Gran Premio d'Italia TIM - Mugello 2013

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är lite smått enformigt att läsa om Rossi hela tiden.

Så jag tänker prata om Cal istället.
Han är rätt imponerande när han kraschar ut på kvalet, knallar in och hoppar på sin andra hoj och sätter bra tider med några minuter kvar. Lite skoj när han klev av hojen efter kvalet och var skitarg med. Han vill verkligen vinna.
Hade iofs varit lite bättre om han kunde hålla sig på hjulen på kvalet med, nu när han fått ordning på det på rejs och faktiskt verkar hålla sig upprätt nu...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Pedrosa var grym. Hindrad under hela passet. På sista försöket efter målflagg får han ihop allt, och kör fortare än Lorenzos rökare som ingen varit i närheten av på hela kvalet.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
P€RRA;5818193 skrev:
Han var riktigt arg på Dovi. Någon som vet varför?

Läste nått om att han var frustrerad på Dovi pga hans "följa John" på Pedrosa, därav Dovis kvaltid. Ingen aning om detta stämmer.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Läste nått om att han var frustrerad på Dovi pga hans "följa John" på Pedrosa, därav Dovis kvaltid. Ingen aning om detta stämmer.
Det stämmer att han följde efter Pedrosa och Dovi sa själv efter kvalet att han inte kan köra så fort utan draghjälp. Men det borde väl ha varit något annat som fick Pedrosa att hytta med näven och vara skitarg?

Rossi drog ju runt både Marquez och Hayden till sina kvaltider utan att bli arg.

Cal har tydligen problem med pollen och hans ögon rinner och kliar. Han skyllde sin krasch på det.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5818197 skrev:
Cal har tydligen problem med pollen och hans ögon rinner och kliar. Han skyllde sin krasch på det.

Har de inte räd med pollenallergimedicin i satellitteamen, är det bara fabrikarna som får det? :)

Låter ju halvfarligt att köra om allergin är så illa att man kraschar pga den...
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Har de inte räd med pollenallergimedicin i satellitteamen, är det bara fabrikarna som får det? :)

Låter ju halvfarligt att köra om allergin är så illa att man kraschar pga den...


I intervjun om kraschen säger Cal att dom inte får ta nåt mot det!
Antar att det är antihistamin som är problemet.... Kanske finns med på listan över ej godkända substanser
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
I intervjun om kraschen säger Cal att dom inte får ta nåt mot det!
Antar att det är antihistamin som är problemet.... Kanske finns med på listan över ej godkända substanser
Det där låter som BS, om Marit Björgen kan få dispens för astmamedicin så kan nog doktorerna hitta nåt som lindrar pollenallergin för Cal.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
På tal om hjälpmedel, man borde kanske skaffa ett sånt där airbag-ställ:

Marquez left the track at 337.9km/h (209.9mph), sustaining several heavy blows to his back and shoulders as well as injuring his chin while sliding along the damp grass verge en route to San Donato corner.

The first graph shows the time it took for Marquez’s airbag suit to deploy, with individual impacts markets with circles. Incredibly, it is quite possible that the 20-year-old’s body was subjected to gravitational forces greater than the highest recorded figure of 25G, as the suit’s accelerometers were completely maxed out.

The second graph demonstrates a zoomed in look at the initial moment of impact. With this information, we know that it took the Alpinestars suit just a quarter of one tenth of a second to detect that the rider was falling. This ensured the airbag had already been deployed for eight hundreds of a second by the time Marquez sustained his first hefty blow with the ground.

Several other impacts were recorded at intervals of 1.2 seconds, 1.9 seconds, 2.3 seconds and 3.0 seconds after the deployment of the airbag, with the overall duration of the high-speed shunt being officially clocked at 5.2 seconds. Marquez went on to qualify sixth fastest just 24 hours later.

1_marquez-crash-analysis_slideshow_169.jpg

2_crash-detection-zoom_slideshow_169.jpg
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
På tal om hjälpmedel, man borde kanske skaffa ett sånt där airbag-ställ:

Marquez left the track at 337.9km/h (209.9mph), sustaining several heavy blows to his back and shoulders as well as injuring his chin while sliding along the damp grass verge en route to San Donato corner.

The first graph shows the time it took for Marquez’s airbag suit to deploy, with individual impacts markets with circles. Incredibly, it is quite possible that the 20-year-old’s body was subjected to gravitational forces greater than the highest recorded figure of 25G, as the suit’s accelerometers were completely maxed out.

Nu ska jag visa min okunskap men vart kommer g-krafterna ifrån? Han slår ju inte i något när han glider efter marken och kraften av att slå i backen när han ramlar av hojen initialt (falla uppifrån och ned) borde väl egentligen inte påverkas av hur fort man rör sig i färdriktningen eftersom den kraften borde vara vertikal, inte horisontell? Eller beror det på att han rör sig så mycket snabbare i färdriktningen att marken agerar som en broms när han slår i den och det blir dubbla påfrestningar, både från det vertikala fallet och från den horisontella bromseffekten från marken?

 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Nu ska jag visa min okunskap men vart kommer g-krafterna ifrån? Han slår ju inte i något när han glider efter marken och kraften av att slå i backen när han ramlar av hojen initialt (falla uppifrån och ned) borde väl egentligen inte påverkas av hur fort man rör sig i färdriktningen eftersom den kraften borde vara vertikal, inte horisontell? Eller beror det på att han rör sig så mycket snabbare i färdriktningen att marken agerar som en broms när han slår i den och det blir dubbla påfrestningar, både från det vertikala fallet och från den horisontella bromseffekten från marken?

Om man experimenterar lite och sätter upp en enkel modell - tex att man retarderar linjärt från 320 km/h till 0 på 3 sek.
Då får man 320/(3.6*3*9.81) g = ca 3g, dvs ganska långt ifrån 25g.
Å andra sidan kan man tänka sig han under korta perioder retarderade mkt hårdare än så
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top