Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Man bör checka av innan åket hur tempot ska vara. Då kollar man om det finns nybörjare, så ingen behöver köra över sin förmåga.

Det är var och ens ansvar att inte köra över sin förmåga tycker jag. Bara för den framför kör fort behöver inte jag göra det. Som sagts tidigare kommer vi aldrig kunna komma överens om ett tempot som passa alla.

Men jag förstår hur du menar ... men vad tror du om det här:

Det alla kan tänka på är att sänka tempot om det blir för stora luckor. Och som Tom@s skrev skall vi bli bättre på att hålla uppsikt bakåt så att ingen tappas bort eller hängs av. Genom att se till att alltid ha kontakt med bakomvarande kommer den bakom kunna påverka tempot ... saktar han/hon ned bör även jag göra det för att inte tappa bort kompisen bakom.

Nu är det f.n fredag :yoparty

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Tjenna!
Tänkte kolla om det är någon som är sugen på att åka en sväng idag måndag.
Plats antingen skogis eller nånstans norr om stan. Det är sista dagen på semestern, så istället för att sitta hemma och våndas.... åka hoj!
Lämplig tid ca 18.00

Nilax

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Tyvärr bangar jag torsdagskörningen... Stoooort party på jobbet! :fyllisar

Bättre ursäkt än senast ... med tvättmaskinen (ja, fast du vågade ju inte annat än åka med sen i alla fall :hojraket )

Jag bangar jag med, har barnen den här veckan. Men kom förbi Barkarby på onsdag och dra några repor ... jag och Ville är där med kameran.

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
BMW R1200GSA
Näe, inte du ... :yoparty

Det blir väl så att tempot anpassas till dem som åker. Och vilket tempo det skall vara kan man fundera på ... här är mina tankar.

Jag tycker att det är bra att det finns en gruppkörning där man vet att det inte är ett GasaSatantempo, för dem som är nya/osäkra/gillar att lukta på blommor.

Samtidigt är det på forumet SportHoj som tråden ligger, så att åka allt för sakta känns inte ändamålsenligt. Då finns det säkert andra forum och åkningar för dem som vill åka i hastigheter som står på skyltarna. Lite inspirerat tycker jag det skall vara.

Att köra inom körkortsgränsen tycker jag är bra, med möjlighet att öka när det svänger så där mysigt och självklart sakta ner när det är 50/30/hästar/barn mm. (bra anpassat i går Tom@as, vid ridskolan ... :tummenupp)

För dem som vill åka fortare finns onsdagkörningar med Skitsnack MC och Skägget från Donken i Väsby, där det ofta är tre grupper ... lugn, medel och snabb. Lugn brukar vara ungefär som vårt tempo (körningen rekommenderas, mycket trevligt folk å fina vägar).

Alla skall kunna och få vara med! Känner man minsta osäkerthet och tycker det går för fort lägger man sig längre bak och åker i det tempot som känns bekvämt och tryggt för en själv. Blir det luckor till hojen framför så byter man plats och lägger sig längre bak vid nästa stopp. Lika så, går det för långsamt flyttar man fram i gruppen.

Erfarenhets- och skicklighetsnivån bland dem smo är med på torsdagar är väldigt spridd, och att hitta ett tempo som passar alla är omöjligt. Det skall vara ett lugnare temo på torsdagar, ingen skall vara rädd för att åka med.

Och personligen tycker jag det är svårt att åka fort när man är så många, det gör jag helst på egenhand eller i mindre grupp.

Sammanfattningsvis tycker jag det skall vara en körning som känns rolig och inspirerande utan att hastigheterna blir allt för höga. Gårdagens tur tycker jag var perfekt beträffande tempot, men det är min högst personliga åsikt.

