roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Jag är inte riktigt lika säker på det - när maskinmaterial utvecklas tror jag att olika egenskaper hos föraren helt enkelt får en större eller mindre betydelse. Naturligtvis har föraren sin zenith, vartefter paradigmerna utvecklas och åldern gör sig påmind kommer denne att söka lösningar med hjälp av sin erfarenhet i stället för att självklart anamma nya metoder. Men vi ska inte glömma att ekipagets prestanda likväl är en produkt av förare, material och miljö. Ta däcken som exempel, en förare som förefaller exceptionellt beroende av edge grip är Lorenzo. Det är nog en av anledningarna till dennes dalande kurva de senaste säsongerna. Men skulle nu t ex Michelin komma med ett fantastiskt däck nästa säsong och Yamaha lyckas bygga en maskin som verkligen ger föraren möjlighet att ta ut det bästa ur det däcket skulle vi mycket väl kunna hitta Lorenzo i topp igen. Tror jagNja, men MotoGP-förare är inget undantag bland andra professionella idrottare. Deras karriär och prestationer följer en halvcirkelformad kurva (mer eller mindre distinkt). Uppgång och fall. Pedrosa har befunnit sig i den fallande delen av den kurvan ett tag nu. Hayden likaså. Hans kurva beskrev en ganska brant stegrande form och en planare utförslöpa. Men så ser det ut för nästan alla.
Men Stoner var ett undantag från det du skriver om ”den oundvikliga utvecklingen”. Han både vann överlägset över tid och dominerade enstaka race på material som inte alls var utvecklat för honom...
Tidigare i denna tråd gör sig folk lustiga över diskussionerna sedan ett par år tillbaka där Rossi sades vara "sopslut". Nu är han tillbaka i toppen. Så vad har hänt?
Ptjaa, jag gissar att Rossi får Yamaha dit han vill och därmed en maskin som mer kan bromsa in i kurvan och skjuta på i utgångarna. Vidare har han utvecklat och anpassat sin körstil för att kunna plocka ur fördelarna ur den konfigurationen. Jag gissar att Tech3:s förare gett liknande feedback, däremot är jag inte helt säker på att JLo önskat detsamma.
På samma sätt har Pedrosa stått tillbaka de senaste säsongerna, det kan ha med hans nyligen gjorda operation att göra, att han helt enkelt inte fysiskt orkat köra Hondan med dagens körstil. Det innebär inte att jag är beredd att avskriva honom som en titelkandidat. Än.
Stoner var helt klart en unik förare när det gäller sin förmåga att anpassa sig till materialet. Däremot är jag inte så säker på att han själv skulle kunna leda utvecklingen av en världsmästarmaskin? En nog så viktig förmåga när det gäller Alienstatus.
Så därför tror jag nog fortfarande på min teori att vi idag har fyra aktiva Aliens, en frivilligt förtidspensionerad och möjligen några in spe (Iannone, PEsp eller Miller) i dagens MotoGP. Det är dock hög tid för de två förstnämnda kandidaterna att visa sin kapacitet, de fem nämnda Aliens var nämligen i toppen innan deras andra säsong var till ända.
Jaja, vi får väl se hur detta utvecklas. En mycket spännande säsong verkar det dock bli
Last edited: