Grisig P-Bot på hojen.

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Trodde du klagade på p-bolagens etik som endast har vinstmaximering och tillväxt som mål. Sorry.
Och du har en poäng i att varje enskild individs moraliska ställningstagande är viktigare än vilka stråtrövare man sätter i riksdagen, absolut. Problemet är att vi lär oss från födseln att cash is king. Ta för dig annars gör nån annan det. Osv. Äta eller ätas. Och man blir anklagad för att vara kommunist, sosse eller hippie om man vill ha ett samhälle med andra grundvärderingar än dessa. För det är ju så världen fungerar, har alltid gjort det och kommer för alltid göra det.
Och bakom allt detta ligger en känsla: rädsla.
Folk är rädda. Rädda att bli av med sina kära ägodelar, rädda att inte kunna äta sig mätta. Rädda att hamna utanför den där klicken som skaffat sig materiellt välstånd, och som verkar ha det så gött. Så vi satsar på överflöd, det ersätter den där gnagande oron med trygghet.
Och kommer du med ett alternativt system där alla på jorden har det lika halvbra som du, då jävlar har du skitit i det blå skåpet! Ska jag bli av med min hoj, lyxkryssare, jetplan, sommarvilla vid kusten för att du tycker det är moraliskt riktigt? Du ska dö...
Det är därför vi betalar p-böter. För att inte störa ordningen.

Ja, du har helt rätt och jag håller med till fullo. Men ytterligare problem är att vi inte tillåts äta, för det är straffbart. Inte heller jag låter bli att betala p-böter, för gör jag det blir jag av med allt jag har, och även min familj blir lidande. Lapplisor sparkar på dom som redan ligger, trots att dem är samma som oss. Det är förräderi i allra högsta grad

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Definitionen på parkering är väl "för annan uppställning än lastning och lossning". Så var det förr i alla fall.

Motivera med att ni faktiskt inte var parkerade utan det var en tillfällig uppställning.

Typ enda vettiga svaret i denna tråd!

som sagt så skulle nog jag argumentera att du/ni endast skulle lossa/lasta in saker i lägenheter samt ha bovärd som kan intyga att du/ni ska flytta in i lägenheten alt. så tar du/ni med hyresavtalet och visar datumet på inflytt :fakta så ska du se att det ordnar sig annars så kan du ju knulla lapplisan :D

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Men var i hela jävla beskrivningen hittar du en betalautomat?
Har köpt två jävla platser i garaget men för att komma in där behövde vi lista ut varifrån och hur eftersom ingen av oss hade varit där tidigare.
Du måste vara en sån som åker med varselväst :huvet

Ingen varselväst här - jag är bara inte så mesig så jag bölar ur för en jävla bot när jag själv gjort fel. Men be my guest - klaga på du och kanske får du rätt. :dummer

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Anledning spelar egentligen ingen roll, har man fått en p-bot så är det lapplisans fel. Man kan inte försvara alla yrkesroller med att man bara gör sitt jobb, lapplisan har ett eget moraliskt ansvar i frågan. Eller kan man börja avrätta oskyldiga spädbarn och sedan försvara sig med att man bara gör sitt jobb? Nej, justdet.

Nu har jag letat jättelänge men faktiskt inte hittat ett enda dummare inlägg i år!

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Hoj
CBR 600RR -04
Den sista lapplisan är ännu inte född! Jag förstår att det känns grisigt och jävligt surt/orättvist men jag har personligen pratat mig ur en böter på Malmskillnadsgatan i Stockholm (hade inget med kvinnor att göra) ;)
Hade lapplisan varit där så hade du kunnat förklara läget och förhoppningsvis med ett leende och god vänlig ton sluppit bötern! Man vinner 1000m i tur med en schysst och trevlig attityd!

Sedermera, den parkeringsvakten jag pratade med då hade ingen spåkula på ett litet runt bord med en lila duk i ett litet tält med stjärnor på, han hade en maskin som skrev ut gula lappar från höften ungefär, hur fan skulle han/hon som satte din bot veta var du va/gjorde? Ifall du överklagar så va ytterst noga med tider, ha belägg för dina agrument, några bevis ifall sådana finnes (telefonsamtal 3 minuter innan bötern var skriven till din vän som bor där??) nått liknande så ökar chanserna, men hur du än vrider och vänder på dig så stod du illegalt parkerad varpå en bot skrevs!

OCH som sista utväg så får du och din polare köra en split-screen på bötern och ta halva var!
Han hade velat set om det va hans böter och du vill det eftersom det ör din böter!
Lycka till! :yoparty

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du fulparkerade hoj'en, blev borta längre än planerat och fick en p-bot! Ungefär som att du är den första som råkar ut för det........
Att böla ut på Sporthoj och insinuera att lapplisorna saknar moral gör det hela bara mer patetiskt.
Se detta som en dyr läxa, nästa gång läser du skyltningen, parkerar som man ska och lägger i ett par kronor i automaten för säkerhets skull.

Daza

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
-Husqvarna 701 Supermoto 2018
Du är väl en sån som deltar i föreningens städdagar och annat tjafs också va?
Mespropp, visst har lapplisorna laglig rätt att sätta böter, men då ska om fan veta att det kan kosta, när någon sliter ur underkäken genom bäckenet på dom.. parkering ska inte kosta, så är det bara

Du fulparkerade hoj'en, blev borta längre än
planerat och fick en p-bot! Ungefär som att du är den första som råkar ut för det........
Att böla ut på Sporthoj och insinuera att lapplisorna saknar moral gör det hela bara mer patetiskt.
Se detta som en dyr läxa, nästa gång läser du skyltningen, parkerar som man ska och lägger i ett par kronor i automaten för säkerhets skull.

