Grattis Sverige!

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Det kommer de ju säkert att göra, fast med den skillnaden att de faktiskt styr Sverige och gör en märkbar nytta.

Angående kostnaden för en presidentfamilj så förstår jag inte varför den skulle kosta runt 110 miljoner kronor om året som kungahuset gör? Varför skulle en president få så speciellt mycket högre lön än en statminister? Jämför med Obama som tjänar cirka 4 miljoner om året för sin post som president.
Kungafamiljen får inte 110milj in på privatkontot.

110milj skall betala för underhåll av fastigheter, representation både hemma och utomlands, anställda inom hovet m.m.

För att vara i den utsatta position som en statschef är kommer en statsministerlön inte att vara tillräcklig ersättning, det förstår du förhoppningsvis själv. Införandet av en "president" kommer inte heller innebära att de tidigare kostnaderna för monarkin försvinner. Ansvaret förs bara över på en annan institution och således även kostnaderna.

Det finns inga tillräckligt starka argument för att ersätta monarkin med något annat. Nej, avundsjuka är inte heller ett giltigt argument.

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Framför allt har jag lyssnat på 2:54 - 3:00 tio gånger nu och skrattar så jag gråter nästan. Ööö-öö-öö

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Edit: men det var bra tal, så klart. :)
Och de blir bra, nu kan vi avskaffa demokratin - låt Daniel bestämma allt. Jag är faktiskt rätt säker på att det mesta skulle bli bättre. :gnissla

Ha, ha... det låter ju fan hela tiden som om nån sitter o gör något privat i kommentatorbåset.

Stark att hålla ett så bra tal i en sån stund med all press från alla håll. :tummenupp Tror att folk som är neggo till kungahuset kommer att ändra åsikt när både Victoria och Daniel ska representera Sverige i framtiden. De är i en annan klass än Kungen och drottningen - helt klart:tummenupp

Smagatusk

Guest
Dom styr inte ett skit och kommer förhoppningsvis aldrig göra det heller.
Well, AA eller viktväktarna men det räknas inte.

Så om Sverige skulle få en president så skulle han/hon inte styra Sverige? Nä, det verkar ju logiskt.
Jag gissar att du trodde jag menade att kungafamiljen styr Sverige i mitt tidigare inlägg?

Kungafamiljen får inte 110milj in på privatkontot.

110milj skall betala för underhåll av fastigheter, representation både hemma och utomlands, anställda inom hovet m.m.

För att vara i den utsatta position som en statschef är kommer en statsministerlön inte att vara tillräcklig ersättning, det förstår du förhoppningsvis själv. Införandet av en "president" kommer inte heller innebära att de tidigare kostnaderna för monarkin försvinner. Ansvaret förs bara över på en annan institution och således även kostnaderna.

Det finns inga tillräckligt starka argument för att ersätta monarkin med något annat. Nej, avundsjuka är inte heller ett giltigt argument.

Diskussionen var väl att en president skulle införas och kungafamiljen således skulle bli degraderade så pass att apanaget helt eller delvis försvinner? Varför skulle en svensk president vara mer utsatt än en statsminister? De kommer ju att utföra i stort sett samma jobb fast under annan titel.

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jättebra idé. Snart har vi Per Gessle et al som skall representera Sverige utomlands. :näsblod

...

Han satt ju på hedersläktaren redan nu, så du kanske får rätt snarare än du anar!

När den nuvarande kungafamiljen har devalverat ner värdet på tronen så kanske Gessle helt plötsligt inte är ett så kasst val. De jobbar ju rätt hårt på det!

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Såg på Uutiset att finland verkar avundsjuka på att vi har ett kungahus, när dom intervjuade folk. 1 miljon finnar kollade bröllopet.
Se det som en tradition som man ska värna om tycker jag...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Såg på Uutiset att finland verkar avundsjuka på att vi har ett kungahus, när dom intervjuade folk. 1 miljon finnar kollade bröllopet.
Se det som en tradition som man ska värna om tycker jag...

Såg en doku om kungafamiljen för några år sedan, minns speciellt att de åkte runt i Finland och kunde komma till vilken håla som helst och det stod ändå några hundra finska barn och vinkade. Kungen har fett med respekt i Suomi! :fakta

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Såg en doku om kungafamiljen för några år sedan, minns speciellt att de åkte runt i Finland och kunde komma till vilken håla som helst och det stod ändå några hundra finska barn och vinkade. Kungen har fett med respekt i Suomi! :fakta

Kunglig Sisu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vi borde vara mer rädda om de nordiska grannländerna, tänk att återuppstå som ett rike med en Kung (Drottning). Vi skulle på ett kvartal vara världsledande i koftor, kosken och klagande. Danmark låter vi vara, ge det till något annat döme.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi borde vara mer rädda om de nordiska grannländerna, tänk att återuppstå som ett rike med en Kung (Drottning). Vi skulle på ett kvartal vara världsledande i koftor, kosken och klagande. Danmark låter vi vara, ge det till något annat döme.

Nu har jag inte läst hela tråden.
Men:
Någon som vet vilka superkrafter man får som prins?
Förutom att kunna förvandla sig till en groda?

Det är som när man var barn och trixade med trasan med mer misslyckande än framgång. Vid varje nytt försök lovade man dock sig själv att vara "riktigt seriös" och "nu gör jag det på riktigt". :banana

Ljuvliga ungdom.
[YOUTUBE-ID]M-TDh-8Ub4w[/YOUTUBE-ID]

Klart även folkvalda kan säga dumheter, men en liten fråga, sitter "fettot" kvar och kan fortsätta säga dumma saker när han representerar Sverige...? Nej, vi har alltså friheten (som du så ofta förespråkar) att rösta bort eländet när det går snett. Det är det jag kallar demokrati.

Sen till alla som tror att vi skulle få Naken Janne, Ullared-Morgan eller Linda Rosing som president, var inte oroliga, de som tittar på Big Brother, Baren, Robinson och Ullared går inte och röstar, de är för dumma för det.

Never underestimate the power of stupid people in large numbers.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...