Gran Premi Aperol de Catalunya

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
James Whitham är den ena, kommer inte ihåg namnet på den andra.

Jack Burnicle är den andra. De har BSB också.

Sen sluta upp med att i varenda sändning förklara att de har olika olika gummiblandningar på höger o vänster sida av däcket. Var som i F1 sändningarna för nåt år sen då de hela tiden förklarade vad ett slicks var för något.
Tittar man på motogp vet man detta o vet man inte detta är man så ointresserad att man inte behöver ha det förklarat för sej!:arsele

Enligt Neil Spalding körde de inte med asymmetriska däck igår så sa grabbarna på Viasat det var de nog felinformerade. Att alla ska förstå det tycker jag är lite mycket att kräva, då borde ju alla också vara insatta i hur ett däck är uppbyggt. Det är nog främst för de som zappar in sig så att de också förstår vad det handlar om.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
P€RRA;5828988 skrev:
Jack Burnicle.

Om ni är trötta på de svenska kommentatorerna så skaffa ett video pass på motogp.com. Då får ni engelska kommentatorer som är på plats och har en reporter som är i depån under alla pass och intervjuar teampersonal och förare. Värt varenda krona.

Bah, pucktvåa... Jag skyller på grabben, hann inte skriva klart innan han skulle ta sin morgonlur. ;)

Undrar hur det kommer bli med Moody, Ryder, Spalding när brittiska Eurosport slutar sända MotoGP. Trist att förlora de som enligt mig är bäst...

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F

Enligt Neil Spalding körde de inte med asymmetriska däck igår så sa grabbarna på Viasat det var de nog felinformerade. Att alla ska förstå det tycker jag är lite mycket att kräva, då borde ju alla också vara insatta i hur ett däck är uppbyggt. Det är nog främst för de som zappar in sig så att de också förstår vad det handlar om.

Var det inte Assymetriska bak bara?
Därav de konstiga framhjulskrasherna i vänsterböjarna.
Bakdäcket hade mer grepp och följdaktligen "trycker" omkull hojen

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21

Det är lite det jag menar, de utländska kommentatorerna lägger allt på en annan nivå. De förutsätter att man är lite insatt(inte bara i asymmetriska däck) och allt blir intressant och bättre att lyssna på.
Här blir det ofta på "varför har man inte turbo?" nivå.
Tror inte det är så många som "zappar sig in" och dom som gör det, tja zappa vidare..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Var det inte Assymetriska bak bara?
Därav de konstiga framhjulskrasherna i vänsterböjarna.
Bakdäcket hade mer grepp och följdaktligen "trycker" omkull hojen

De som kraschade hade ju valt de mjukare bakdäcken så redan där hade ju lite mer grepp bak och att det sen blev i vänsterkurvor beror nog helt enkelt på att de är så få. Vi får se när Bridgestone kommer med sin rapport men jag är rätt säker på att de sa att de var symmetriska både fram och bak.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är lite det jag menar, de utländska kommentatorerna lägger allt på en annan nivå. De förutsätter att man är lite insatt(inte bara i asymmetriska däck) och allt blir intressant och bättre att lyssna på.
Här blir det ofta på "varför har man inte turbo?" nivå.
Tror inte det är så många som "zappar sig in" och dom som gör det, tja zappa vidare..

Moody och Ryder brukar alltid förklara vad asymmetriska däck betyder också. Skillnaden är ju att de är på plats, träffar folk och går runt i depån på kvällarna så de har all info direkt från källan.

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Annars kan jag rekommendera sändningarna från BBC. Bra intervjuer med förarna och även lite snack på griden. Riktigt bra kommentatorer tycker jag. :)

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Annars kan jag rekommendera sändningarna från BBS. Bra intervjuer med förarna och även lite snack på griden. Riktigt bra kommentatorer tycker jag. :)

Om du menar BBC så håller jag helt med dig! Laddar alltid ner dom sändningarna och kollar i efterhand.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Undrar hur många som tittar Moto GP i vårat land.... att vi ens har kommentatorer:va
Om jag chansar på dem som kollar alla GP hmm 1500 stycken?
Eller vad tror ni eller i bästa fall vet!

