Grisig P-Bot på hojen.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag tycker att TS gör helt rätt. Nu verkar han vara ngt av en nybörjare på att klaga. Jag har pågående konflikter med Folksam, Porsche och SAS Eurobonus (på VD-nivå nu). Klart att han ska överklaga och hålla den sysselsatta. Men, han bör lyfta blicken lite och lämna p-botsnivån, den är för amatörer.

Jobbar du med det här på deltid, eller är det bara en hobby? :D

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Jobbar du med det här på deltid, eller är det bara en hobby? :D

Han är en sån där överbetald IT-nisse som har tid för annat på arbetstid än att jobba :fakta (nä, jag e int bitter :lol)

Till TS: Två val, betala eller överklaga. Som tidigare skribenter nämnt, kommunalt = mer förstående, privat = vinstdrivande = lycka till... Har förvisso fått rätt även mot privatbolag, men det var för att dem gjort fel och inte jag :)
Annars brukar jag resonera att om man kan lägga till meningen "jag skulle ju bara" framför förklaringen till varför man inte borde ha fått en bot, ja då är det bara att betala :)

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
"som förr" ? ja jääävlar, du är gammal i gemet här på SH, 2010...:crash :brynad

Tydligen så är sporthoj inte lika fritt från stöddiga forummuppar som förr.

Men lite vettiga svar fick ja i alla fall.
Kan förtydliga hur området ser ut.
Det är p-förbudszon med en (som vanligt) full gästparkering. Garaget med platsen i är stort under hela området, kan det vara 5-6 hus så det finns ett rätt stort antal tänkbara vägar in i garage.
Sen så låg papperet med numret på parkeringen i lägenheten.
Så självklart så åkte vi inte iväg o leta en parkering någon annanstans i stan utan körde in ställde oss vid sidan av porten så att man inte hindrar framkomligheten och sedan gick vi in, kolla numret och även då varifrån vi skulle in i garaget.

Finns lite folk som är bra på sånt här i detta forum vet jag så bra formuleringar, ev handlingar som kan bifogas, vittnesuppgifter osv.
Finns det saker jag ska kontrollera på boten? Om den nu e så välgjord att den inte går att få väck så hur skriver jag för att göra det långdraget och besvärligt för dem?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ingen aning hur de sköts på andra ställen el om de redan skrivts men hos dom stora hyresbolagen härikring så kan man vid nyckelhämtning/påskrivning även få en lapp om att jag får parkera hur jag vill under en dag då man flyttar in.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Mest hobby, men jag funderar på att expandera verksamheten.

Jag förstår. Ger det någon utdelning då? När du expanderar, kan jag jobba på distans åt dig då? Jag tänkte ändå bli surgubbe när jag blir gammal, så jag kan lika gärna ta betalt för att klaga redan nu. :)

Zoraxx

Rastlös och lyckligtvis galen
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 street/stunt, Yamaha R6 (såld), Yamaha WR 400F motard (såld)
Har muntligt från värden att det inte ska vara någon fara med kortare stopp på gården. Har även kollat resterande bilar som står/stod inne på gården och ingen var lappad mer än min hoj och tydligen ska inget p-tillstånd finnas att få (mer än ett vanligt handikapptillstånd då såklart)
Så ska se om jag kan få snacka med samma nisse hos hyresvärden igen.

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Hoj
Yamahahaha
Gör så här
nästa gång du parkerar så blir det inga problem :tummenupp

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Lägg energin på din överklagan istället. Var saklig, ta gärna med något humanistiskt perspektiv om du är ny i området etc. För hur det än är så är det människor som sitter och läser din överklagan. Har man otur så är det nån sadist, men oftast är folk som folk är mest (även dom på parkeringsbolag). Tycker dock att tonen blev aningen rå och hjärtlös i den här debatten, istället för att vara hjälpsamma. Dessvärre Zoraxx så gick du rakt i fällan å brann av. Här gör det inget, men mot P-bolagen så är du rökt i samma sekund som du gör det. Du kan ju t.o.m. dra nån story om att du gick vilse i området å inte hittade hojen eftersom det var 28 hus som såg likadana ut. Eller så håller du dig till sanningen, vilket brukar räcka väääldigt långt. Allt bygger på goda relationer, "A smile will get you far..." (fortsättningen på den frasen är dock inget alternativ!) :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ange att portjäveln till garaget (för 3e gången) inte svara på tilltal så ni fick krångla er in svettiga och eländiga i skinnställ för att öppna inifrån. Bifoga hyresdokument på platserna och be dem makulera pisset...

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Anledning spelar egentligen ingen roll, har man fått en p-bot så är det lapplisans fel. Man kan inte försvara alla yrkesroller med att man bara gör sitt jobb, lapplisan har ett eget moraliskt ansvar i frågan. Eller kan man börja avrätta oskyldiga spädbarn och sedan försvara sig med att man bara gör sitt jobb? Nej, justdet.

