Grenrör

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
R1 T skrev:
Körde med 38mm utv. och 3mm tjock förut som jag byggt själv, dels var det ett helsike att få plats med rören, och så gick motorn lite varmare med dom rören. Så det är nog som Anders säger att för tjocka rör överför värmen mer till toppen

Tvärdum fråga kanske, men kan man inte ha nån form av kylning på rören, kylflänsar tex? :va

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
du får mer fart på turbon om grenrören hålls varma, endel lindar dom med bandage men då håller istället rören sämre pga värmen

leffe6

Pappa till 2
Gick med
31 May 2005
Hoj
Cbr-xx
Hoztic skrev:
Tvärdum fråga kanske, men kan man inte ha nån form av kylning på rören, kylflänsar tex? :va

Ja det va en riktigt dum fråga....
För att inte verka spydig, så nämner jag det att all värme ska in i turbinen och inte ledas bort innan.
Så det bästa man kan göra är att köra med dubbelväggiga rör. Men som nån sa förrut, hur lätt e det att fixa själv.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
leffe6 skrev:
Ja det va en riktigt dum fråga....
För att inte verka spydig, så nämner jag det att all värme ska in i turbinen och inte ledas bort innan.
Så det bästa man kan göra är att köra med dubbelväggiga rör. Men som nån sa förrut, hur lätt e det att fixa själv.

Värme och värme, ju varmare luft man får in där, desto häftigare IC måste man ju ha? Är det inte för bland annat värmens skull man kör turbohojar på E85? :va
Dessutom är det väl egentligen bara hög strömningshastighet man vill ha på luften in i turbon? Med ett visst tryck också iofs...

leffe6

Pappa till 2
Gick med
31 May 2005
Hoj
Cbr-xx
Hoztic skrev:
Värme och värme, ju varmare luft man får in där, desto häftigare IC måste man ju ha? QUOTE]

Funkar inte så, turbinen ska ha värme, sen är det kompressordelen som matar luft till IC'n om man har en sån.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hoztic skrev:
Värme och värme, ju varmare luft man får in där, desto häftigare IC måste man ju ha? Är det inte för bland annat värmens skull man kör turbohojar på E85? :va
Dessutom är det väl egentligen bara hög strömningshastighet man vill ha på luften in i turbon? Med ett visst tryck också iofs...

Tänk på att om du kyler avgaserna så får du ju lägre strömningshastighet pga av att volymen på avgaserna minskar. Alltså går det ut mer ur motorn än det går in i turbon.(Volymmässigt)

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Noc skrev:
Tänk på att om du kyler avgaserna så får du ju lägre strömningshastighet pga av att volymen på avgaserna minskar. Alltså går det ut mer ur motorn än det går in i turbon.(Volymmässigt)

Japp, det vet jag! Men frågan är om det går att kompensera med smalare rör? Man får ju samma massa (vikt), och isf samma hastighet. Densiteten borde väl inte ha nån betydelse?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
TRO MIG TURBORÖR SKA BYGGAS AV TJOCKVÄGGIGA RÖR

Varför ska folk alltid försöka uppfinna hjulet 4 gånger

Vi som jobbat med turbosystem på hojsidan i 10 år eller mer har gått igenom hela den smärtsamma processen

tunnväggigt rostfritt funkar inte (spricker) även med stagad turbo
samt släpper delar genom turbin (dyrt)

Att Anders har höga temperaturer är för att han kör med ALLT för liten turbo
med våldsamma temperaturer å skyhöga avgasmottryck som följd

Om jag hadde haft detta forum att tillgå för 10 år sedan så hadde nog utvecklingen gått både fortare å blivit billigare

Peter

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
andersson turbo skrev:
Att Anders har höga temperaturer är för att han kör med ALLT för liten turbo med våldsamma temperaturer å skyhöga avgasmottryck som följd

På den blå/vita med liten td04-13/7 turbo och 2 mm gods i grenröret har jag inte lika stora problem som med Banditen som har en (större) K24 (S60R) och 3 mm gods i grenröret. Min reflektion så här i efteråt - det kanske hade varit bättre att bygga turbo på en gsxr-w istället för den gamla luft/olje-kylda. Motorn i sig självt blir inte så himla varm utan det är värmen från krökarna som hettar upp avgasdelen på toppen. Helst hade man velat isolerat toppen från krökarna - men hur lätt är det då, i det närmaste omöjligt.

Dr.Bike

Guest
Apropå otrevlig och störande strålningsvärme från grnrör som hettar upp sekundära komponenter: Säger bara - Gamla hederliga avgaslindor!
Höjer effekten och skonar omgivningen runt grenrören gör de oxå.

Men f-n vad fult det är!

