Grepp i "racedäck" ??

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Victor skrev:
Är det där verkligen sant?
Jag tycker det låter som gissningar och varför skulle värmestrålningen vara större från ett icke dot-märkt däck och ett vanligt gatdäck? Låter jättemärkligt så du får gärna förklara och visa tester för att jag ska tro på det.
Jag vet att sånna där racedäck ska ha högre arbetstempratur men dom är vekligen inte "ostabila" eller annat efter lite maklig gatåkning.
Jag skulle säga att dom värms fortare för att dom har just gummi som utvecklar mycket värme.

Så märkligt är det väl inte?

Det är ju det som är själva tanken med gatdäck, att de ska värmas upp fortare. De ska också kunna framföras i regn, kyligare underlag (tidiga mornar, nätter osv) och räcka betydligt längre. Därav skillnad i blandning (och uppbyggnad).

Sen vet jag inte om racedäck ska ha högre temperatur, det är nog mer att de tål högre temperatur (ska kanske vara osagt, men ändå :rolleyes: )

//Linus
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
chili skrev:
Sen vet jag inte om racedäck ska ha högre temperatur, det är nog mer att de tål högre temperatur (ska kanske vara osagt, men ändå :rolleyes: )

//Linus

Kvaldäck, motogp, jobbar bäst i över 100 grader celsius. Racedäck både tål mer värme, men kräver också mer värme för att ge maximalt grepp.

(gissar jag)
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Angående heatcycler och förvaring av däck.
Jag har kört på begagnade däck som legat 2 år sen jag köpte dem, värmt upp dem och kylt av dem säkert 10 ggr (på bana alltså, innan dess hade jag kört dom på gata 100-200 mil), och inte fan har jag märkt att det blev sämre grepp. Nu är ju jag ingen fantom precis, men så jävla långsamt kör jag inte, och lyckades aldrig få ett släpp med dom. Nu sanackar vi Rennsport, andra märken har jag ingen aning om.

För en standardputte som jag så funkar det skitbra med begagnade raceddäck, både på bana och gata :tummenupp

/Pajje
 

mrBandit

S.M.R.
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Gixxer 1000 -04
Psychobiker skrev:
Angående heatcycler och förvaring av däck.
Jag har kört på begagnade däck som legat 2 år sen jag köpte dem, värmt upp dem och kylt av dem säkert 10 ggr (på bana alltså, innan dess hade jag kört dom på gata 100-200 mil), och inte fan har jag märkt att det blev sämre grepp. Nu är ju jag ingen fantom precis, men så jävla långsamt kör jag inte, och lyckades aldrig få ett släpp med dom. Nu sanackar vi Rennsport, andra märken har jag ingen aning om.

För en standardputte som jag så funkar det skitbra med begagnade raceddäck, både på bana och gata :tummenupp

/Pajje
Har några set supercorsa liggande i förrådet dock med olika märkning typ: sc 0, sc 1 vilka är mjukast/passar bäst på våren med kalla vägar typ 8-10 grader plus.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
mrBandit skrev:
Har några set supercorsa liggande i förrådet dock med olika märkning typ: sc 0, sc 1 vilka är mjukast/passar bäst på våren med kalla vägar typ 8-10 grader plus.

Lägre nummer är mjukare, om jag inte minns fel. Jag varmkör dom som vicka andra däck som helst. Tror inte mjukheten har nån större betydelse på gata faktiskt.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Victor skrev:
Men är du helt TOKIG?!? Vet du hur många heatcycles det blir på gata? Du kommer att vurpa pga kassa däck :faktum
Har jag inte råkat ut för än, har ändå kört dessa däcken i tre år :va Men hårdaste blandningen blir snabbt kallare på kvällen när man står still, men vad gör de om de spinner till lite när man ska koppla upp den på tvåan :)
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
freding skrev:
Har jag inte råkat ut för än, har ändå kört dessa däcken i tre år :va Men hårdaste blandningen blir snabbt kallare på kvällen när man står still, men vad gör de om de spinner till lite när man ska koppla upp den på tvåan :)
Personligen är jag mest bekymrad om greppet i framdäcket...
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
GSX1100FRAD skrev:
Bättre kallgrepp samt bättre våtgrepp men sämre maxgrepp, marginell skillnad i slitage till michelinens fördel.
Håller bara me om bättre maxgrepp, för så länge du kör där det finns mönster på rennsport, så har de även bättre fäste i kallt och blött, förutsatt att man kör med soft eller super soft

