Gran Premio Red Bull de España

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Angående att Rossi inte skulle ha pallat pga åldern kan man ju ha i åtanke att lecuona fick värmeslag. Hans bäst före måste helt klart va förbi :fakta
I övrigt hoppas jag väldigt mycket på Brad binder i framtiden. Hade han inte gjort ett misstag i början hade han jagat pallplats!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skaplig start på säsongen. Marc visar att han är ett unikum, hoppas verkligen att han inte fått nervskador för det kan avsluta hand karriär väldigt abrupt.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Känns som om Honda har satt sig i en väldigt dålig situation. Är svårt att kritisera taktiken att satsa allt på Marquez när man tagit sex titlar på sju år men nu verkar det slagit tillbaka.
Om Marc nu är ur spel för ett tag framåt så ser uppställningen jäkligt svag ut. Den ende andra föraren med kapacitet att vinna race eller iallafall få hojen på pallen har också skadat sig och verkar vara lite bitter över att ha blivit cuttad. Sen ser det inte så starkt ut, jag skulle nog till och med ranka Aprilias eller Tech3 KTM's föraruppställningar som vassare. Kanske är elak men rankar nog Nakagami bland de sista i Motogp, tillsammans med Tito och Smith. Har väldigt svårt att se honom göra några stordåd. A. Marques är världsmästare i Moto2 men verkar ta tid på sig att anpassa sig till nya utmaningar, ska inte såga honom så tidigt med tror inte att det blir top tio i mästerskapet. Vad tycker ni? Jag skulle vara nervös om jag var HRC.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Om det hjälper att skrubba däcken i lecakulor lär det bli nästa grej, alla kör cross genom lecakulorna på WU:tungan

Vad hände med geten, några tankar och funderingar från dig, har inte lyckats hitta ngn matnyttig info om vad som hände när han parkerade hojen mot muren:gnissla Åldern som börjar ta ut sin rätt? För varmt i asfalten för den gamle? Eller insåg han att det skulle vara bättre att rädda äran genom att parkera hojen med ett ”fejkat” fel?

Edit: hittade ett uttalande på yamahas facebooksida. Först brann tydligen hans däck upp redan efter nått varv sen började hojen visst krångla! Jäkla otur att just hans hoj skulle dubbelhaverera........eller så var det så enkelt att han helt enkelt inte hängde med vilket han inte har gjort på hela helgen och då var det förmodligen lika bra att parkera hojen istället är min gissning!

”I didn’t have the rhythm of the group that was fighting for the podium. After som laps i had a problem with my rear tyre and after that, unfortunatly i had a problem with the bike”

Kanske var detta en ögonöppnare att det faktiskt är bäst att kliva av, spelar nog ingen roll hur bra material han sitter på, det är över är min lågodds-gissning.

Fan jag hade för mig att du var ett Vale-fan Abe? Eller är det besvikelsen över att se honom gå ner sig? Tycker själv att det är lite tragiskt om han inte får bättre fart på grejerna under året.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Känns som om Honda har satt sig i en väldigt dålig situation. Är svårt att kritisera taktiken att satsa allt på Marquez när man tagit sex titlar på sju år men nu verkar det slagit tillbaka.
Om Marc nu är ur spel för ett tag framåt så ser uppställningen jäkligt svag ut. Den ende andra föraren med kapacitet att vinna race eller iallafall få hojen på pallen har också skadat sig och verkar vara lite bitter över att ha blivit cuttad. Sen ser det inte så starkt ut, jag skulle nog till och med ranka Aprilias eller Tech3 KTM's föraruppställningar som vassare. Kanske är elak men rankar nog Nakagami bland de sista i Motogp, tillsammans med Tito och Smith. Har väldigt svårt att se honom göra några stordåd. A. Marques är världsmästare i Moto2 men verkar ta tid på sig att anpassa sig till nya utmaningar, ska inte såga honom så tidigt med tror inte att det blir top tio i mästerskapet. Vad tycker ni? Jag skulle vara nervös om jag var HRC.

