Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ser man här så tycker jag att Bautista BÖR ha sett Rossi. Kolla vid 0.00 så är Rossi 45 grader snett framåt. Bör man se...

Håller med 100%. Mycket märkligt! Gode Bautista hävdar sedan vidare att Valentino "He was taking a slightly different line and that's why we came together" Nu har jag spolat Din och andra video och kan inte för allt smör i småland se att Valentino håller ett annorlunda spår än de övriga på innern!

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Något stämmer inte.

Jag har ingen aning om vad Viasat's kommentatorer dillar om. Ett av helgens stora samtalsämnen - både bland publik och de som jobbar i depån - var tyvärr den dåliga publiktillströmningen. Alla hade ungefär samma intryck - det var marginellt mer publik än förra året, men inte alls jämförbart med 2011 och tidigare år. Trots att biljetter har reats ut till halva priset jämfört med förra året. Och kullarna var definitivt inte fulla med tält ens på lördag kväll, vilket de brukade vara redan på torsdag kväll under tidigare år. Och normalt kan man inte ens komma ur depån före 21.00 på söndag kväll. I år kunde man åka till hotellet redan vid 18.30 utan att ens hamna i en bilkö...

Jag kan dock förstå att arrangören boostar sin "officiella" publiksiffra och jag kan också förstå att TV-produktionen gör sitt bästa för att få det att se ut som att det är fullsatt.

Sydeuropas ekonomi är ett problem och ett hot mot flera GP:n. Kanske inte just Mugello, men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om minst ett av de spanska racen byts ut mot ytterligare ett race i sydostasien. Det finns mäktiga män hos de japanska tillverkarna som lobbar för två race på Sepang.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag har ingen aning om vad Viasat's kommentatorer dillar om. Ett av helgens stora samtalsämnen - både bland publik och de som jobbar i depån - var tyvärr den dåliga publiktillströmningen. Alla hade ungefär samma intryck - det var marginellt mer publik är förra året, men inte alls jämförbart med 2011 och tidigare år. Trots att biljetter har reats ut till halva priset jämfört med förra året. Och kullarna var definitivt inte fulla med tält ens på lördag kväll, vilket de brukade vara redan på torsdag kväll under tidigare år. Och normalt kan man inte ens komma ur depån före 21.00 på söndag kväll. I år kunde man åka till hotellet redan vid 18.30 utan att ens hamna i en bilkö...

Jag kan dock förstå att arrangören boostar sin "officiella" publiksiffra och jag kan också förstå att TV-produktionen gör sitt bästa för att få det att se ut som att det är fullsatt.
De körde väl Bernie Ecclestone-tricket; endast helikopterbilder över fyllda läktare, i värsta fall inga helikopterbilder alls. :hihi

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
quote #space:
Håller med 100%. Mycket märkligt! Gode Bautista hävdar sedan vidare att Valentino "He was taking a slightly different line and that's why we came together" Nu har jag spolat Din och andra video och kan inte för allt smör i småland se att Valentino håller ett annorlunda spår än de övriga på innern!

Äh, du missförstår ju Bautista. Han menar att VR tog ett annat spår än Bautista. Hade de båda hållt samma spår hade incidenten aldrig hänt, och därmed är allt Rossis fel. Solklart.................:va

Last edited:

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Sydeuropas ekonomi är ett problem och ett hot mot flera GP:n. Kanske inte just Mugello, men jag skulle inte bli ett dugg förvånad om minst ett av de spanska racen byts ut mot ytterligare ett race i sydostasien. Det finns mäktiga män hos de japanska tillverkarna som lobbar för två race på Sepang.

Tror du att GP någonsin kommer tillbaka till Suzuka?

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Äh, du missförstår ju Bautista. Han menar att VR tog ett annat spår än Bautista. Hade de båda hållt samma spår hade incidenten aldrig hänt, och därmed är allt Rossis fel. Solklart.................:va

"Rossis fel. Solklart"!!?? Nja, om Du stoppar Mozz video vid 0:01 ser Du att föraren framför Bautista som ser ut att vara Ianonne inte alls driftar höger ut så mycket som Bautista gör direkt efter apex ut och mot Valentino. Är det någon som plötsligt inte håller sitt spår så är det glasklart att det är Bautista som rör sig mot Valentino och tar honom på en ofrivillig åktur ut i leka havet. Då blir det ju inte lite komiskt att han (Bautista) säger att Valentino skulle hålla ett annorlunda spår!

Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Tycker man kan se 2 sidor av incidenten.
1 Rossi byter spår för att ta höjd och ser inte Bautista i den döda vinkeln
2 Bautista kör för offensivt och försöker köra om Rossi på utsidan borde inse att det skulle bli trångt.

Båda gjorde ett fel.