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Anledning spelar egentligen ingen roll, har man fått en p-bot så är det lapplisans fel. Man kan inte försvara alla yrkesroller med att man bara gör sitt jobb, lapplisan har ett eget moraliskt ansvar i frågan. Eller kan man börja avrätta oskyldiga spädbarn och sedan försvara sig med att man bara gör sitt jobb? Nej, justdet.

Hur tänkte du nu? :dummer

Hur kan det vara lapplisans fel för att någon annan parkerar felaktigt?

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
För över 30 år sedan frågade jag en parkeringsvakt vad som gäller för hojar (Uddevalla). Jag såg nämligen att hojar stod parkerade lite här och där. Då svarade han att vi får stå var som helst bara vi inte står i vägen. Vi får naturligtvis inta ta upp en P-ruta utan att betala. Vad som gäller egentligen vet jag inte men jag har parkerat precis var det faller mig in i 30 år. En gång (25 år sedan) fick jag en P-bot som jag betalade, överklagade och fick tillbaka pengarna. Så ja, med mina erfarenheter tycker jag att det var extremt grisigt.
Det finns lika mkt regler för parkering av hojar som det finns städer....

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Därför att det är moraliskt förkastligt att avkräva hutlösa summor för att nyttja ytor som skattebetalarna redan har finansierat, vidare går inbetalda pengar ej till gott syfte utan i vinstdrivande företag, förutom kommunala indrivare, men likförbannat går pengarna inte dit dem borde. Vidare behöver de kommunala inte mer pengar, varför ska vi lida för att dom inte kan förvalta kapital rätt?
Gör om alla parkeringar till gratis dygnsparkeringar istället, inne i stan enbart p-skiva under dagtid.
Det är lapplisans fel för att denne begår ett moraliskt brott i sina handlingar, precis liksom den som avrättar oskylda spädbarn för sitt levebröd.

Hur tänkte du nu? :dummer

Hur kan det vara lapplisans fel för att någon annan parkerar felaktigt?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Därför att det är moraliskt förkastligt att avkräva hutlösa summor för att nyttja ytor som skattebetalarna redan har finansierat, vidare går inbetalda pengar ej till gott syfte utan i vinstdrivande företag, förutom kommunala indrivare, men likförbannat går pengarna inte dit dem borde. Vidare behöver de kommunala inte mer pengar, varför ska vi lida för att dom inte kan förvalta kapital rätt?
Gör om alla parkeringar till gratis dygnsparkeringar istället, inne i stan enbart p-skiva under dagtid.
Det är lapplisans fel för att denne begår ett moraliskt brott i sina handlingar, precis liksom den som avrättar oskylda spädbarn för sitt levebröd.

Sluta rösta på högerspökena? Dessutom tror jag du pratar om etik, inte moral.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja men har du fått tillstånd av hyresvärden så är det en annan femma.
Då föreslår jag att du kontaktar sagda värd och hör om inte han/hon/den kan höra av sig till p-bolaget.
De är ju som sagt vinstdrivande och om värden bestämmer sig för att inte anlita dom längre så har dom förlorat en kund. Då ligger det i deras intresse att släppa denna boten.

Och till nästa gång så kan jag tipsa att en av er stannar kvar vid hojarna medan den andra hämtar pappret. Så kan ni förklara situationen för lapplisan direkt :tummenupp

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Sluta rösta på högerspökena? Dessutom tror jag du pratar om etik, inte moral.

Jag röstar inte, och nej jag talar ej om etik, utan ett moraliskt ställningstagande, en värdering man besitter som går stick i stäv med sunt förnuft.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag röstar inte, och nej jag talar ej om etik, utan ett moraliskt ställningstagande, en värdering man besitter som går stick i stäv med sunt förnuft.

Trodde du klagade på p-bolagens etik som endast har vinstmaximering och tillväxt som mål. Sorry.
Och du har en poäng i att varje enskild individs moraliska ställningstagande är viktigare än vilka stråtrövare man sätter i riksdagen, absolut. Problemet är att vi lär oss från födseln att cash is king. Ta för dig annars gör nån annan det. Osv. Äta eller ätas. Och man blir anklagad för att vara kommunist, sosse eller hippie om man vill ha ett samhälle med andra grundvärderingar än dessa. För det är ju så världen fungerar, har alltid gjort det och kommer för alltid göra det.
Och bakom allt detta ligger en känsla: rädsla.
Folk är rädda. Rädda att bli av med sina kära ägodelar, rädda att inte kunna äta sig mätta. Rädda att hamna utanför den där klicken som skaffat sig materiellt välstånd, och som verkar ha det så gött. Så vi satsar på överflöd, det ersätter den där gnagande oron med trygghet.
Och kommer du med ett alternativt system där alla på jorden har det lika halvbra som du, då jävlar har du skitit i det blå skåpet! Ska jag bli av med min hoj, lyxkryssare, jetplan, sommarvilla vid kusten för att du tycker det är moraliskt riktigt? Du ska dö...
Det är därför vi betalar p-böter. För att inte störa ordningen.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...