Grepp i "racedäck" ??

mrBandit

S.M.R.
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Gixxer 1000 -04
Är det inte så att däck som är framtagna för bankörning har längre uppvärmningstid? Om man tex. kör på supercorsa vanlig landsväg får man då upp tillräklig värme i sidorna för att klara fullt nerlägg utan risk för släpp vid ex. en motorvägsavfart??
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
mrBandit skrev:
Är det inte så att däck som är framtagna för bankörning har längre uppvärmningstid? Om man tex. kör på supercorsa vanlig landsväg får man då upp tillräklig värme i sidorna för att klara fullt nerlägg utan risk för släpp vid ex. en motorvägsavfart??

Du kan vara helt lugn.
Får du släpp på landsväg med Supercorsa så hade du fått det med vilket annat gatdäck som helst också.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
mrBandit skrev:
Är det inte så att däck som är framtagna för bankörning har längre uppvärmningstid? Om man tex. kör på supercorsa vanlig landsväg får man då upp tillräklig värme i sidorna för att klara fullt nerlägg utan risk för släpp vid ex. en motorvägsavfart??

Jo alltså, gummiblandningen är ju av lite annan & mjukare typ i ett racedäck, därför kräver ett racedäck längre tid på sig att bli varmt. Sedan håller det inte arbetstemperaturen lika väl som ett gatdäck gör.

Men kör du bara & värmer upp däcket ordentligt innan så är det inte större risk för släpp än med ett gatdäck. Med värma menar jag inte svänga fram & tillbaka, utan att du kör upp i hastighet & får friktionsvärme i däcken.
 

sandstream

Guest
mrBandit skrev:
Är det inte så att däck som är framtagna för bankörning har längre uppvärmningstid? Om man tex. kör på supercorsa vanlig landsväg får man då upp tillräklig värme i sidorna för att klara fullt nerlägg utan risk för släpp vid ex. en motorvägsavfart??
Jag kör med SuperCorsa på gata och vågar påstå att de har bättre grepp omgående jämfört med tex Diablo.
Att aphänga och skrapa knän är inga problem.

Först gången jag körde på SuperCorsa på bana satt jag bara och flinade i hjälmen över vilket sanslöst grepp det var jämfört med de original Bridgestone BT014 som satt på min hoj vid leverans :)
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Jag kör med SuperCorsa på gata och vågar påstå att de har bättre grepp omgående jämfört med tex Diablo.
Att aphänga och skrapa knän är inga problem.

Först gången jag körde på SuperCorsa på bana satt jag bara och flinade i hjälmen över vilket sanslöst grepp det var jämfört med de original Bridgestone BT014 som satt på min hoj vid leverans :)
Orginalmonterade Bidgestone brukar benämnas "Flintstone", icke helt utan anledning...
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
X-up skrev:
Jo alltså, gummiblandningen är ju av lite annan & mjukare typ i ett racedäck, därför kräver ett racedäck längre tid på sig att bli varmt. Sedan håller det inte arbetstemperaturen lika väl som ett gatdäck gör.

Är det där verkligen sant?
Jag tycker det låter som gissningar och varför skulle värmestrålningen vara större från ett icke dot-märkt däck och ett vanligt gatdäck? Låter jättemärkligt så du får gärna förklara och visa tester för att jag ska tro på det.
Jag vet att sånna där racedäck ska ha högre arbetstempratur men dom är vekligen inte "ostabila" eller annat efter lite maklig gatåkning.
Jag skulle säga att dom värms fortare för att dom har just gummi som utvecklar mycket värme.

@Trådskaparen: Du får egentligen inte nån värme i däcken på motorväg men halkar du omkull med sånna däck skulle du gjort det på vilka däck som helst som M:et sa.

sandstream skrev:
Jag kör med SuperCorsa på gata och vågar påstå att de har bättre grepp omgående jämfört med tex Diablo.
Att aphänga och skrapa knän är inga problem.