De har ju varit medvetna om problemet själva, MM är ett unikum, men så länge de har honom kan de ju satsa på honom.
Jag skulle inte bli hemskt överraskad om de har parallella utvecklingsspår för att vara redo att växla över när MM tackar för sig. Mitt under pågående säsong är det nog inte möjligt att byta, men jag skulle tro att de är förberedda på att byta.
 

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Som tidigare nämnts så lär väl Honda knappast kunna ta någon titel alls i år när mirakelmannen Marc verkar bli borta ett par race enl spekulationer från Dr. Charte.

”MotoGP Traumatology Specialist Dr Mir, said: "Marc Marquez has suffered an injury, it seems, from a direct impact of the tyre to the right arm, resulting in a fracture to the shaft of the humerus, a complete fracture although it isn’t completely displaced, with some possible paralysis of the radial nerve, although we’re not certain. This injury has been immobilised here for when they decide to move him to Barcelona to carry out a definitive treatment.”

With this in mind, it is almost certain Marquez won’t ride in Jerez again next weekend, with MotoGP Medical Director Dr Charte suggesting Brno or even Round 4 in Austria as being the more likely return date”
(Från chrash.net)

Rossi verkar ha tillgång till dom andra förarnas inställnngar men får ändå inte till det... Då känns det ju som att man får ändra sin körstil eller byta fabrikat; det går ju besvisligen att vinna på M1:an!!

Nåja, jag fortsätter hålla på Vale & tror faktiskt att han kommer stå på pallen denna säsong!!:)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
bd72d963ad94a921e81239e0f3bfc04d.jpg

Bara några småjobb i depån idag. Tur att vi slapp frysa i hyrbilen på vägen tillbaka...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Japp det är jag men det smärtar mig att se sin hjälte inte förstå sitt egna bästa. hopplöst efter hela helgen, det kommer inte att bli bättre, kliva av är nog det bästa alternativet. Ta en roll i sky racing och driv stallet framåt, eller ja, vad f*n som helst men karriären är över.

Men för en del finns inga alternativ till att köra och sålänge man är med så finns fortfarande viljan att försöka.
Att "gå ner" en klass för att kunna fortsätta vinna är inget för en riktig racer heller då vinsten endast är värd något när man kör mot likvärdiga.

Men det är inte alla som förstår detta och endast tror och tycker de bästa bara ska hålla på sålänge de vinner.
Finns bara en som vet när det är dags att lägga av och det är racern själv.

Men jag tror Rossi behöver komma ur sin comfort zone nu när han kör mot den nya generationen som är vana vid asfalterade avåkningszoner och mycket bra skyddsutrustning om han ska kunna utveckla sig och hojen till seger igen, han behöver pusha hårdare för att komma närmare gränsen tidigare under racehelgerna för att hänga med de hungriga ynglingarna, krävs en vilja att riskera gå av för att hitta det tidigt som det tar massor av varv om man ska göra det med låg risk och det behövs nog för att ta sig framåt och hänga med idag.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Men för en del finns inga alternativ till att köra och sålänge man är med så finns fortfarande viljan att försöka.
Att "gå ner" en klass för att kunna fortsätta vinna är inget för en riktig racer heller då vinsten endast är värd något när man kör mot likvärdiga.

Men det är inte alla som förstår detta och endast tror och tycker de bästa bara ska hålla på sålänge de vinner.
Finns bara en som vet när det är dags att lägga av och det är racern själv.

Men jag tror Rossi behöver komma ur sin comfort zone nu när han kör mot den nya generationen som är vana vid asfalterade avåkningszoner och mycket bra skyddsutrustning om han ska kunna utveckla sig och hojen till seger igen, han behöver pusha hårdare för att komma närmare gränsen tidigare under racehelgerna för att hänga med de hungriga ynglingarna, krävs en vilja att riskera gå av för att hitta det tidigt som det tar massor av varv om man ska göra det med låg risk och det behövs nog för att ta sig framåt och hänga med idag.