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
De som kraschade hade ju valt de mjukare bakdäcken så redan där hade ju lite mer grepp bak och att det sen blev i vänsterkurvor beror nog helt enkelt på att de är så få. Vi får se när Bridgestone kommer med sin rapport men jag är rätt säker på att de sa att de var symmetriska både fram och bak.
De hade ju ett reportage med en Bridgestone-kille där de gick igenom att denna banan är en av de värsta för högersidan på däcket och de kör med en hårdare blandning på den sidan.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
De som kraschade hade ju valt de mjukare bakdäcken...
Enligt motogp.com-sändningen hade alla det mjukare bakdäcket på racet.

Cal har en annan design på sin bensintank än fabrikarna och lider av att inte kunna bromsa som han vill i början av racen. Tyvärr så har Rossi samma problem så det är nog inte bara tankens design som är problemet på M1:an.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...

Det där måste ju vara helt fel tankesätt. Vill vi inte att motorsporten ska växa?
Då måste ju en av grundpelarna vara att man har en produkt som får de som bara "zappar runt" att kanske stanna upp och bli intresserade?

Att säga att alla som inte vet vad Lorenzo har för färg på kallingarna ska zappa vidare känns väldigt, ja kontraproduktivt för att använda ett för svårt ord. =)

Har själva inte ett mega stort intresse för Moto GP, jag gillar att läsa runt lite här m.m. och jag brukar se racen när jag har möjlighet till det. Det är ju roligt tycker jag att höra lite fakta m.m. Än om det vissa gånger kan bli på lite väl låg nivå kan jag tycka.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Eftersom MotoGP visas på Viasat Motor, en betalkanal som man måste beställa och inte ingår i några paket så är det knappast själva tv-sändningarna som ska locka nya till sporten eller att få den att växa. Det är bara för de redan frälsta.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Några fler tror jag det är fastän det nu är dyrt och krångligt. Men hade MotoGP, WSBK, BSB etc. sänts över allmänt tillgänglig TV skulle det antagligen bli hundratusentals tittare när folk väl förstår hur komplext spelet i och omkring mc-racing är.
T.ex. TV4 skulle då kunna sälja MYCKET annonser till en köpstark målgrupp...

Undrar hur många som tittar Moto GP i vårat land.... att vi ens har kommentatorer:va
Om jag chansar på dem som kollar alla GP hmm 1500 stycken?
Eller vad tror ni eller i bästa fall vet!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
För ett par år sedan lunchade jag med Äpplet, en av Eurosports dåvarande MotoGP-kommentatorer, på Sviestad och frågade hur många som ser sändningarna. Siffran han uppgav var ca 60.000 och då ska man komma ihåg att det var på en kanal som har betydligt fler tittare generellt än lilla Viasat Motor.

Är det fler än 10.000 som tittar skulle jag bli positivt överraskad.

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
z900 -21
Det där måste ju vara helt fel tankesätt. Vill vi inte att motorsporten ska växa?
Då måste ju en av grundpelarna vara att man har en produkt som får de som bara "zappar runt" att kanske stanna upp och bli intresserade?

Att säga att alla som inte vet vad Lorenzo har för färg på kallingarna ska zappa vidare känns väldigt, ja kontraproduktivt för att använda ett för svårt ord. =)

Har själva inte ett mega stort intresse för Moto GP, jag gillar att läsa runt lite här m.m. och jag brukar se racen när jag har möjlighet till det. Det är ju roligt tycker jag att höra lite fakta m.m. Än om det vissa gånger kan bli på lite väl låg nivå kan jag tycka.

Det var skrivet med glimten i ögat.. Tror nog att vi skulle kunna hålla en bättre nivå på kommentatorssidan utan att tappa de "oinvigda".
Men, men nu blir det Motogp.com...

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha