Zebra6
Sporthojsnörd
Om jag minns rätt av racet så låg Quartararo efter Marquez och Vinales när Marc sladdar av första gången. kommentatorerna sa att han tappade 7 sekunder på det varvet. När Marquez sladdar nästa gång låg han 5-6 sekunder efter en vad i alla fall inte jag tror speciellt hårdkörande Fabio.
Nu tror jag att de här pojkarna kan köra fort utan draghjälp men min egen erfarenhet säger att det är lättare om det finns någon att köra ifatt.
Det som snackas om är att spanjoren körde så rackarns fort och lätt hade vunnit racet om han inte hade kört av, två gånger till och med. Känns som om det var någon som hade större ambitioner än vad talangen tillät.
Min egen åsikt är att frassen nog hade vunnit oavsett Marquez fadäser. Vinales och Rossi gjorde även de sina fadäser med framdäcken men anpassade sig, gillade läget och körde inte omkull.
Att Rossis motorcykel sen behagade att lägga av måste ju ha att göra med att ha är så fruktansvärt gammal.
Efter avslutat sjätte varv låg Marquez 9,37 efter Vinales och 8,45 efter Quartararo.
15 varv senare var han i rygg på Vinales och 5,33 efter Fransmannen, MM hade tagit in 3,1 sek på Qurtararo trots hinder framför sig, en enastående bedrift som kanske straffar sig när det gäller mästerskapet.
Jag tror inte att MM kommer att vara lika överlägsen som förra VM mest för att Quartararo kommer att ta mera plats.
VM 2019 hade MM kunnat stå över 25% av racen och ändå bli mästare mest pga de andra toppförarna turades om pallplaceringar, det fanns inte någon som var poängmässigt lika konsekvent som MM.
Hur det blir i år återstår att se men om MM nollar 2-3 race skulle jag inte räkna ut honom.
Hur som helst blir det grymt spännande mästerskap med race nästan varje helg