Gran Premi Monster Energy de Catalunya 1-3 Sep 2023

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Klarar sig Bagnaia utan allvarliga skador typ benbrott knäskador ljumskskador kommer min
MISSTANKE
Brad Binder hade väldigt lågt tryck i däcken .....

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Låter som han klarat sig förhållandevis bra

A motorbike ran over him in the femoral and tibial area.

“We have taken x-rays of this area and have detected a small injury that we don't know if it is current or old.

(kan vara annat än benbrott)

“We need to do an urgent CAT scan and that is why we have sent him to the general hospital.

"At cranial, thoracic and abdominal levels, he has been normal at all times. He was conscious and oriented.

“The image we have seen is from conventional radiology, so it is difficult to be sure that there is no fracture. It is necessary to do a CAT scan.”

De verkar inte ha hittat något vid konventionell röntgen på banans skadecenter

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Bagnaia räknar med att vara tillbaka redan på Misano.
Ja då är det bara för mig i varje fall
att hoppas att Bagnaia är i bättre skick när han kommer tillbaka till MotoGP
än MM var när kan kom tillbaka helgen efter MM föll av Hondas MotoGP-hoj 2020.
För MM har ju 4 år senare ännu inte nått formen MM hade 2019 ....

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja då är det bara för mig i varje fall
att hoppas att Bagnaia är i bättre skick när han kommer tillbaka till MotoGP
än MM var när kan kom tillbaka helgen efter MM föll av Hondas MotoGP-hoj 2020.
För MM har ju 4 år senare ännu inte nått formen MM hade 2019 ....
Ja, håller med.
Om nu skadan är såpass lindrig att Bagnaia är tillbaka efter en vecka är det nog ingen "career buster".
Men det kan nog sitta kvar i skallen några race.
Sannolikt har väl teamen psykologer eller liknande som förarna kan prata med.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ja, håller med.
Om nu skadan är såpass lindrig att Bagnaia är tillbaka efter en vecka är det nog ingen "career buster".
Men det kan nog sitta kvar i skallen några race.
Sannolikt har väl teamen psykologer eller liknande som förarna kan prata med.
MM hade också en skada som var så lindrig så han skulle deltaga i nästa race.
Jag tycker behandlingen av MM är ett typexempel på när allt som kan gå fel också går fel.

Tror MM sa något efter FP4 nästa helg efter han "fallit av": They don't know what it takes to ride a Honda MotoGP.

Jag hoppas att Bagnaia's skador får en mer kompetent behandling och den tid det behövs för att läka.
Ett skäl till att han klarat sig så bra måste vara "lågt tryck" i däcken på Brad Binders hoj i kurva 2. Vad för tryck kan det varit fråga om ?
Dom har stått stilla ett tag innan starten efter Warm Up Lap, kört nerför rakan och bromsat innan kurva 1. Kört igenom kurva 1 och i kurva 2 släpper Bagnaias hoj (kallt däck?) och BB kör över benen utan Bagnaia får benbrott.
Däcktemperatur / tryck kurva 2 första varvet någon som vet ?

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Detta betyder knappast att KTM fuskar med däcktrycket.

En MotoGP-hoj har en framfjädring med en vertikal fjäderkonstant lite över 20 N/mm och det är rimligtvis denna som trycks ihop när framhjulet åker över Bagnaias ben.

Framdäcket är nästan en faktor tio gånger styvare, alltså en vertikal fjäderkonstant nära 200 N/mm. Denna fjäderkonstant är dessutom hyfsat linjär genom hela det användbara området med däcktryck, och ligger man utanför det användbara området med däcktryck så åker man garanterat rakt fram i kurva 1.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Detta betyder knappast att KTM fuskar med däcktrycket.

En MotoGP-hoj har en framfjädring med en vertikal fjäderkonstant lite över 20 N/mm och det är rimligtvis denna som trycks ihop när framhjulet åker över Bagnaias ben.

Framdäcket är nästan en faktor tio gånger styvare, alltså en vertikal fjäderkonstant nära 200 N/mm. Denna fjäderkonstant är dessutom hyfsat linjär genom hela det användbara området med däcktryck, och ligger man utanför det användbara området med däcktryck så åker man garanterat rakt fram i kurva 1.
Jag tror inte heller att KTM fuskat med däcktrycket, är bara nyfiken vilka tryck det är som Michelin föreskriver.
Och som däcktrycket minst ska vara minst 50 % av loppet om jag fattade det rätt.
Framtryck och baktryck.

Lite beroende på att jag som extravak på sjukhus för snart 50 år sedan hade en patient som blivit överkörd av sin traktor. Resultat blåmärke över bröstet, ansiktet och diverse söndertryckta ben i ansiktet. De söndertryckta benen hade läkarna satt på plats så allt såg normalt ut för mig utom den blå färgen. Och lantbrukaren själv var vid gott mod. Även om han bara kunde suga i sig föda. I väntan på att benen i käken läkte ihop. Det hade gått så bra på grund av lågt tryck i traktordäcket. Och lerig åker.
Motsatts ett litet barn kanske 2 år överkört av en buss med kanske 6 bars däcktryck på ett torg i Kairo sommaren 1984.

Men antag hjulet ska upp 100mm för att passera Peccos ben med 20N/mm blir det ca 2000N dvs ca 200 kg belastning (bortsett kraften pga hjulets massa). Uppskattat till 3000N vid 100km/h och 5 kg hjul (5 kg är 40 % av GSX1300R original framhjul med däck 12,5 kg)
Jag misstänker Peccos ben blir blåare för varje dag. Och han har mycket ont.

För när jag lyckades lägga Sprint RS över vänster lår så blev låret helt blåsvart efter några dagar och genom att mäta storleken på vänstra låret jämfört med högra låret uppskattade jag att det till slut var ca 1 liter blod i vänster lår. Man skar upp, gjorde rent och sydde ihop skrapsåret på vänster knä i Karlskoga (bra jobbat ingen infektion) men missade blödningen i låret och sedan när jag talade med personal som tog stygnen så hade man antagligen inte gjort något åt blödningen.
Inte gå in och rota i nått som ordnar sig av sig självt ....tack för det !
Men jag hade fruktansvärt ont i låret.
Tog Oxikodon väl en vecka på kvällarna för att kunna somna.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: 007
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...