Men är du helt TOKIG?!? Vet du hur många heatcycles det blir på gata? Du kommer att vurpa pga kassa däck :faktum
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Victor skrev:
Men är du helt TOKIG?!? Vet du hur många heatcycles det blir på gata? Du kommer att vurpa pga kassa däck :faktum

Ja han måste vara fullständigt galen! Racedäck måste ligga mörkt och kallt annars blir det torrsprickor i dem efter ett par veckor. O köra mer än en heatcycle är att be om problem...
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
mickelin pilot race, kommer ni ihåg dom? brrrr

/B SDK(r)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Bj.O.rn skrev:
mickelin pilot race, kommer ni ihåg dom? brrrr

/B SDK(r)

Dom däremot var riktigt hemska på gata/när dom var kalla. Huhh... Abstruse har säkerligen en rolig story till oss :)
Pirelli & Metzeler är dock finfina...
 

sandstream

Guest
RedBaron skrev:
Orginalmonterade Bidgestone brukar benämnas "Flintstone", icke helt utan anledning...
Men de funkar bra så länge man inte svänger :hihi
Victor skrev:
Men är du helt TOKIG?!? Vet du hur många heatcycles det blir på gata? Du kommer att vurpa pga kassa däck :faktum
Närå, jag säljer dem till killar som dig innan de är helt slut.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Supercorsa/rennsport slår allt annat jag kört på, på gata. Kortare uppvärmningstid och kanongrepp.
Alla jag hört om som testat dessa däck på gata har helst inte kört på annat efter det.
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Det viktigaste för mig är hur däcket släpper, jag antar att det inte skiljer jättemycket på maxgreppet mellan de bästa däcken. T ex Dunlop D207 tror jag det var, släpper farligt fort, medan Supercorsa släppte mjukt och fint.

Vilket däck släpper "snällast"?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Personliga åsikter så är Dunlop skit! Iallafall på gata, testat flera däck, och alla har haft lång uppvärmningstid, och tappar fort tempen. Har kört på 207 och 208rr däcken och trodde det berodde på att de var så sportiga, men touringvarianten vad det nu hette var lika halt jämt... Men upplevde sportigare dunlop som mer lättsvängda.
Kör vanlig laglig hastighet så är snabbt rennsport lagom uppvärmda och ger bättre grepp än de flesta däck, men just innan man kört är de hala, men vet inte om de är halare än andra däck jag testat, gjorde stoppies i -3 utan att värma upp dom med min gamla TLS.
Michelin power/race verkar vara lömskt, ej kört på dom själv, men de kan tydligen släppa helt oväntat enligt flera, och de gånger jag fått släpp med rennsport har det varit lätt att hämta hem, vet inte om jag hade tur eller kör för långsamt.
 

GSX1100FRAD

Guzzi med hängpattar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bredvid bulten
Hoj
Bumse och urgixxer
Enligt Sensei här på forumet så släpper pilot power ruskigt snällt, jag har bara sladdat med pilot power på tjejens ZZR600 med för lite returdämp och då tyckte jag att de släppte lite väl häftigt men det beror säkert på att fjädringen tryckte ut bakhjulet lite snärtigt när däcket väl släppte.
Rennsportarna har jag sladdat med på min 750 SRAD med betydligt trevligare fjädring och där går det ju som tåget fast lite på tvären :D , väldigt lättkontrollerat med andra ord.
Själv så ska jag köra pilot power som vårdäck i år och beggade rennsport/racetech/supercorsa under sommaren när det inte är så förbannat kallt i backen.
 

MC Doktorn

Guest
Det handlar väldigt mycket om fjädringsinställning och körstil åxå .
En riktigt race åkare märker skillnaden mer än vad jag gör.

Raceåkare A tappar kanske 2-3 s på ett ett komb gat/ ban däck som tex diablo corsa jfr med racetek tex.

"vanliga" kommer inte ens i närheten av hans varvtider men kanske ligger närmare marginalen ändå.

Som amatör man ska satsa på det bästa direckt.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
2ono skrev:
Som amatör man ska satsa på det bästa direckt.

ExakCt. Första banåkning, jag valde sprillans Rensport RS1 och tänkte att de kanske räddar mig. Och det gjorde de nog när jag reflexmässigt nöp i handbromsen mitt i Gälleråsens depåhöger. :gnissla
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top