Man tar oftast inte samma risker när man blir äldre, hungern dalar, nya hungrigare unga snubbar som är villiga att ta i stort sett vilka risker som helst för att vinna osv osv men fine, han får köra så länge han vill men det är inte såhär vi vill minnas geten Jag kan absolut köpa att det finns människor som har en rädsla att lämna för att dom har levt med en och samma sak så länge och kanske inte vågar inse att det är slut liksom och kör på och hoppas på det bästa.

Jag tror inte att rossi skulle ha några problem att få jobb inom cirkusen, sky racing finns ju där, visst, han får sluta kör (vilket förmodligen är där skon klämmer) men å andra sidan får han mer tid över och puscha fram sina adepter samtidigt som han får hänga i boxen, aja vi får se men jag tror att han kastar in efter denna säsong.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Man tar oftast inte samma risker när man blir äldre, hungern dalar, nya hungrigare unga snubbar som är villiga att ta i stort sett vilka risker som helst för att vinna osv osv men fine, han får köra så länge han vill men det är inte såhär vi vill minnas geten Jag kan absolut köpa att det finns människor som har en rädsla att lämna för att dom har levt med en och samma sak så länge och kanske inte vågar inse att det är slut liksom och kör på och hoppas på det bästa.

Jag tror inte att rossi skulle ha några problem att få jobb inom cirkusen, sky racing finns ju där, visst, han får sluta kör (vilket förmodligen är där skon klämmer) men å andra sidan får han mer tid över och puscha fram sina adepter samtidigt som han får hänga i boxen, aja vi får se men jag tror att han kastar in efter denna säsong.

Jag tycker att det är trevligt att han är kvar. Tycker inte att han tar bort något från sin karriär genom att vara kvar, utan endast lägger till.

Bästa tiden, enligt mig, var åren tillsammans med Lorre i Yamaha.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Man tar oftast inte samma risker när man blir äldre, hungern dalar, nya hungrigare unga snubbar som är villiga att ta i stort sett vilka risker som helst för att vinna osv osv men fine, han får köra så länge han vill men det är inte såhär vi vill minnas geten Jag kan absolut köpa att det finns människor som har en rädsla att lämna för att dom har levt med en och samma sak så länge och kanske inte vågar inse att det är slut liksom och kör på och hoppas på det bästa.

Jag tror inte att rossi skulle ha några problem att få jobb inom cirkusen, sky racing finns ju där, visst, han får sluta kör (vilket förmodligen är där skon klämmer) men å andra sidan får han mer tid över och puscha fram sina adepter samtidigt som han får hänga i boxen, aja vi får se men jag tror att han kastar in efter denna säsong.

Vad är det som gör att man vill att någon ska sluta? :va
Om denne inte kvalar in, visst, men topp 10 är inte ankskit.
Jag är glad att Joey Dunlop inte slutade att tävla när han blev äldre.

Jag tillhör minoriteten som vill se kända, duktiga förare även om de inte alltid vinner.
På IoM vill jag se de kända och det gör inget om de inte vinner.

Jag vill se Vale i Finland nästa år även om han inte vinner! :tummenupp

Michael Rutter och Dan Kneen körde på Imatra när vi var där!
https://www.imatranajo.fi/content/e...ns to the legendary GP Circuit in Imatra.html
Nu gick det bra men vi hade uppskattat att se dem bara tävla.
https://www.race-monitor.com/Results/Session/6093585
Arto Nyqvist sålde träskor...
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mp17-artsi-nyqvist-ja-puukengat-yha-erottamaton-pari/
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Man tar oftast inte samma risker när man blir äldre, hungern dalar, nya hungrigare unga snubbar som är villiga att ta i stort sett vilka risker som helst för att vinna osv osv men fine, han får köra så länge han vill men det är inte såhär vi vill minnas geten Jag kan absolut köpa att det finns människor som har en rädsla att lämna för att dom har levt med en och samma sak så länge och kanske inte vågar inse att det är slut liksom och kör på och hoppas på det bästa.