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
På den blå/vita med liten td04-13/7 turbo och 2 mm gods i grenröret har jag inte lika stora problem som med Banditen som har en (större) K24 (S60R) och 3 mm gods i grenröret. Min reflektion så här i efteråt - det kanske hade varit bättre att bygga turbo på en gsxr-w istället för den gamla luft/olje-kylda. Motorn i sig självt blir inte så himla varm utan det är värmen från krökarna som hettar upp avgasdelen på toppen. Helst hade man velat isolerat toppen från krökarna - men hur lätt är det då, i det närmaste omöjligt.

Oki så du har köpt större turbo nu hehe :D

Men vad har du för lambda ( AF ) med den nya större turbon

Bestyckningen blir ju helt annorlunda då den större turbon ger betydligt mer effekt på lika laddtryck

offtast är problem med varma ( glödgade grenrör) ett direkt problem av för mager bränsleblandning

Ps. lindade grenrör ger offtast mer problem med "urkolning" av matrialet
och bitar som lossnar å far in i turbon ,speciellt om man bygger med svartstål

peter

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
andersson turbo skrev:
TRO MIG TURBORÖR SKA BYGGAS AV TJOCKVÄGGIGA RÖR

Varför ska folk alltid försöka uppfinna hjulet 4 gånger

Vi som jobbat med turbosystem på hojsidan i 10 år eller mer har gått igenom hela den smärtsamma processen

tunnväggigt rostfritt funkar inte (spricker) även med stagad turbo
samt släpper delar genom turbin (dyrt)

Att Anders har höga temperaturer är för att han kör med ALLT för liten turbo
med våldsamma temperaturer å skyhöga avgasmottryck som följd

Om jag hadde haft detta forum att tillgå för 10 år sedan så hadde nog utvecklingen gått både fortare å blivit billigare

Peter

en gång för alla, hur tjock är ett tjockväggigt rör?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Har använt 30mm rör, liten motor(900cc) har även läst att mindre rör ger en bättre gasrespons även om det nog är jävligt marginellt på en hoj?

Dr.Bike

Guest
Försökte igår hitta vad definitionen på tunnplåt var...
Förgäves.
Jag kollade: Tibnor, Oxelösunds Jernverk, nätet i övrigt och även Karlebo handbok!

Svårt fall! Men jag skulle vilja säga 1,2 mm iaf för plåt.
Rör kanske har andra definitioner.

Värt att veta: Det finns .pdf:er på Tibnors hemsida om allt man kan önska sig veta om allt konstruktionsstål och då även rör.

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Har för mig att i teknologikursen i gymnaset kallades rör tunnväggiga om innerdiametern var > 90% av ytterdiametern.

Edit: Här har de visst en annan definition.

Dr.Bike

Guest
Bearing skrev:
Har för mig att i teknologikursen i gymnaset kallades rör tunnväggiga om innerdiametern var > 90% av ytterdiametern.

Edit: Här har de visst en annan definition.

Hm... ja låter rimligt. Men finns då "supertunnväggiga" då oxå? titanrör t.ex har inte tjockt gods.

Ratfighter

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Riktigt råtthoj...
Turbo till Gsx R750 -85

Jag är helt färsk på det där med turbo men är sugen på att göra ett försök på min gammel gixxer. Tanken var att göra ett "ful bygge" så billigt som möjligt och använda mig av orginal förgasare och som grenrör, dom gammla orginal krökarna.

Jag undrar hur stor/vad för sorts turbo/IC jag ska använda mig av och gärna lite allmänna tips om hur man ska gå till väga för att lyckas någorlunda?

Mvh // Nybörjaren

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ratfighter skrev:
Jag är helt färsk på det där med turbo men är sugen på att göra ett försök på min gammel gixxer. Tanken var att göra ett "ful bygge" så billigt som möjligt och använda mig av orginal förgasare och som grenrör, dom gammla orginal krökarna.

Jag undrar hur stor/vad för sorts turbo/IC jag ska använda mig av och gärna lite allmänna tips om hur man ska gå till väga för att lyckas någorlunda?

Mvh // Nybörjaren

Använd INTE orginalkrökarna dom är tunnväggiga och har aldeles för stor radie

Du kan dock använda flänsarna mot toppen

Köp i stället tryckkärlsböjar (vvs prylar) 2.4 gods tror ja dom ligger på
å kosstar nästan inget

Ratfighter

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Hoj
Riktigt råtthoj...
andersson turbo skrev:
Använd INTE orginalkrökarna dom är tunnväggiga och har aldeles för stor radie

Du kan dock använda flänsarna mot toppen

Köp i stället tryckkärlsböjar (vvs prylar) 2.4 gods tror ja dom ligger på
å kosstar nästan inget

Ok. Tack.
Vad tror du om orginal förgasare?
Vad för storlek/sorts turboagg ska jag satsa på?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0