Alatalo kanske kan komma med lite info om hur mjuka/hårda MotoGP-hojarna är i förhållande till gathojar, rookie-hojar osv?
En genomsnittlig MotoGP-hoj avviker inte allt för mycket från en modern sporthoj, vare sig vad gäller fjädrar eller dämpning. MotoGP-hojen är tjugo till fyrtio kilo lättare och garanterat konstruerad för att aldrig ha passagerare och ingen sporthoj är optimerad för inbromsningar från 340 km/h. Därför är fjädrar och dämpning relativt lika i framänden medans MotoGP-hojen är marginellt mjukare bak. Sedan finns det naturligtvis skillnader mellan de olika MotoGP-hojarna, men det kan jag inte skriva om på ett internetforum.
Jag jämför såklart med hur hård/mjuk min egen och andras RR-hojar är, och min bild är att om man sitter och mysguppar lite som ROSSI gör i klippet, så gungar inte hojen 3-4 cm. Men jag kanske har fel? Får ut i boden och mysguppa lite....
Du har inte alls fel. Din iakttagelse är helt korrekt. Det absolut översta läget av fjädringen (där Rossi sitter och mysguppar) är nämligen underdämpat. Detta är den del av fjädringens slaglängd där den så kallade topout-fjädern eller returfjädern är inkopplad. Därför har denna del av fjädringens slaglängd högre styvhet i förhållande till dämpningen än resten av fjädringens slaglängd. Därför ser det ut som att hojen fjädrar upp väldigt snabbt.
Alla moderna race-hojar (och nuförtiden även en del sporthojar) har någon form av topout-fjäder eller returfjäder, både i framgaffel och stötdämpare. Det är därför man aldrig någonsin ska ställa in sin dämpning genom att stå och gunga på hojen och vrida på rattarna tills man tycker att hojen fjädrar upp med rätt hastighet. Det enda man gör då är att man ställer in sin dämpning för topout-fjädern vilket innebär att resten av fjädringens slaglängd blir rejält överdämpad. Detta brukar allt som oftast resultera i dåligt grepp, dålig komfort och högt däckslitage.
Dämpning ska ställas in utifrån körupplevelsen (och möjligtvis dataloggningen om man har sådan), inte genom att stå och gunga på hojen.