Gratis heroin i Danmark

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Håller med.Hade sluppit mkt av prostutionen okså.Hade säkert varit lättare o sätta in avgiftningprogram okså

Jepp. Jag kan inte se att samhället skulle kunna gå back på det. I mina ögon är svensk narkotikapolitik helt åt helvete, jag vill gå så långt att hävda att den är rent ut sagt skadlig för både samhället och missbrukaren. Den kostar ofantliga summor som kunde spenderas bättre, och med bättre verkan på problemet.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
...Och man kan ju faktiskt villkora "vården" (eller vad vi skall kalla det) med nån form av terapiarbete åt stat eller kommun som ger en inkomst och möjlighet till drägligt boende. Spelar nog ingen roll alls hur mycket det kostar i skattekronor, får man bort dom från kriminaliteten kommer samhället att gå plus i vilket fall. Och då menar jag inte bara ekonomiskt...

Håller med.Hade sluppit mkt av prostutionen okså.Hade säkert varit lättare o sätta in avgiftningprogram okså

Att villkora fria heroinsprutor med jobb eller terapi tror jag är svårt. Narkomanerna kommer att fortsätta stjäla ifall det är lättare jobb än villkoret eftersom deras moraltröskel redan har passerat "att stjäla är fel". Likaså tror jag att de prostituerade faktiskt väljer några torskar med snabba pengar istället för att vanligt jobb&terapi. De har redan gjort sitt val och snabba pengar till drogerna vann.

Men det ska bli intressant och se hur resultatet blir i Danmark. Har för mig att schweiz hade någon plats, ett torg, där de fick vara ifred för polisen när de tog sina silar. Men de fick avbryta experimentet eftersom det kom bara fler och fler dit. även utlänningar som såg det som en fristad alá paradis. De visade det för något år sedan på TV och det såg för bedrövligt ut.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Att villkora fria heroinsprutor med jobb eller terapi tror jag är svårt. Narkomanerna kommer att fortsätta stjäla ifall det är lättare jobb än villkoret eftersom deras moraltröskel redan har passerat "att stjäla är fel". Likaså tror jag att de prostituerade faktiskt väljer några torskar med snabba pengar istället för att vanligt jobb&terapi. De har redan gjort sitt val och snabba pengar till drogerna vann.

Men det ska bli intressant och se hur resultatet blir i Danmark. Har för mig att schweiz hade någon plats, ett torg, där de fick vara ifred för polisen när de tog sina silar. Men de fick avbryta experimentet eftersom det kom bara fler och fler dit. även utlänningar som såg det som en fristad alá paradis. De visade det för något år sedan på TV och det såg för bedrövligt ut.

Med all respekt så är det där en rätt krass människosyn...(även om du säkert har rätt i vissa fall). Tror du på fullt allvar att nån hellre skulle ta förnedringen att hora ut sig för att köpa fulheroin framför att kratta parker för statsheroin och lön/bostad?

"redan gjort sitt val"? Återigen tror jag dom flesta missbrukare skulle välja en väg som inte innebar att dom rikerade straff, sjukdom och förtidig död, för att inte nämna utanförskapet ett pundarliv innebär.

Men, som sagt, jag tror inte man kan rädda alla på detta sätt, men det stora flertalet missbrukare vill nog inget hellre än att leva ett någorlunda normalt liv...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Med all respekt så är det där en rätt krass människosyn...(även om du säkert har rätt i vissa fall). Tror du på fullt allvar att nån hellre skulle ta förnedringen att hora ut sig för att köpa fulheroin framför att kratta parker för statsheroin och lön/bostad?

"redan gjort sitt val"? Återigen tror jag dom flesta missbrukare skulle välja en väg som inte innebar att dom rikerade straff, sjukdom och förtidig död, för att inte nämna utanförskapet ett pundarliv innebär.

Men, som sagt, jag tror inte man kan rädda alla på detta sätt, men det stora flertalet missbrukare vill nog inget hellre än att leva ett någorlunda normalt liv...

Jag tror att många horor som redan har arbetat som hora ett antal år skulle fortsätta med det hellre än att kratta löv om de kan få ihop en tusing på några timmar istället för att arbeta en vecka för det, tyvärr.

Utanförskapet är ett stort problem, men är de redan inne i svängen så har de även sina kompisar där och då är det inte så lätt att lämna pundarlivet.