Se bilden i inlägg #237

Bifogat

• rossi_bautista.jpg
    rossi_bautista.jpg
    3.9 KB · Visningar: 313
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
ZX6R
Det skulle förklara vad jag såg i FP4 eller kvalet, minns inte vilket. Två varv på raken körde han jämnt med Lorenzo i mellantiderna, bara för att i mål var drygt halvsekunden efter. Ingen trafik hade han heller under de varven, så man undrade vad faen han gjorde.

Tror det var Davide som berättade det. Han nämnde även en annan intressant sak: Inget som gått förbi obemärkt iofs men Rossi har tydligen problem att anpassa sig till nya kvalformatet.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
P€RRA;5819687 skrev:
Hur han inte kan se Rossi som befinner sig framför honom är för övrigt ett "mysterium"...
Jag minns kanske fel, men har för mig att du redan har uttryckt din uppfattning i frågan. Den är noterad: Bautista är dum.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag minns kanske fel, men har för mig att du redan har uttryckt din uppfattning i frågan. Den är noterad: Bautista är dum.
Det är ganska vanligt så jag är inte förvånad.

Bläddra nu tillbaka några sidor och berätta vart du hittade dina 15 tiondelar istället :hihi

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
P€RRA;5819687 skrev:
Titta på de två som ligger framför Rossi och Bautista i motsvarande positioner. Kolla sen vem det är som avviker mest från deras spår: Bautista.

Hur han inte kan se Rossi som befinner sig framför honom är för övrigt ett "mysterium"...

Fast dom framför var inte inblandade i incidenten.

Bra överblick i detta klipp, vad säger ni?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att det är möjligt att Bautista inte såg Rossi, pga att han hängde av åt vänster först, sedan när han kom upp höll han redan en linje som innebar att hans och rossis skulle skära varandra. De två framförvarande ligger inte lika sidledes som Rossi och Bautista i utgången av kurvan, vilket möjligvis kan göra att tvåan i det fallet faktiskt hinner se och anpassa sig.
Annars kan man vända på resonemanget, varför i hela friden skulle Bautista välja att krocka och riskera krasch i ett för honom själv viktigt rejs? Har läst en del kommentarer om incidenten där folk nästan verkar tro att Bautista utför ett planerat sabotage för att hindra Rossi från att fullfölja rejset... :näsblod

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag tror att det är möjligt att Bautista inte såg Rossi, pga att han hängde av åt vänster först, sedan när han kom upp höll han redan en linje som innebar att hans och rossis skulle skära varandra. De två framförvarande ligger inte lika sidledes som Rossi och Bautista i utgången av kurvan, vilket möjligvis kan göra att tvåan i det fallet faktiskt hinner se och anpassa sig.
Annars kan man vända på resonemanget, varför i hela friden skulle Bautista välja att krocka och riskera krasch i ett för honom själv viktigt rejs? Har läst en del kommentarer om incidenten där folk nästan verkar tro att Bautista utför ett planerat sabotage för att hindra Rossi från att fullfölja rejset... :näsblod
Självklart var det inte en medveten påkörning från Bautistas sida. Sedan vad vissa fanatiska Rossi-fans yrar om brukar sällan vara något att fästa sig vid.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fast dom framför var inte inblandade i incidenten.

Bra överblick i detta klipp, vad säger ni?

Efter att ha kollat det klippet ett antal ggr så det nog ut som om Bautista byter spår helt enkelt.
Från "vänster" till "höger" spår. Ingen annan gör det såvitt jag kan se?
Rossi är dessutom före i kurvan innan så det kan inte vara någon överraskning för Alvaro att Rossi finns där.
Sen tror jag fortfarande inte Bautista körde på Rossi avsikligt.

Sedan är det förstås skillnad på att veva klippet igen och igen i lugn och ro mot en race-situation.
Generellt tycker jag att dom har sjuk koll på omgivningen och dessutom blixt-snabba reflexer om något oväntat händer typ Lorres omkörning av Peddo.

Mina 2 cent...

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Efter att ha kollat det klippet ett antal ggr så det nog ut som om Bautista byter spår helt enkelt. Från "vänster" till "höger" spår. Ingen annan gör det såvitt jag kan se? Rossi är dessutom före i kurvan innan så det kan inte vara någon överraskning för Alvaro att Rossi finns där.
Självklart var det så. Sedan vad vissa fanatiska Hayden-fans yrar om brukar sällan vara något att fästa sig vid.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
De körde väl Bernie Ecclestone-tricket; endast helikopterbilder över fyllda läktare, i värsta fall inga helikopterbilder alls. :hihi

Ena läktaren var i princip tom, den vid kurva 9 tror jag det blir, den i kurva 7 var halvfull och de vid depån såg jag inte mycket av. Det var tillräckligt med folk på gräset för att det skulle vara en utmaning att hitta någonstans att slå sig ner. Förutom åkrar och parkeringsplatser som var fulla så parkerades bilar och hojar utmed vägen, vi hade ca 20-30 min promenad till vår bil och vi kom ändå ganska tidigt.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM