Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5819723 skrev:
Självklart inte men de ger en bra indikation på hur man kör genom den aktuella sektionen sida vid sida.


När man ser ovanifrån tycker jag det framgår tydligt att Bautista gjorde mest fel i ett klantigt omkörningsförsök, sannolikt upptäckte han inte VR förrän det var för sent.
Självklart var det inte avsiktligt, finns dock en rimlighet i att han inte såg VR
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5820190 skrev:
Dags för nya läsglasögonen igen? Det är Rossi! :D

Denna information gör att jag väljer mellan två svar:

1. Hallå! Sedan när ser Rossi ut som Lorenzo? Varför får jag ingen information????

2. Inte konstigt att det går så jeffla dåligt för Rossi; han har ju en ALLDELES för mjuk hoj, det ser man juh direckt!!!

OK, ställer om frågan:

Kolla in 0.09 i filmen när ROSSI sitter och gungar/hoppar lite på hojen. Verkar inte hojen väldigt mjuk???
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Kolla in 0.09 i filmen när ROSSI sitter och gungar/hoppar lite på hojen. Verkar inte hojen väldigt mjuk???
Mjuk i förhållande till vad? Din bild av hur hårt inställda MotoGP-hojar är?

Alatalo kanske kan komma med lite info om hur mjuka/hårda MotoGP-hojarna är i förhållande till gathojar, rookie-hojar osv?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, men är mitt minne korrekt skrev även någon av de stora motorcykeljournalisterna, som brukade provköra GP-hojarna efter avslutad säsong, att han förvånades över hur mjuka eller komfortabla chassin världseliten använde? Artikeln bör väl vara tre år gammal eller mer vid det här laget, men ändå räknas som aktuell i detta sammanhang?

...Alatalo kanske kan komma med lite info om hur mjuka/hårda MotoGP-hojarna är i förhållande till gathojar, rookie-hojar osv?
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Kraft mäts i Newton. G är acceleration. 1G = ~10m/s². Det är svårt att mäta kraften i en smäll, medan accelerationen enkelt kan mätas med med ett litet chip. Därför anges ofta "krafterna" i G. I ett enkelt fall är kraften proportionell mot accelerationen.

Jag tycker att när hela kroppen stannar kan det vara intressant att få se antalet G. Det ger ett hum om vilka krafter kroppen och organen behöver stå emot. När axeln slår i vore det mer intressant att få se kraften. En sån smäll sätter snurr på kroppen, så det är svårt att räkna ut kraften.

Kan man inte använda sig av klassikern F = m x a?

Om vi antar att MM väger 70 kg med utrustning och 50% av hans vikt belastar axeln vid kraschen så skulle kraften bli F = m x a = m x 25g = 0,5 x 70 x 25 x 9,81 = 8584 N.

Medan det i Biaggis fall med samma antaganden skulle bli F = 0,5 x 5,972E24 x 25 x 9,81 = 732000000000000000000000000 N, eftersom Biaggi inte faller mot jorden, utan jorden faller mot Biaggi.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5820385 skrev:
Mjuk i förhållande till vad? Din bild av hur hårt inställda MotoGP-hojar är?

Alatalo kanske kan komma med lite info om hur mjuka/hårda MotoGP-hojarna är i förhållande till gathojar, rookie-hojar osv?

Jag jämför såklart med hur hård/mjuk min egen och andras RR-hojar är, och min bild är att om man sitter och mysguppar lite som ROSSI gör i klippet, så gungar inte hojen 3-4 cm. Men jag kanske har fel? Får ut i boden och mysguppa lite....
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jovisst, sådana överslag kan man såklart göra, men det blir ju en ganska grov uppskattning.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kolla här vid 0.09 när Lorenzo sitter och gungar/hoppar lite på hojen. Verkar den inte VÄLDIGT mjuk???

I en artikel tidigare länkad här berättade Spies (tror jag det var) att Rossi tyckte om att ha sin hoj väldigt mjuk, för att få bra grepp. Spies kunde inte köra alls med Rossis fjädring.

Den ser onekligen väldigt mjuk ut!
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
I en artikel tidigare länkad här berättade Spies (tror jag det var) att Rossi tyckte om att ha sin hoj väldigt mjuk, för att få bra grepp. Spies kunde inte köra alls med Rossis fjädring.

Den ser onekligen väldigt mjuk ut!
"You’d be surprised how much softer Jorge’s spring and damping rates are than mine, especially for how fast he’s going. But he’s super-smooth on the bike. If you can get away with that, it’s good because you can generate more grip.

I rode Valentino Rossi’s YZR-M1 at Valencia in 2010. I did five or six laps, but there was no way I could ride fast; it was too soft. We started fine-tuning the setup for me, and I went faster than Valentino had gone on the same bike during the race weekend. It’s all about feel. If the rider is comfortable, he can ride the bike to its limit."


http://www.cycleworld.com/2013/01/02/ben-spies-leaves-yamaha-for-ducati/
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En idealisk hjulupphängning har initiellt liten dämpning som progressivt - liksom fjäderkraften - ökar så att hela fjädringsvägen utnyttjas utan genomslag.
Sen finns det en del parametrar att pilla med för att däremellan få optimal funktion...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En idealisk hjulupphängning har initiellt liten dämpning som progressivt - liksom fjäderkraften - ökar så att hela fjädringsvägen utnyttjas utan genomslag.
Sen finns det en del parametrar att pilla med för att däremellan få optimal funktion...

Jo... men ÄNDÅ!!!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Medan det i Biaggis fall med samma antaganden skulle bli F = 0,5 x 5,972E24 x 25 x 9,81 = 732000000000000000000000000 N, eftersom Biaggi inte faller mot jorden, utan jorden faller mot Biaggi.

Max Biaggi faller inte, han ger jorden en dansk skalle.

Max Biaggi faller inte, han straffar asfalten för att den orsakar framhjulschatter.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo kanske kan komma med lite info om hur mjuka/hårda MotoGP-hojarna är i förhållande till gathojar, rookie-hojar osv?

En genomsnittlig MotoGP-hoj avviker inte allt för mycket från en modern sporthoj, vare sig vad gäller fjädrar eller dämpning. MotoGP-hojen är tjugo till fyrtio kilo lättare och garanterat konstruerad för att aldrig ha passagerare och ingen sporthoj är optimerad för inbromsningar från 340 km/h. Därför är fjädrar och dämpning relativt lika i framänden medans MotoGP-hojen är marginellt mjukare bak. Sedan finns det naturligtvis skillnader mellan de olika MotoGP-hojarna, men det kan jag inte skriva om på ett internetforum.

Jag jämför såklart med hur hård/mjuk min egen och andras RR-hojar är, och min bild är att om man sitter och mysguppar lite som ROSSI gör i klippet, så gungar inte hojen 3-4 cm. Men jag kanske har fel? Får ut i boden och mysguppa lite....

Du har inte alls fel. Din iakttagelse är helt korrekt. Det absolut översta läget av fjädringen (där Rossi sitter och mysguppar) är nämligen underdämpat. Detta är den del av fjädringens slaglängd där den så kallade topout-fjädern eller returfjädern är inkopplad. Därför har denna del av fjädringens slaglängd högre styvhet i förhållande till dämpningen än resten av fjädringens slaglängd. Därför ser det ut som att hojen fjädrar upp väldigt snabbt.

Alla moderna race-hojar (och nuförtiden även en del sporthojar) har någon form av topout-fjäder eller returfjäder, både i framgaffel och stötdämpare. Det är därför man aldrig någonsin ska ställa in sin dämpning genom att stå och gunga på hojen och vrida på rattarna tills man tycker att hojen fjädrar upp med rätt hastighet. Det enda man gör då är att man ställer in sin dämpning för topout-fjädern vilket innebär att resten av fjädringens slaglängd blir rejält överdämpad. Detta brukar allt som oftast resultera i dåligt grepp, dålig komfort och högt däckslitage.

Dämpning ska ställas in utifrån körupplevelsen (och möjligtvis dataloggningen om man har sådan), inte genom att stå och gunga på hojen.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Lysande Cal!
Inte så lysande Bautista.
Nu en liten konspirationsteori: Alltså, Cal är allergisk, får ingen medicin trots att det enl. experter här på forumet finns att få tag i. Vem är det som hindrar Cal:s framfart? Är det Dr. Costa? Vem är den skyldige?:7peta
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Lysande Cal!
Inte så lysande Bautista.
Nu en liten konspirationsteori: Alltså, Cal är allergisk, får ingen medicin trots att det enl. experter här på forumet finns att få tag i. Vem är det som hindrar Cal:s framfart? Är det Dr. Costa? Vem är den skyldige?:7peta

Dr. Costa är väl italienare, precis som Rossi och Dovizioso? Pratar i stort sett samma språk som Espargaro? Just saying...
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top