Grund fakta om minimoto

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Coola Ola skrev:
Jag tror också att kina-minimotos:arna är helt ok, jag menar hyrgokart går ju inte fortare än drygt 50 och det är ju skitskoj ändå så samma lär väl gälla för dessa hojar. Givetvis är det väl ingen höjdare om man är van vid en racemoppe men så är det ju med allt.

Ja, det går säkert att ha kul på dom där med. ville bara räta ut en del frågetecken. det var ju några som undra om det var riktiga hojar.

Personligen så är jag lite tveksam till ramen, den set mycket klen ut. vad händer om man kör i kul på en innomhusbana?

Veztra

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
RGV 250
Min moppe har 3.5 hk och gör 70 på mätaren, 60-65 på bilmätare.

Så det är mycket möjligt att mini moton kan göra 70, okey kanske mät med en liten kines på men möjligt.

Om ramen går sönder för man väl svetsa den eller ge bort den till grannen.. :)

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
Instämmer med Carman, de ser onekligen lite veka ut.

Finns det delar till sådana där Kina-hojar? Man vill ju givetvis kunna justera hojen efter den bana man kör på. T ex dreva om och ställa koppling. Om det inte finns drev, kopplingar och olika typer av däck att köpa så blir det kanske inte så kul i längden.

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
UrbanTiger skrev:
Kör man omkull på en innomhusbana så får man väl skrapsår på knän och armbågar. Hogen får man nog hålla i så den inte brakar in i en vägg för då kan man allvarligt skada gaffeln. Tror det är samma risk som på en "riktig" minimoto. Tål en "riktig" minimoto att gå i 50km/h in i en vägg utan skador :va

Jag har gjort en hel del vurpor med min riktiga minimoto, plasten tar stryk men ramen & gapeln är som nya!

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Veztra skrev:
Min moppe har 3.5 hk och gör 70 på mätaren, 60-65 på bilmätare.

Så det är mycket möjligt att mini moton kan göra 70, okey kanske mät med en liten kines på men möjligt.

Om ramen går sönder för man väl svetsa den eller ge bort den till grannen.. :)

du kanske har växelåda på din moppe?

personligen så tycker jag det är roligare att dreva minimoton lågt, så mann accelererar kraftigt ut böjarna & får mindre toppfart

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
CarMan skrev:
Jag har gjort en hel del vurpor med min riktiga minimoto, plasten tar stryk men ramen & gapeln är som nya!

Det är ju leksaker vi snackar om, ingen har höga krav för dem här pengarna, men om om man läser lite på utländska forum så verkar dem inte helt skitkassa iaf. Du jämför ju med fel Kinaram också, kolla den här istället:
http://www.myfirstchopper.com/product_info.php?cPath=30&products_id=49
Påminner en hel del om Polini 910 Steel som av många anses som den allra bästa ramen.. :hihi Även om Kinavarianten självklart har sämre stål och jävligt fula svetsningar.
Fälgarna är förresten 6,5" så det är väl bara att sätta på era däck om man är ute efter olika gummiblandningar.

Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
RookieSM skrev:
Det är ju leksaker vi snackar om, ingen har höga krav för dem här pengarna, men om om man läser lite på utländska forum så verkar dem inte helt skitkassa iaf. Du jämför ju med fel Kinaram också, kolla den här istället:
http://www.myfirstchopper.com/product_info.php?cPath=30&products_id=49
Påminner en hel del om Polini 910 Steel som av många anses som den allra bästa ramen.. :hihi Även om Kinvarianten självklart har sämre stål och jävligt fula svetsningar.
Färlgarna är förresten 6,5" så det är väl bara att sätta på era däck om man är ute efter olika gummiblandningar.

Polini 910 Steel klarar reglementet, men är inte i samma klass som GRC & DM så dom ser man inte på tävlingar & knapt annars heller.

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
stoffer skrev:
Båda hojarna är väl Kinahojar, inte japanhojar?

Så det är en midi-pocketbike mot en pocketbike.

Hittadt filmen på Zatzy & tyckte den lilla hojen såg konsting ut, därför skrev jag att det var okänt fabrikat! Jag skrev också att jag tyckte den varka slö. men du kanske inte läste utan bar tryckte på länken.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
RookieSM skrev:
Du verkar inte så insatt om du inte ser att båda hojarna är Chinahojar.. :banana
Den lilla som är minst slö är 47cc, samma skit som vi ska ha men med en annan ram och kåpa.

Precis... Det är ju en sån minimoto som finns på hemsidan... Den är dessutom utsatt för 55km/h... Såååååå....?!

Edit: Kanske går den som är utsatt på 70km/h bättre?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ser en annons på blocket med samma modell som snubben säljer för 6500:-

helt samslöst..

En annan på blocket säljer en liknande minimoto som i filmen ovan för 5500:-

Kommer inte bli några probz att kränga vidare denna leksak när man ev. tröttnat....

CarMan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GRC RSR
Zana skrev:
Ser en annons på blocket med samma modell som snubben säljer för 6500:-

helt samslöst..

En annan på blocket säljer en liknande minimoto som i filmen ovan för 5500:-

Kommer inte bli några probz att kränga vidare denna leksak när man ev. tröttnat....

Frågan är ju om dom spottar ut hojar för 5000:- eller om det är en o samma hoj som varit ute i 8 månader?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
CarMan skrev:
Hittadt filmen på Zatzy & tyckte den lilla hojen såg konsting ut, därför skrev jag att det var okänt fabrikat! Jag skrev också att jag tyckte den varka slö. men du kanske inte läste utan bar tryckte på länken.
Jodå, nog läste jag texten, men du verkar ganska ignorant och oinsatt när du benämner en hoj från kina som "japam hojen" och en annan pocketbike från Kina som Minimoto. Sen vad jämförelsen skulle visa förstod jag inte heller.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Om det är någon som vill titta på en GRC-midi hoj i Stockholm, så är det bara att PM:a.
Så har ni något att jämföra med.

Mvh
Henrik

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...