Grund fakta om minimoto

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Hej, såg tråden om grupköp av minimoto.
Jag vill bara först säga att jag inte har provkört en sådan hoj som ni tänker gruppköpa.

Jag har själv en riktig minimoto & kan svara på era frågor angående minimoto!

På blocket sälj det mängder av japan minimoto & dom ser betydligt klenare ut än Dom riktiga tävlingskodkända. Dom på blocket kostar ca. 5000:- nya.

jag kan läga ut det teckniska reglimentet om någon är intreserad, men jag kan på rak arm säga att japan hojarna inte klarar reglerna!

kollade bara lite snabt på "era" hojar, men såg inte hur många hästar dom var på, dom på blocket ligger på ca.3hk En riktig minimoto har 9-10hk
jag tror ni trötnar rätt snar på hojarna & dom blir svårsålda.

Det står att "era" hojar gör 70km/h Jag skule ta detta med en mycket stor nypa salt, med tanke på att jag själv aldrig har klockat en 9-10 hästars minimoto på hastigheter över 85km/h (oavsett vad folk skriver i sina annonser)

på våra riktiga tävlingshojar så sitter det raceingdäck, som går att köpa med olika gummiblandningar. & bromsarna är väldiminsionerade.

Hi som söker riktiga hojar godkända för tävling kan kolla in här:http://217.211.95.127/forum/

Hör gärna av er med frågor.
/CarMan

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Bra att nån med koll kommenterar lite, dock så handlar nog gruppköpet om en kul LEKSAK och inte om rena TÄVLINGSMASKINER :fyllisar

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
84superbee skrev:
Bra att nån med koll kommenterar lite, dock så handlar nog gruppköpet om en kul LEKSAK och inte om rena TÄVLINGSMASKINER :fyllisar

Själv tävlar jag inte heller, har inte tid så det räcker till.
Men jag själv tycker att 9,5 hk är lite i tröttaste laget, fast jag bara väger 62kg
vi snackar ju om en mycket liten 2-taktsmotor, en sån har inget ork alls på låga varv. Min hoj har 9,5hk vid 9500rpm, under detta varv orkar den inget = man måsta ha en bra koppling som pallar att greppa i vid 9000rpm

Jag skulle hämst gärna provköra en sån där hoj innan jag sågar den förmycke, det blir ju mer ärliga svar då.
För min del så får ni köpa vilka hojar ni vill, jag vill bara göra er uppmärksama på att dom fins att köpa i sverige för nästan samma peng & att dom inte kan jämföras med tävlingshojarna.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
84superbee skrev:

Precis, tror inte nån tänker på om den är godkänd, jättebra eller god nog att vinna lopp med.

När det gäller ca 2k pengar gör det inget om det bara är en leksak! :banana

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
BlueNote skrev:
Precis, tror inte nån tänker på om den är godkänd, jättebra eller god nog att vinna lopp med.

När det gäller ca 2k pengar gör det inget om det bara är en leksak! :banana
Frågan är hur kul det är att åka, om vi gör en jämförelse...
Du får åka vanlig moped, med fin lack & dina kompisar får åka lättmc, vem har roligast på banan?
Men som sagt hojarna finns ju i sverige, åk o prova en & testa sedan en rikti minimoto ( ingen hyrhoj)

Chille

Ibland för fort. Ibland en idiot.
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
Zeebeeärr600 01
CarMan skrev:
På blocket sälj det mängder av japan minimoto & dom ser betydligt klenare ut än Dom riktiga tävlingskodkända. Dom på blocket kostar ca. 5000:- nya.

jag kan läga ut det teckniska reglimentet om någon är intreserad, men jag kan på rak arm säga att japan hojarna inte klarar reglerna!

kollade bara lite snabt på "era" hojar, men såg inte hur många hästar dom var på, dom på blocket ligger på ca.3hk En riktig minimoto har 9-10hk

Det står att "era" hojar gör 70km/h Jag skule ta detta med en mycket stor nypa salt, med tanke på att jag själv aldrig har klockat en 9-10 hästars minimoto på hastigheter över 85km/h (oavsett vad folk skriver i sina annonser)

Hi som söker riktiga hojar godkända för tävling kan kolla in här:http://217.211.95.127/forum/

/CarMan

Nej såklart inte att dom går att jämföra med riktiga tävlingsmaskiner. Det kanske inte är så konstigt när det skiler 20 papp i pris också. för vad kostar en Splirrans ny Minimoto som du kör?

för 2 tusen får man en liten leksak som man kanske kan ha riktigt kul med. Har man inte det så kan man nog LÄTT sälja den för samma pengar som man gett. för 2300 kr för ett tvåhjuligt motordrivet fordon som kan användas till diverse saker INTE mycket pengar. SÅ är det bara. :fakta

Sen är det kanske en stor mängd individer som verkligen tycker "WOW - detta var fränt!" och då köper en riktig och börjar tävla. Och alla vet ju vad det innebär. större intresse, mer banor, mer av.. ja precis allt.

men nog fan är det inte riktiga minimotos som man kan tävla med. Det borde man ju fatta.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Spelar roll! Priset, ca 2300, för denna "skräp"-leksak e ju tros allt bara chipspengar. Spelar nog ingen roll om man blir nöjd eller inte, stor förlust sen...

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Chille skrev:
Nej såklart inte att dom går att jämföra med riktiga tävlingsmaskiner. Det kanske inte är så konstigt när det skiler 20 papp i pris också. för vad kostar en Splirrans ny Minimoto som du kör?

för 2 tusen får man en liten leksak som man kanske kan ha riktigt kul med. Har man inte det så kan man nog LÄTT sälja den för samma pengar som man gett. för 2300 kr för ett tvåhjuligt motordrivet fordon som kan användas till diverse saker INTE mycket pengar. SÅ är det bara. :fakta

Sen är det kanske en stor mängd individer som verkligen tycker "WOW - detta var fränt!" och då köper en riktig och börjar tävla. Och alla vet ju vad det innebär. större intresse, mer banor, mer av.. ja precis allt.

men nog fan är det inte riktiga minimotos som man kan tävla med. Det borde man ju fatta.

Så länge som man förstår att man köppt en leksak så har man ju inte blivit lurad.
Riskan som jag ser det är att man kanske testar en leksak & efter det så tror man att även tävlingsmaskinerna är lika tråkiga & sporten dör ut på kuppen.

En annan sak som komer bli intresant att se, är hur bra dom veka ramarna håller för en ikullkörning, japanhojarna ser inte ut för att vara byggda för mer en barn.

man som sagt så kan man ju säkert ha dom till att glidaomkring i gepån eller liknande.

jag la bara ut denna tråd för att hjälpa dom i den andra tråden som var tveksama & hade frågor om riktiga minimotos.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
CarMan skrev:
Så länge som man förstår att man köppt en leksak så har man ju inte blivit lurad.
Riskan som jag ser det är att man kanske testar en leksak & efter det så tror man att även tävlingsmaskinerna är lika tråkiga & sporten dör ut på kuppen.

En annan sak som komer bli intresant att se, är hur bra dom veka ramarna håller för en ikullkörning, japanhojarna ser inte ut för att vara byggda för mer en barn.

man som sagt så kan man ju säkert ha dom till att glidaomkring i gepån eller liknande.

jag la bara ut denna tråd för att hjälpa dom i den andra tråden som var tveksama & hade frågor om riktiga minimotos.

Dom e ju byggda för 115 kg. Hoppas inget barn väger det ! Vet du viktuppgiften för förare ligger på för en Japanhoj?

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Kawwa skrev:
Dom e ju byggda för 115 kg. Hoppas inget barn väger det ! Vet du viktuppgiften för förare ligger på för en Japanhoj?
Nu är det kanske ingen riska att man kör i kull med dom fartresurser dom där hojarna har, men tror inte ramen pallar 115kg & den kan desutam ha svårt att klara en ikullkörning på en innomhusbana om det villsig illa.

Det är ju från samma källa man fått upgifterna om att ramen klarar 115kg som att dom toppar 70km/h så ta det med en nypa salt.
Åk o titta på en av dom som redan fins i Sverige o bilda dig en egen uppfattning.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
CarMan skrev:
Nu är det kanske ingen riska att man kör i kull med dom fartresurser dom där hojarna har, men tror inte ramen pallar 115kg & den kan desutam ha svårt att klara en ikullkörning på en innomhusbana om det villsig illa.

Det är ju från samma källa man fått upgifterna om att ramen klarar 115kg som att dom toppar 70km/h så ta det med en nypa salt.
Åk o titta på en av dom som redan fins i Sverige o bilda dig en egen uppfattning.

Vart i sthlm kan man titta på en liknande hoj ?

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
CarMan skrev:
Hej, såg tråden om grupköp av minimoto.
Jag vill bara först säga att jag inte har provkört en sådan hoj som ni tänker gruppköpa.

Jag har själv en riktig minimoto & kan svara på era frågor angående minimoto!

på våra riktiga tävlingshojar så sitter det raceingdäck, som går att köpa med olika gummiblandningar. & bromsarna är väldiminsionerade.

/CarMan
men på uthyrningställena brukar dem väll ha 4hk minimoto?
Dem e ganska kul iaf man satsar ju lite o det e de som e kul :tummenupp

Coola Ola

Guest
silvr skrev:

Jag tror också att kina-minimotos:arna är helt ok, jag menar hyrgokart går ju inte fortare än drygt 50 och det är ju skitskoj ändå så samma lär väl gälla för dessa hojar. Givetvis är det väl ingen höjdare om man är van vid en racemoppe men så är det ju med allt.

s9d8as0vjk

Guest
silvr skrev:

6,5hk har/hade dom i tullinge iallafall. Någon enstaka var nerstrypt ytterligare ... fast det var evigheter sen jag var där så det kanske har ändrats.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...