Jag tror inte att rossi skulle ha några problem att få jobb inom cirkusen, sky racing finns ju där, visst, han får sluta kör (vilket förmodligen är där skon klämmer) men å andra sidan får han mer tid över och puscha fram sina adepter samtidigt som han får hänga i boxen, aja vi får se men jag tror att han kastar in efter denna säsong.

Håller inte med om att just åldern gör en försiktigare, däremot erfarenheten, sen blir det svårare att pressa förbi det man vet är safe ju mer erfaren man blir och resultatet är ju oftast en på gränsen där utfallet inte är klart vilken sida av gränsen man är och man vet att det gör ont att vara på fel sida.

Åldern gör ju däremot att man går sönder lättare och utöver det så tar det oftast längre tid att läka ihop så det kan ju vara dumt att gå sönder av den anledningen.

Så visst blir det svårare att vara med ju äldre man blir men förstår fullt ut om han fortsätter i petronas eller annat stall.
Är övertygad att han kan vara med i absoluta toppen med om han är beredd att lägga in den insatsen som krävs med.


Intressant säsong nu, kan bli svårt om MM missar nästa och Q vinner, då är han 50p efter och bara 11 race kvar.
Men men, är det någon som fixar det så är det MM men behöver han ta ut allt och inte kan spara lite så ökar ju risken rejält med, som igår..

Vinales ser stark ut annars..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Håller inte med om att just åldern gör en försiktigare, däremot erfarenheten, sen blir det svårare att pressa förbi det man vet är safe ju mer erfaren man blir och resultatet är ju oftast en på gränsen där utfallet inte är klart vilken sida av gränsen man är och man vet att det gör ont att vara på fel sida.

Jag brukar utrycka det med att "Bägaren med mod blir mindre och mindre ju äldre man blir!" och därför har jag nuförtiden svårt att till exempel köra riktigt fort på en vanlig onsdagsträning på Falken. Och köra fredagsträning är helt meningslöst, åker bara och kniper och är rädd att ramla.
Nej, rulla in på lördag morgon, 5 kvalvarv med blodsmak i munnen, och så race! Perfekt för #22 2020.:tummenupp:)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag brukar utrycka det med att "Bägaren med mod blir mindre och mindre ju äldre man blir!" och därför har jag nuförtiden svårt att till exempel köra riktigt fort på en vanlig onsdagsträning på Falken. Och köra fredagsträning är helt meningslöst, åker bara och kniper och är rädd att ramla.
Nej, rulla in på lördag morgon, 5 kvalvarv med blodsmak i munnen, och så race! Perfekt för #22 2020.:tummenupp:)
Ahh, jag tror jag förstår, tricket är alltså att köra så jäkla snabbt att man inte hinner bli rädd? :crash
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag brukar utrycka det med att "Bägaren med mod blir mindre och mindre ju äldre man blir!" och därför har jag nuförtiden svårt att till exempel köra riktigt fort på en vanlig onsdagsträning på Falken. Och köra fredagsträning är helt meningslöst, åker bara och kniper och är rädd att ramla.
Nej, rulla in på lördag morgon, 5 kvalvarv med blodsmak i munnen, och så race! Perfekt för #22 2020.:tummenupp:)

Lite så är det nog.
I race så kör man ju så fort hojen går att köra på det sätt man kör.

Samtidigt är det ju just det som hindrar en att köra snabbare med, om man inte testar varför det enbart går att köra så fort in/gasa så tidigt/gasa så hårt ur just den böjen så kommer man aldrig finna ut varför det inte går heller men den kunskapen kan ju kosta en slant eller nyckelben med , frågan är ju om man är beredd att betala priset.

