Grogg/drinktips!

Lisa

vem bryr sig?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
......
Mattiaz skrev:
Utan några som hellst tillsatser såklart!

Några favoritsorter?

Har ännu inte botaniserat så mycket bland olika sorter, Lauder´s tycker jag är mild och fin även Tullamore. Jack Daniel´s trodde jag skulle vara yber-stark, blev lite förvånad att den var så mild. Just nu finns bara Johnnie Walker (red) hemma som jag inte uppskattade så mycket i början, men jag börjar komma ifas med den. Har smakat lite andra sorter men jag tror jag gillar Lauder´s bäst :tummenupp

Har du några heta tips inom Whisky?

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Lauders är en av mina favoriter, så också Red label....

Sedan har vi ju Dullamore Dew, och de jag har hemma nu på hyllan nu, 12 årig Glenfiddich och 16 årig Lagavulin (smakar Ekfat så det dryper om det...) Båda single malt såklart :rodnar

Chivas Regal 12 årig är fin också, men jag har för mig jag smakade 18åringen hos en polare, och den var väldigt mild för att vara så gammal :rolleyes:

Lisa

vem bryr sig?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
......
Ni rekomenderar alltså Skotsk maltwhisky, får inhandlas vid nästa besök i en spritaffär.....

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Lisa skrev:
Ni rekomenderar alltså Skotsk maltwhisky, får inhandlas vid nästa besök i en spritaffär.....

Maltwhisky i allmänhet, singlemalt i synnerhet och då speciellt Islay-malt :) .

Last edited:

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska bli kul att smaka den nya svenska Whiskeyn när den är "färdig" om .... vad är det 4 år till ?

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Mattiaz skrev:
Ska bli kul att smaka den nya svenska Whiskeyn när den är "färdig" om .... vad är det 4 år till ?

Det hade jag trotalt missat :( . Eller vänta nu tror jag att jag minns att någon köpte några "pot stills". Vad skall de göra för någon typ? Malt, grain? Single, blended eller vatted?

Verkar intressant :tummenupp .

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sergeant skrev:
Det hade jag trotalt missat :( . Eller vänta nu tror jag att jag minns att någon köpte några "pot stills". Vad skall de göra för någon typ? Malt, grain? Single, blended eller vatted?

Verkar intressant :tummenupp .

Försöker förgäves hitta länken till den artikeln som Aftonbladet? skrev för en tid sedan...

Det enda jag kommer ihåg är att de skulle använda torv från en ö mellan sverige och danmark, denna ö hade tydligen samma väderförhållanden som vissa av öarna i skottland :bow

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Mattiaz skrev:
Försöker förgäves hitta länken till den artikeln som Aftonbladet? skrev för en tid sedan...

Det enda jag kommer ihåg är att de skulle använda torv från en ö mellan sverige och danmark, denna ö hade tydligen samma väderförhållanden som vissa av öarna i skottland :bow

Den som lever får se :) .

Blir det någon whisk(e)y på sporthojsfesten i sommar?

Lisa

vem bryr sig?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
......
Sergeant skrev:
Den som lever får se :) .

Blir det någon whisk(e)y på sporthojsfesten i sommar?

Jajamän, om jag kommer det vill säga *funderar*. Man kanske kan ta med lite olika sorter...kanske för ambitiöst... :D

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lisa skrev:
Jajamän, om jag kommer det vill säga *funderar*. Man kanske kan ta med lite olika sorter...kanske för ambitiöst... :D

Det finns små kartonger med en 8 olika sorter i småflaskor, lättare att ta med det än 2 sexpack :rodnar

Sedan blir man ju automatiskt mer poppis om man dricker Whiskey istället för bira..... Har jag hört :cool:

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Bland drinkar är vodka lime samt bloody mary mina favoriter.

Gillar även whisky, där singel malt Balvenie 12 årig är en av favoriterna för tillfället. Vad gäller whisky tycker jag att min personliga smak går åt ett mer och mer rökigt håll allt eftersom att jag utökar min "smakkunskap" (kan man säga så?). Någon som har samma erfarenhet?

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Åsa skrev:
Bland drinkar är vodka lime samt bloody mary mina favoriter.

Gillar även whisky, där singel malt Balvenie 12 årig är en av favoriterna för tillfället. Vad gäller whisky tycker jag att min personliga smak går åt ett mer och mer rökigt håll allt eftersom att jag utökar min "smakkunskap" (kan man säga så?). Någon som har samma erfarenhet?

Jupp samma här.

Till en början tyckte jag att "vattnet" Tullamore Dew var en höjdare och tex. Laphroig smakade mindre bra. Nu är det tvärtom, Laphroig ger ju en riktig smak explosion.

Tyvärr kommer ju smakerna bäst till sin rätt genom en spädning med ca. 30% vatten. Men vatten i whiskyn går ju inte för sig om man är en riktig karl och det är ju jag :D .

Lisa

vem bryr sig?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
......
Mattiaz skrev:
Det finns små kartonger med en 8 olika sorter i småflaskor, lättare att ta med det än 2 sexpack :rodnar

Sedan blir man ju automatiskt mer poppis om man dricker Whiskey istället för bira..... Har jag hört :cool:

Hos mig kommer du bli mer poppis iallfall :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...