Ja, jag tror säkert att de flesta pundrare skulle vilja lämna pundarlivet bakom sig, men är lösningen att ge dem fri statsheroin? Känns som de fortfarande sitter i skiten då.

Tyvärr så har det skurits ned på vårdplatser i Sverige och många som ändå har fått vård återkommer eftersom de inte klarar av att bryta med sitt gamla pundraliv och sina pundarkompisar.

Men låt oss se ifall det funkar i Danmark nu. Vore bra ifall det skulle göra det.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Skulle nog vara spänannde att möta alla heroinnissar i trafiken som bilförare. :gnissla

Hellre möta en pundare som har fått sitt skit i sig istället för en darrande jävel som är på desperat jakt efter en sil.

Förövrigt tycker jag inte man ska ransonera heroinet utan ge dom så mycket dom vill ha.

Tänk att slippa anlita väktarbolag, slippa dyra försäkringspremier, slippa dyra rättegångskostnader mm mm.

På det stora hela är det här en grymt bra idé som jag redan har tänkt på, yttrat och fått jävligt mycket skit för.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Jag tror att många horor som redan har arbetat som hora ett antal år skulle fortsätta med det hellre än att kratta löv om de kan få ihop en tusing på några timmar istället för att arbeta en vecka för det, tyvärr.

Utanförskapet är ett stort problem, men är de redan inne i svängen så har de även sina kompisar där och då är det inte så lätt att lämna pundarlivet.

Ja, jag tror säkert att de flesta pundrare skulle vilja lämna pundarlivet bakom sig, men är lösningen att ge dem fri statsheroin? Känns som de fortfarande sitter i skiten då.

Tyvärr så har det skurits ned på vårdplatser i Sverige och många som ändå har fått vård återkommer eftersom de inte klarar av att bryta med sitt gamla pundraliv och sina pundarkompisar.

Men låt oss se ifall det funkar i Danmark nu. Vore bra ifall det skulle göra det.

Jag tror du har fel, men det är ju jag det...:D Du underskattar nog värdet av att få tillbaka den människovärdighet som att slippa hora ut sig skulle vara...Och vad gäller att dom "sitter i skiten" så är heroinet i sig ingen anledning till att dom inte skulle kunna ha ett vettigt (om än aningens zombieaktigt) liv. Det är inte drogen som fuckar upp dig, det är livsstilen den för med sig tack vare illegaliteten.(vilket inte betyder att jag förspråkar att släppa skiten fritt, däremot förespråkar jag att avkriminalisera bruket, dvs att staten ska inte kunna sätta någon bakom lås och bom för vad personen har i sitt blod, det är ett resursslöseri utan like)

Men fullt medhåll ang Danmark, ska bli jävligt intressant att se vart det tar vägen.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Förövrigt tycker jag inte man ska ransonera heroinet utan ge dom så mycket dom vill ha.

du vet väl att afhganistan står för en stor del av världens herointillverkning? 93% enl http://sv.wikipedia.org/wiki/Heroin

Det betyder att vi skulle stödja talibanerna ekonomisk...

Det är inte drogen som fuckar upp dig, det är livsstilen den för med sig tack vare illegaliteten.(vilket inte betyder att jag förspråkar att släppa skiten fritt, däremot förespråkar jag att avkriminalisera bruket, dvs att staten ska inte kunna sätta någon bakom lås och bom för vad personen har i sitt blod, det är ett resursslöseri utan like)

Men fullt medhåll ang Danmark, ska bli jävligt intressant att se vart det tar vägen.

Men fungerar det så att de sätter någon bakom lås och bom för deras blodprov? Är det inte det att de bär med sig en större dos än för "personligt bruk" som gäller? Eller att de har åkt fast för stöld? Måste erkänna att jag inte kan lagen där. :näsblod

Edit: Ett zoombiaktigt liv där du frivilligt förstör din kropp känns inte värdigt på något sätt.

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
du vet väl att afhganistan står för en stor del av världens herointillverkning? 93% enl http://sv.wikipedia.org/wiki/Heroin

Nja...opievallmo går alldeles utmärkt att odla på svensk mark, och processen att tillverka heroin kan du lösa i fysiksalen på närmsta grundskola....Det är inte raketforskning vi pratar. Så det argumentet faller stenhårt..:)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är ju just det vi inte skulle göra om staten framställde heroin att dela ut.

Du tänkte rätt men det blev fel...

Jag tror inte staten åker på inköpsresa till talibangrottorna :D

Nja...opievallmo går alldeles utmärkt att odla på svensk mark, och processen att tillverka heroin kan du lösa i fysiksalen på närmsta grundskola....Det är inte raketforskning vi pratar. Så det argumentet faller stenhårt..:)

Jag skulle nog välja kemi-salen...

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det är ju just det vi inte skulle göra om staten framställde heroin att dela ut.

Du tänkte rätt men det blev fel...

Jag tror inte staten åker på inköpsresa till talibangrottorna :D

Förstör nu inte mina argument. :mad: ;)

Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R

Men fungerar det så att de sätter någon bakom lås och bom för deras blodprov? Är det inte det att de bär med sig en större dos än för "personligt bruk" som gäller? Eller att de har åkt fast för stöld? Måste erkänna att jag inte kan lagen där. :näsblod

Nu måste vi skilja på Lagens bokstav, och tolkningen därav...Enlig lag kan du dömas för narkotikabrott om du har en förbjuden substans i blodet, alltså kan du, om du råkar ut för ett ryggskott och får/snor/köper några Ketogan (apotektsmorfin) av din granne som fått dom på recept, och sen blir ertappad av polisen som tycker dina små pupiller är skäl nog för ett pissprov, dömas till fängelse. (och din granne med, för langning). Att sen lagen oftast inte tolkas så hårt (även om det händer) är egentligen ointressant eftersom tolkningen av lagen kan ändras av domslut i Högsta Domstolen. Alltså är det lagtexten man bör förarga sig på.

Men du måste liks förbannat odla vallmon om du inte är ute efter syntetiskt heroin. Om det sen är nån skillnad för brukaren på äkta vara/ syntetiskt har jag inte den blekaste om...

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Nu måste vi skilja på Lagens bokstav, och tolkningen därav...Enlig lag kan du dömas för narkotikabrott om du har en förbjuden substans i blodet, alltså kan du, om du råkar ut för ett ryggskott och får/snor/köper några Ketogan (apotektsmorfin) av din granne som fått dom på recept, och sen blir ertappad av polisen som tycker dina små pupiller är skäl nog för ett pissprov, dömas till fängelse. (och din granne med, för langning). Att sen lagen oftast inte tolkas så hårt (även om det händer) är egentligen ointressant eftersom tolkningen av lagen kan ändras av domslut i Högsta Domstolen. Alltså är det lagtexten man bör förarga sig på.

Men om du får ryggskott, varför inte gå till doktorn och få ett eget recept?

Sen så finns det väl gränsvärden på mängden i blodet så att de kan skilja på apotekets morfin och en kick från en heroinspruta?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men du måste liks förbannat odla vallmon om du inte är ute efter syntetiskt heroin. Om det sen är nån skillnad för brukaren på äkta vara/ syntetiskt har jag inte den blekaste om...

Jo, precis, men det har odlats andra olagliga växter i otaliga garderober med en växtlampa och en folieskärm, så det tror jag nog staten löser...

Jag lär nog inte få jobbet om man ser till snitt-tiden jag lyckas hålla liv i en krukväxt, men det finns säkert folk kompetenta nog att sköta det.

Jag bor förövrigt granne med en vallmo-odling, fast det är den varianten det inte går att göra roliga substanser på...
SLU provodlar någon sort här brevid.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Men om du får ryggskott, varför inte gå till doktorn och få ett eget recept?

Sen så finns det väl gränsvärden på mängden i blodet så att de kan skilja på apotekets morfin och en kick från en heroinspruta?

Självklart, jag ville bara påvisa vad som kan hända. Men för att göra det tydligare...Du har varit på semester i Holland, av ren nyfikenhet besöker du en coffeshop och röker dig en joint, dan efter när du landar på Arlanda tycker en polis att du ser misstänkt ut tack vare dina röda ögon...Kachiiiing! Drogtest, och samma scenario som ovan, dvs du kan (om än osannolikt) dömas för narkotikabrott trots att du intog drogen där den faktiskt var laglig...

