detta läser jag mest som massa osammanhängande gnäll utan större verklighetsförankring. Jag tvivlar starkt på att inovationerna ifrån racingen var gynsammare för gathojar när racing kördes ideellt... Så länge som jag följt racing så har det funnits ett begränsande reglemente av någon form, bra så.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
P€RRA;5830281 skrev:
För att de vinner ibland och har minst en storstjärna i laget. Men det visste du förhoppningsvis redan.

Det är ju bara för att fotboll spelas lag mot lag, så de vinner mot de andra soporna. De tar ju väldigt sällan guld någonstans...
Om MotoGP/WSBK istället kördes i heat i stil med speedway skulle fler andra förare "vinna" precis som i svenskarna i fotboll. Kanske vore något att föreslå för Dorna?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Det är ju bara för att fotboll spelas lag mot lag, så de vinner mot de andra soporna. De tar ju väldigt sällan guld någonstans...
Om MotoGP/WSBK istället kördes i heat i stil med speedway skulle fler andra förare "vinna" precis som i svenskarna i fotboll. Kanske vore något att föreslå för Dorna?
Fotboll är något som alla växer upp med, spelas i varje by och mer än hälften har säkert också provat fotboll någon gång. En gräsplätt, en ram, en boll så är du igång. Klart det ger bättre underlag för intresse än något du måste åka till Sviestad för att prova.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hade förmånen att kunna vara på plats under fösndagen och det var väldigt intressant ur en massa aspekter.

Först och främst var det väldigt väl organiserat och smidigt att både köpa biljetter, ta sig dit och tillbaka samt hitta bra platser.Massor med toaletter, duschar, mat osv. Imponerande.
Det roligaste var engagemanget från alla på plats en riktig folk och familjefest med härlig stämning där man hejar på alla och ger alla förare support.
Nästa sak man direkt noterar är att Rossi är sjukt stor även i Spanien. Gult och nr 46 på massor av folk från alla länder. Hans betydelse för sportens utbredning i folklagren går inte att underskatta.

Satt i kurva sju och såg således Crutchlows vurpa på första parkett. Gällande racingen så var det mest imponerande hur Lorenzo i den sektionen vi satt varv efter varv träffar exakt samma sektion av banan och kör med en otrolig precision. Pedrosa och Marquez är inte långt efter men speciellt MM är ju synbart mer hit & miiss. Kul att se fighten i toppen av Moto3 samt även den miss som rabat gjorde i kurva sju, syntes inte på sändning, där han missade i utgången och var tvungen att slå av en sekund då han kom för långt ut på rumble stripsen i utgången vilket gav Espargaro möjligheten att accelerera om honom upp mot kurva 8.
I MotoGP var topp tre synbart snabbare än de andra även om Rossi såg ok ut liksom Crutchlow så länge han var med. Smith gjorde ett solitt race där han ju kunde köra om Dovi till slut. Till och med Edwards såg ut att faktiskt vilja vara på bana!

Summa sumarum. Om ni har möjligheten så testa GP på Montmelo för det var kanon, 60 € för tredagars general admission vilket är väl värt på en bana med så bra naturliga läktare.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Synbart snabbare kan jag inte riktigt förstå när medelhastigheten var:

Jlo: 164,4 km/h
MM: 164,3 Km/h
DP: 164,3 km/h
VR: 164,1 km/h
CC: 164,1 km/h ( tills han vurpade)

:va
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Synbart snabbare kan jag inte riktigt förstå när medelhastigheten var:

Jlo: 164,4 km/h
MM: 164,3 Km/h
DP: 164,3 km/h
VR: 164,1 km/h

:va
Synbart eftersom gapet i princip hela racet ökade och det ser man på både tv och på plats.
varv 2 + 1.3
Varv 5 +1.9
Varv 10 +3.9
varv 15 +4.4
Varv 20 +5.5
Varv 25 +5.8

Topp tre låg inom en sekund från varv ett till varv 16. Det är också en klart synbar skillnad mot Rossis tempo.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
I MotoGP var topp tre synbart snabbare än de andra även om Rossi såg ok ut liksom Crutchlow så länge han var med. Smith gjorde ett solitt race där han ju kunde köra om Dovi till slut. Till och med Edwards såg ut att faktiskt vilja vara på bana!