Var det inte det han sa den gamle patentbyråanställde, definitionen av dumhet är att göra samma sak om och om igen men förvänta sig ett annat resultat.. ;D

Alltså, vill du bli snabbare, tvinga dig att utmana böjarna på onsdagsträningarna! :7peta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag brukar utrycka det med att "Bägaren med mod blir mindre och mindre ju äldre man blir!" och därför har jag nuförtiden svårt att till exempel köra riktigt fort på en vanlig onsdagsträning på Falken. Och köra fredagsträning är helt meningslöst, åker bara och kniper och är rädd att ramla.
Nej, rulla in på lördag morgon, 5 kvalvarv med blodsmak i munnen, och så race! Perfekt för #22 2020.:tummenupp:)

Och jag vill se dig tävla och bjäla i depån även när du blir äldre och inte är lika snabb längre! :)


Även om det lär dröja! :tungan
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Många som dömer ut Marquez titelchanser nu, men jag är inte alls säker på att det är kört.
Dr Mir uttalade sig ju hyfsat positivt, så det verkar finnas en möjlighet att han kan köra redan till Brno.
Om det är så och han inte hindras allt för mycket av armbrottet så kan mycket hända. Vinales och Fabio kommer ju plocka poäng av varandra under säsongen, Dovi kommer vara stark på Red Bull Ring. Så redan till Misano skulle det kunna vara match igen.
Och i oktober/november ligger ju fyra race på Aragon och Valencia, svårt att stoppa en kry Marquez där...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Många som dömer ut Marquez titelchanser nu, men jag är inte alls säker på att det är kört.
Dr Mir uttalade sig ju hyfsat positivt, så det verkar finnas en möjlighet att han kan köra redan till Brno.
Om det är så och han inte hindras allt för mycket av armbrottet så kan mycket hända. Vinales och Fabio kommer ju plocka poäng av varandra under säsongen, Dovi kommer vara stark på Red Bull Ring. Så redan till Misano skulle det kunna vara match igen.
Och i oktober/november ligger ju fyra race på Aragon och Valencia, svårt att stoppa en kry Marquez där...
Missar han två race och vinner resterande blir han ju världsmästare oavsett hur det går bakom, men då ska det nog bra mycket till. Speciellt i år..

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Om jag minns rätt av racet så låg Quartararo efter Marquez och Vinales när Marc sladdar av första gången. kommentatorerna sa att han tappade 7 sekunder på det varvet. När Marquez sladdar nästa gång låg han 5-6 sekunder efter en vad i alla fall inte jag tror speciellt hårdkörande Fabio.
Nu tror jag att de här pojkarna kan köra fort utan draghjälp men min egen erfarenhet säger att det är lättare om det finns någon att köra ifatt.
Det som snackas om är att spanjoren körde så rackarns fort och lätt hade vunnit racet om han inte hade kört av, två gånger till och med. Känns som om det var någon som hade större ambitioner än vad talangen tillät.
Min egen åsikt är att frassen nog hade vunnit oavsett Marquez fadäser. Vinales och Rossi gjorde även de sina fadäser med framdäcken men anpassade sig, gillade läget och körde inte omkull.
Att Rossis motorcykel sen behagade att lägga av måste ju ha att göra med att ha är så fruktansvärt gammal.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
https://www.motogp.com/en/news/2020/07/21/marc-marquez-undergoes-successful-surgery/334563

Dr Xavier Mir and his team in collaboration with Dr Barrera performed an open reduction and internal fixation of a titanium plate to the right humerus. The radial nerve was untouched and did not need intervention.

Marc Marquez is now recovering from successful surgery and will remain in hospital for up to 48 hours. His aim is to return to the 2020 World Championship as soon as possible with an expected date becoming clearer soon.


Ser ju lovande ut för Marc iaf.
Han kommer nog behöva tagga ner lite nu när han börjat gå sönder av krascherna.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top