BRA skrivet...Tycker som dig att det ska finnas allternativ till körning så att så många som möjligt får komma ut och köra grupp....HUR som haver så är det ju ganska kul aktivitet och ganska lärorikt, även fast det kan bli lite mycket skitsnack (alltså mycket prat i stoppen) ibland.
Tänkte jag skulle följa med på en körning för att träffa lite nya fejs....(MEN har inte vågat:D )......Ärligt så har det varit lite för mycket jobb.
KEEP UP THE GOOOOOOD WORK.

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kanske lite fel av mej att starta intressekoll för körning på torsdag då jag själv inte vet om jag kan vara med. Vädret ser iaf ut att kunna bli rätt bra. Men, hoppas det blir några som åker även om jag kanske inte kan...

Datum: Torsdag 4:e September 2008
Samling: Skogskyrkogården (as usual)
Tid:18.00 Fire up 18.15

Resväg: TBD...

Hitta till samlingsplatsen:
Bogårdsvägen 11, 128 62 Sköndal - http://www.hitta.se

Jag ska med på körningen den 28/8-2008:
1. Dr.Pepper (50% att jag kommer)
2.
3.
4.
5.
6.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Är det några av er ifrån "gruppkörning stockholm i lungt tempo" som kommer till stunt å street körningen på barkarby imorgon? :)

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Nilax, varför är det så svårt att kopiera den påbörjade tråden ;)

Jag ska med på körningen den 4/9-2008:
2. Nilax
3.
4.
5.
6.

omega3

www.bombrepa.se
Gick med
10 May 2008
Hoj
Yamaha R1 -01 + cbr600f1 -87
kan inte stava

Bogårdsvägen 11, 128 62 Sköndal -
http://www.hitta.se

2. Nilax
3.
4. omega3 (om jag har hel hoj efter bankörningen på ons)
5.
6.

Räkna in mig och lill-Hondan på torsdag!

Nilax:hojsmilie

Ha ha ha! har du fortfarande inte lärt dig att kopiera text!:tungan

Var det inte Linkan85 som trackade dig redan i början av sommaren?:D

Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kanske lite fel av mej att starta intressekoll för körning på torsdag då jag själv inte vet om jag kan vara med. Vädret ser iaf ut att kunna bli rätt bra. Men, hoppas det blir några som åker även om jag kanske inte kan...

Jag ska med på körningen den 28/8-2008:
2. Nilax83
3.
4.
5.
6.

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)

2. Nilax
3.
5. Cruella (Borde hinna hem till Enköping och byta fordon)
6.

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
YZF R1
Varför skriver inte nån på 3:an? Jag och far min kommer nog... beror på om jag hinner hem från praktiken:gnissla

2. Nilax
3. M1cke
6.

omega3

www.bombrepa.se
Gick med
10 May 2008
Hoj
Yamaha R1 -01 + cbr600f1 -87
Varför skriver inte nån på 3:an? Jag och far min kommer nog... beror på om jag hinner hem från praktiken:gnissla

2. Nilax
3. M1cke
6.

Jag råkade skriva in Tom@s på rad 3:) . Såg inte att han skulle ksita i oss fullständigt och hellre slava med sina arbetskompisar... :confused:

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
YZF R1
Jag råkade skriva in Tom@s på rad 3:) . Såg inte att han skulle ksita i oss fullständigt och hellre slava med sina arbetskompisar... :confused:

Ok...

Jag tycker vi bannar Tomas från torsdags åkat, jag menar hoj går väl före jobb fest?:mad:

Förra veckan var det tvättmaskin, men sen så vågade han inget annat än att komma, så vad blir det nästa vecka? Nä jag måste installera en torktumlare??

Blir man mobbad om man kmr me en 125:a :rolleyes:

Nejdå!:) Jag åkte med på 125:a för bara ett par månader sen:tummenupp Alla är välkomna!

Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Nej, man blir INTE mobbad om man kommer med en 125:a. Du är hjärtligt välkommen att åka med oss, det är kul med lite nya ansikten!

Nilax

(som gärna tar emot tips i hur man inte gör bort sig i trådskrivning, muahahah)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati