Gran Premio GoPro de Aragón 2024

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Intressant också att notera hur beroende ducatis fabriksteam är av tidigare data från banan för att kunna ställa in all elektronik på hojarna.
När alla börjar med blankt papper glänser dom bästa förarna, MM och PA. 😄
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Pecco och Alex beskriver kraschen.
Tycker nog Pecco har "mest rätt".
(Vet inte om länken kräver inlogg till MotoGP.com.)
Kan förvisso tycka att Pecco har mest rätt också men tyckte det var riktigt pinsamt när han antydde att Alex skulle ha gjort det med vilje. Visst, han är förbannad och visst Alex var inte lika snabb och visst Alex har aldrig erkänt att han gjort fel även när det varit hans fel men att köra på någon med vilje? Kom igen, Pecco gör ju bara bort sig och framstår som den barnsliga.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan förvisso tycka att Pecco har mest rätt också men tyckte det var riktigt pinsamt när han antydde att Alex skulle ha gjort det med vilje. Visst, han är förbannad och visst Alex var inte lika snabb och visst Alex har aldrig erkänt att han gjort fel även när det varit hans fel men att köra på någon med vilje? Kom igen, Pecco gör ju bara bort sig och framstår som den barnsliga.
Ja, men jag satte uppe det på "Pecco har lite svårt med språket". 🫣
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Om vi tänker oss följande scenario i ett alternativt universum:
Hur hade det låtit ifall Alex hade slagit av lite på tempot för att låta Pecco komma förbi, men det visar sig att han då orsakar kraschen eftersom pecco låg 0,2s längre bak än i vårat universum. En krasch som inte hade behövt hända ifall han inte medvetet hade slagit av på tempot? I båda fallen så vet inte Alex exakt var Pecco befinner sig, bara att han är lite bakom honom.
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Om vi tänker oss följande scenario i ett alternativt universum:
Hur hade det låtit ifall Alex hade slagit av lite på tempot för att låta Pecco komma förbi, men det visar sig att han då orsakar kraschen eftersom pecco låg 0,2s längre bak än i vårat universum. En krasch som inte hade behövt hända ifall han inte medvetet hade slagit av på tempot? I båda fallen så vet inte Alex exakt var Pecco befinner sig, bara att han är lite bakom honom.
Enl mej så är detta ingens fel. Det är så små marginaler och går så djävla fort så det finns ingen mänsklig hjärna som hinner analysera och fundera på att, ska jag göra si eller så.
En ren racing insident.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hade det varit jag som satt på Alex hoj hade jag stirrat rakt på apex och det kan jag ju tycka att Bagnaia borde inse när han snor Alex spår.

Men det är ju jag det, soffkillen.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Själv förstår jag inte varför Alex reser hojen så tidigt när bagnaia fortfarande kör med nedlägg.
Det lönar förvisso sig att rätta upp hojen tidigt eftersom man kan gasa hårdare, men där Alex reste hojen känns alldeles för tidigt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Enl mej så är detta ingens fel. Det är så små marginaler och går så djävla fort så det finns ingen mänsklig hjärna som hinner analysera och fundera på att, ska jag göra si eller så.
En ren racing insident.

Sant men det man kan säga är att det var Pecco som gjorde felbedömningen från ett större perspektiv. Han var mycket snabbare än Alex, det var flera varv kvar på racet och han hade mycket mer att förlora med tanke på mästerskapet. Så varför hetsa förbi just där i en ganska knivig situation?
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Det vore spännande att se om Alex reser hojen vid samma punkt under alla de föregående varven i den olycksdrabbade kurvan.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Han reser ju hojen i samma ögonblick som framhjulet tar i Alexis knä, annars hade han forsätt med sitt nedlägg en bra bit till.
Aha, de skeendet lade jag inte märke till, stort tack för den upplysningen.
Då håller jag med dig om att det är ingens fel och Coola Olas resonemang att pecco kunde väntat med omrörningen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top