Nope, inga gränsvärden, oavsett om du käkar apotekspiller eller skjuter heroin kommer proven att visa i princip samma sak, har du däremot ett recept från läkaren är det givetvis inte olagligt (om du inte satt bakom ratten, såklart)
Sen spelar det i lagens ögon ingen roll om du petat i dig fulheroin eller apotekspiller utan recept, du räknas lik förbannat som lagbrytare.

Jo, precis, men det har odlats andra olagliga växter i otaliga garderober med en växtlampa och en folieskärm, så det tror jag nog staten löser...

Jag lär nog inte få jobbet om man ser till snitt-tiden jag lyckas hålla liv i en krukväxt, men det finns säkert folk kompetenta nog att sköta det.

Jag bor förövrigt granne med en vallmo-odling, fast det är den varianten det inte går att göra roliga substanser på...
SLU provodlar någon sort här brevid.

Ja, jag säger ju det, vallmo kan vilket kötthuvud som helst odla, alltså inget talibanspons...:D

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Självklart, jag ville bara påvisa vad som kan hända. Men för att göra det tydligare...Du har varit på semester i Holland, av ren nyfikenhet besöker du en coffeshop och röker dig en joint, dan efter när du landar på Arlanda tycker en polis att du ser misstänkt ut tack vare dina röda ögon...Kachiiiing! Drogtest, och samma scenario som ovan, dvs du kan (om än osannolikt) dömas för narkotikabrott trots att du intog drogen där den faktiskt var laglig...

Ok, då förstår jag dilemmat. Samtidigt så har ju en hel del företag stickprovskontroller så då kan man få problem även där oavsett vilket land man var i när man tog drogen. Och hasch kan om jag minns rätt spåras i blodet rätt lång tid tillbaka.

Nu blev det lite ot från ämnet, så en avkrimminalisering av droger, fria "statssprutor" eller liknande tror jag inte löser de flesta av de kriminella pundarnas drogproblem, eller deras värdighet heller. Inte heller tror jag att stölderna kommer att minska.

Och jag ser allt bruk av droger, förutom i svåra cancerfall o dyl. som något man ska hålla sig ifrån. Men alla seriösa försök som kan minska både droganvändandet och stölderna är värd att diskutera.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Smartaste jag hört på länge. Heroin är dyrt och bland det mest beroendeframkallande som finns. Får dom gratis så behöver dom inte stjäla.
Tänk om vi hade en "frizon" nånstans ute i skogen. Där staten hade ett "apotek" med gratis droger till alla som redan är beroende.

Alla knarklangare försvinner. Stölderna skulle sjunka drastiskt.

Varför samla dom på en plats i skogen? :va
Bara att skicka dom till Danmark nu ju.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm

Det som kommer delas ut i Danmark är syntetiskt heroin. Det är i alla fall vad det har varit tal om i inledningsfasen av detta projektet.

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Det låter som en utmärkt ide. Faktum är att det finns heroininster och dom köper svindyrt fulheroin av kriminella ligor som genom denna handel finansierar annan verksamhet. Fast heroinisten lägger hela socialbidraget och/eller annan inkomst räcker det inte till och man måste göra annan krimilnell verksamhet för att få det att ens nästan gå ihop.

Om heroinisten kunde få tag på "vettigt" heroin från nåt form av knark-apotek skulle man
1. Försvåra finansieringen av kriminell verksamhet och kanske en del terrorism.
2. Minska på den kriminella verksamheten som görs för att finansiera drogberoende.
3. Minska på överdoser och andra skador pundaren kan få av ojämn heroinkvalitet.
4. Minska tillgången av fulheroin som nya användare kan få tag på -> minska nyrekryteringen.

En win-win situation. Kanske dom som bor granne med knarkapoteket skulle klaga men annars har jag svårt att se nån direkt nackdel. Möjligen kan det ses som ett officiellt godkännande att heroin är okej, men fast det nu inte är okej finns det ju användare iallafall.

Blir spännande att se hur det går i Danmark.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Vet inte om det är tillåtet att länka hit men i det här fallet borde det funka. https://www.flashback.info/showthread.php?t=754043

Har aldrig tänkt på att ta droger men råkade halka in på den här tråden då jag sökte efter något helt annat. Obehagligt är väl det minsta man kan säga. Danska staten kanske borde göra nått annat. Ungefär vad som helst utom det som gör.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hade mina skattepengar gått till att betala knark åt pundare hade jag nog fått frispel.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...