I framtiden? Har de missat nuet? Bara i dagarna har någon sänkt Skånetrafiken och SJ med hjälp av en ganska enkel taktik.
Jag tror det skulle kunna bli bra samhällsekonomi i värnplikt. Jag såg en dokumentär från Kina för några år sen. Där använde man de värnpliktiga till att bygga vägar och annat. Låt våra värnpliktiga vara med och bygga vår infrastruktur som är rätt eftersatt.
Inför ett allmänt tvångsår av arbete efter gymnasiet där försvaret har första ching. Då får ungdomarna lite arbetslivs-erfarenhet också.
Då är jag egentligen ganska liberalistisk och ogillar tvång, men är väldigt pragmatisk av mig.
Problemet är nog bara att i sverige blir det sånt jävla liv när staten konkurrerar ut företag. Blir svårt att slå försvaret i pris som betalar sina värnpliktiga (för 10 år sen) hela 66 kronor om dagen.
Det är ju samma sak med intagna på våra fängelser. De skulle ju utan problem kunna göra diverse hjärndöda jobb när de ändå sitter där och glor men eftersom de skulle vara i princip gratis arbetskraft blir det problem. Och ska man börja betala avtalsenlig lön ja då blir det ju helt plötsligt jävligt dyrt i drift.