Nicky var på väg upp och gjortde ett bra race när ett för honom ovanligt och försmädligt framhjulssläpp förstörde den dagen
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Synbart eftersom gapet i princip hela racet ökade och det ser man på både tv och på plats.
varv 2 + 1.3
Varv 5 +1.9
Varv 10 +3.9
varv 15 +4.4
Varv 20 +5.5
Varv 25 +5.8

Topp tre låg inom en sekund från varv ett till varv 16. Det är också en klart synbar skillnad mot Rossis tempo.

Jo, det kan jag absolut hålla med dig om, men att det var synbart snabbare , är omöjligt att se. Men givetvis var dom snabbare då luckan blev större. Du kan inte med blotta ögat se en sådan liten tempo skillnad.

Om det finns någon mer kunnande än jag (vilket det finns massor), skulle jag gärna vilja ha en förklaring hur det mänskliga sinnet kan se/uppfatta skillnad på mindre 0,3 km/h per varv.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det roligaste var engagemanget från alla på plats en riktig folk och familjefest med härlig stämning där man hejar på alla och ger alla förare support.

Gött mos! Får ju annars en rejält annan bild här på SH, att MGP i Europa är på dekis och i stort sett kör för tomma läktare :rolleyes: Skönt att få den näthinnebilden raderad en gång för alla. Läste någonstans att anläggningen tar 104.000 pers och att det var 100.000 pers på race dagen får ju anses som mycket mer än godkänt i "MGP krisens Europa" !!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jo, det kan jag absolut hålla med dig om, men att det var synbart snabbare , är omöjligt att se. Men givetvis var dom snabbare då luckan blev större. Du kan inte med blotta ögat se en sådan liten tempo skillnad.

Om det finns någon mer kunnande än jag (vilket det finns massor), skulle jag gärna vilja ha en förklaring hur det mänskliga sinnet kan se/uppfatta skillnad på mindre 0,3 km/h per varv.
Du förstod nog vad jag menade men visst - jag kan inte se en skillnad på 0.3 km/h när de passerar men i relation till varandra så såg man tidigt att Rossi inte hade riktigt samma tempo som de andra. Det hade du också gjort. Det var således synbart att Rossi tappade varje varv vilket för mig innebär att det de andra var synbart snabbare så det är väl en fråga om semantik.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gött mos! Får ju annars en rejält annan bild här på SH, att MGP i Europa är på dekis och i stort sett kör för tomma läktare :rolleyes: Skönt att få den näthinnebilden raderad en gång för alla. Läste någonstans att anläggningen tar 104.000 pers och att det var 100.000 pers på race dagen får ju anses som mycket mer än godkänt i "MGP krisens Europa" !!

Vet inte vad kapaciteten är på banan men det var 91 000 enligt sändningen och det fanns platser kvar på läktarna så det var inte utsålt. Om det var bättre eller sämre än förut vet jag inte.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Oki Inte illa pinkat:) Engelsktalande livestreamingen jag följde ute i stugan larmade om "Hundred thousand of the spectators cheering the spanish armada" :tummenupp Blir ruggigt taggad när man läser reserapporter likt din, så visst skall man ta sig i kragen en dag och bidraga med sin närvaro hehe
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nästa sak man direkt noterar är att Rossi är sjukt stor även i Spanien. Gult och nr 46 på massor av folk från alla länder. Hans betydelse för sportens utbredning i folklagren går inte att underskatta.
Tycker nästan lite synd om Lorenzo, Pedrosa och Marquez. Det spelar ingen roll vad de presterar eller hur överlägsna de är, de flesta har kommit för att titta på The GOAT.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top