RKI

Ny medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
Plastgris
Kanske dax att parkera den här tråden där den hör hemma, i papperskorgen. Det börjar lukta från den.

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Det är mycket tal om moral från en person som tycker folk är mesproppar om de deltar i bostadsrättsföreningens städdagar, städdagar som syftar till att ta bort allas skit, inklusive ditt.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ja men kör på den linjen du. Det blir nog jättebra.

Och inte för att det angår dig ett skit men ja, jag deltar både på föreningens städdagar och stämmor. Jag tycker nämligen det är ganska rimligt att man som medborgare tar ett eget ansvar. Sedan är det ett ypperligt tillfälle att umgås med sina grannar.
Om det är att vara en "mespropp" så visst, då är jag skyldig.

Du däremot verkar ju vara en riktigt cool snubbe, uppenbarligen ganska stark och vältränad också för det låter riktigt svårt att slita ut en underkäke invärtes och ut genom bäckenet. Du måste vara riktigt nöjd med dig själv, grattis!

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Du är väl en sån som deltar i föreningens städdagar och annat tjafs också va?
Mespropp, visst har lapplisorna laglig rätt att sätta böter, men då ska om fan veta att det kan kosta, när någon sliter ur underkäken genom bäckenet på dom.. parkering ska inte kosta, så är det bara

g1328732741457680118.jpg

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Om vi ska vara lite konstruktiva i överklagandet. Tror som jag skrev innan att det är bäst att börja med att förklara att du visat stor hänsyn som inte dödade parkeringsvakten. Då har du direkt ett plus hos handläggaren.

Men handläggaren kommer kanske ifrågasätta att ni var två och att båda behövde gå runt. Handläggaren kan anse att det rimliga är att en står kvar vid felparkerade fordonen om man inte kan sätta upp en lapp eller liknande med förklaring.

Därför är det lika bra att bemöta denna invändning redan innan den kommer. Skriv att ni behövde hålla handen när ni gick runt för att det kändes otäckt att vara själv. Det var en ny lägenhet, det kan vara mörkt i gångarna ner till garaget m.m. Har handläggaren lite medkänsla kan denne se framför sig hur de två pojkarna går runt, hand-i-hand, och försöker ta mod till sig för att utforska den nya världen: lägenheten och parkeringsgaraget. Jag tror att ni kan slippa kontrollavgiften!

Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Och du har en poäng i att varje enskild individs moraliska ställningstagande är viktigare än vilka stråtrövare man sätter i riksdagen, absolut. Problemet är att vi lär oss från födseln att cash is king. Ta för dig annars gör nån annan det. Osv. Äta eller ätas. Och man blir anklagad för att vara kommunist, sosse eller hippie om man vill ha ett samhälle med andra grundvärderingar än dessa. För det är ju så världen fungerar, har alltid gjort det och kommer för alltid göra det.
Och bakom allt detta ligger en känsla: rädsla.
Folk är rädda. Rädda att bli av med sina kära ägodelar, rädda att inte kunna äta sig mätta. Rädda att hamna utanför den där klicken som skaffat sig materiellt välstånd, och som verkar ha det så gött. Så vi satsar på överflöd, det ersätter den där gnagande oron med trygghet.
Och kommer du med ett alternativt system där alla på jorden har det lika halvbra som du, då jävlar har du skitit i det blå skåpet! Ska jag bli av med min hoj, lyxkryssare, jetplan, sommarvilla vid kusten för att du tycker det är moraliskt riktigt? Du ska dö...
Det är därför vi betalar p-böter. För att inte störa ordningen.

Edit: Jag tror att jag gör rätt i att inte låta denna politiska diskussion fortsätta rulla.

Men jag kan i vart fall själv, med handen på hjärtat, lova att jag inte betalade den senaste kontrollavgiften i rädsla för att ett bestridande av kontrollavgiften i slutänden skulle kunna leda till att jag blev av med sommarstugan pga en ny världslig ekonomisk ordning.

Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Undra vem som vill bli p-nisse eller lapplisa....måste ju vara världens sämsta jobb, ingen som gillar en .....undra om det e reinkarnationer av lägervakter från andravärldskriget

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Undra vem som vill bli p-nisse eller lapplisa....måste ju vara världens sämsta jobb, ingen som gillar en .....undra om det e reinkarnationer av lägervakter från andravärldskriget

Jag tror det är så här:
-Det gick dåligt i plugget.
-Det gick dåligt på fester/ungdomsgården, inget ligga förrän tidigast 23 år ålder :sist
-Det gick dåligt att få ett jobb med usla betyg och taskig självkänsla.

Facit: det vore väl faan om jag inte kunde få lite övertag över människor i alla fall, jag blir p-vakt, då bestämmer jag i alla fall över nån.

Därför har jag överseende med p-vakter och parkerar aldrig fel :)

Stormtropper

Numera ser man snabb ut(köpt helställ)
Gick med
24 May 2010
Hoj
1cylindrig med abs
Har man gjort fel , inte betalat för att parkera så är det väl bara att betala p-boten :D
Så att alla vi kan :krama och må bra :D

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...