HanneZ skrev:
Personligen är jag mest bekymrad om greppet i framdäcket...
Förhoppningsvis kommer jag några meter innan jag måste nita, så då har framdäcket ändå hunnit bli varmt, kör ju alltid med super soft fram :tummenupp
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
GSX1100FRAD skrev:
Själv så ska jag köra pilot power som vårdäck i år och beggade rennsport/racetech/supercorsa under sommaren när det inte är så förbannat kallt i backen.
Verkar vettigt, jag har själv tänkt så till motarden pilot power till våren och slicks till sommaren :tummenupp
 

sandstream

Guest
WestW skrev:
:rofl
Va elaka ni är. Känner igen vilken diskussion detta kommer ifrån :rofl
Det roligaste var nog alla som inte ens visste vad en heat cycle var.
Dessutom handlade tråden delvis om en artikel skriven av någon stor hojtidning men de visst såklart inte vad de pratade om.
Att många (inklusive jag själv) har svårt att märka skillnad på ett däck med få eller många heat cycles betyder ju inte att de inte finns.

Själv då, ska du köpa regndäck till år eller står du över när det blir blött ;)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
mrBandit skrev:
Är det inte så att däck som är framtagna för bankörning har längre uppvärmningstid? Om man tex. kör på supercorsa vanlig landsväg får man då upp tillräklig värme i sidorna för att klara fullt nerlägg utan risk för släpp vid ex. en motorvägsavfart??
Det är väl snarare så att racedäck klarar betydligt högre temperatur innan de börjar bli slippriga och är som klistrigast vid en högre temp än gatdäck.

Jag skrapade fotpinnarna på den GSXR600 01 jag hade på motorvägs- av/påfarter med supercorsa. De klistrar bra även om de inte tokvarma.
 

bamsefar

förvirrad???jag med
Gick med
5 May 2004
Ort
karlskrona
Hoj
cbr929-00a
mrBandit skrev:
Har några set supercorsa liggande i förrådet dock med olika märkning typ: sc 0, sc 1 vilka är mjukast/passar bäst på våren med kalla vägar typ 8-10 grader plus.
det du ska ha dom till e greppet bra,plutte. :) uiila över stortorget.hur ofta knäskrapar du??? :tummenupp
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Har kört racedäck på mina hojar i många år

Underbart grepp nästan omedelbart , till skillnad fråna "mjuka gatdäck"

Nu åker jag ju turbo vilket sätter däcken på hårda prov

Problemet är att dom INTE tål "höga farter" under längre tider

Högfartsåka med mycke motoreffekt under längre perioder får däcken att överhetta och släppa gummibitar

Diskuterade detta problem med Dunlopgubben för många år sedan
han skakade bara på huvet , och trodde man va från en annan planet eller nåt :D :D
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Någon som har lust att informera vad ni menar med heatcykles (stavning?) ?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Xyron skrev:
Någon som har lust att informera vad ni menar med heatcykles (stavning?) ?
Det är helt enkelt att du värmer upp däcket och att det svalnar igen. En heat cycle är en uppvärmning och förändrar gummits interna struktur. På bana vill de bra åkarna helst bara ha en heat cycle, d v s åka en gång på däcket. På gata har man ju kanske 100 heat cycles på däcket och märker ingen skillnad. :tungan
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
freding skrev:
Håller bara me om bättre maxgrepp, för så länge du kör där det finns mönster på rennsport, så har de även bättre fäste i kallt och blött, förutsatt att man kör med soft eller super soft
Inte något som jag har märkt. Rennsport/supercorsa i supersoft är en bra blandning men inget jag skulle föredra i regn direkt. Det är lite svårt att få upp vettig arbetstemp i regn.

Sen så har inte de däcken något mönster på sidorna att tala om.

GSX1100FRAD skrev:
jag har bara sladdat med pilot power på tjejens ZZR600 med för lite returdämp och då tyckte jag att de släppte lite väl häftigt men det beror säkert på att fjädringen tryckte ut bakhjulet lite snärtigt när däcket väl släppte.

Eller så kan det bero på att centralstödet och fotpinne lyfte hojen lite väl mycket. Det såg ut så iaf. :näsblod
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Har kört både bana & gata i flera år med beggade racedäck, Rennsport, Bridgestone, Pirelli racedäck ger bra grepp men saknar som sagt mönster hela vägen ut så våtgreppet är väl inte superbra precis.

Det enda som jag märkt är att bakdäcket tuggas sönder om det är kallt ute, det lossnar stora bitar ibland.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
sandstream skrev:
Själv då, ska du köpa regndäck till år eller står du över när det blir blött ;)

Åker inte en meter på bana när det är blött även om jag skulle ha snökedjor på hojen.

Står gärna över då. Kan stå vid sidan och tycka synd om dom som vurpar i regnet istället. Har med sunt förnuft att göra. En sak om det är jämnt dåligt grepp men när det är blött kan det variera så mycket. Lera jord vattenpölar osv.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top