Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Det finns ett trevligt litet program ITNConv v1.63 som kan man ladda ner från: http://benichougps.blogspot.com/ med vilket man bl.a. kan konvertera rutter, samt kika på dessa m.hj.a. Google Maps integrationen.
Klicka på den kompass-liknande Edit-ikonen, så ritas kartan upp med följande rutt på 234.2km: SE C Östhammar.itn
Code:
1792621|5951510|B Donken Upplands-Väsby|0|
1792530|5952924|B Almungev & Stockholmsv|0|
1799183|5961086|B Kimsta|0|
1815881|5973936|B77 (Gottröra)|0|
1804477|5975137|C77 & C273|0|
1807044|5986553|C273 & C282 (Almunge kyrkby)|0|
1803434|6003652|C273 & C288 (Skoby)|0|
1819358|6016398|C288 & C292 (Gimo)|0|
1834827|6024326|C76 & C288 (Östhammar)|0|
1840191|6017478|C76 & C292|0|
1820009|6016474|C292 Gimo|0|
1826548|5990937|C282 Knutbyv & Bladåkersv|0|
1848970|5989478|B280 & B282 (Edsbro)|0|
1837703|5974573|B77 Norrtäljev & B280 Roslagsv (Rimbo)|0|
1825241|5956464|B280 & Sjöbergsv (Brottby)|0|
1827425|5948927|B276 Roslagsv & Sockenv (Åkersberga)|0|
1827715|5948700|B276 Roslagsv & Svinningev (Åkersberga)|0|
1821596|5945022|B274 Stockholmsv & Svinningev (Vaxholm)|2|
"sporthoj"

P.S. Tyvärr är inte min lokalkännedom tillräckligt bra för att kunna optimera vägvalet m.a.p. hojupplevelse. Se därför det hela som ett förslag. En bättre iteration skulle kunna åstadkommas, efter att ha studerat kartan över populära hojvägar, samt alla tips är välkomna. Resväg TBD fortfarande som sagt.

fe8c0243.gif

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Bra där! Det är den morronpigga fågeln som får de bästa maskarna. Jag kommer garanterat.

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
är oxå intresserad av en sväng imorrn, men som nybörjare måste man fråga, hur ser det ut med depå-stopp (tanka, fika, kissa)?

30 mil e inget mitt monster klarar på en tank :tungan

ridinlo

Kroniskt fartblind...
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
CBR 1000rr -08
Ett tips: Ta inte 77:an och 273:an från Gottröra mot Gimo, tråkiga
vägar men funkar som transportsträcka...
Nilax hittade en grym väg sist via Rånäs-Knutby... Mycket trevligare väg...

Tyvärr kan jag inte hänga med p.g.a jobb... Men hoppas ni får vädret med
er och trevlig tur...

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag vill också gärna åka en sväng i morgon (om nu inte förkylningen blir värre)
Vi skulle kunna träffas i Upplandsväsby och sedan skulle jag kunna guida på småvägar fram och tillbaka till Gimo som nordligaste punkt enligt vägkartan jag bifogat (de svartmarkerade vägarna)

Det finns bensinstationer utspridda längs rutten så det är lugnt på så vis.

Bifogat

• hojkarta.JPG
    hojkarta.JPG
    127.7 KB · Visningar: 63

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Äh, var inte orolig för att det inte blir tankstopp osv. Det brukar vara som ett maratonlopp för inkontinenta när vi är ute o åker.Halva nöjet är ju stoppen.

Ni LA x

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Lördagsåka 27:e September samling kl 10:30 vid Donken Upplands-Väsby

E väl lika bra att hänga med. Uppdaterade listan med de som verkade vara intressrade för att få lite bättre överblick.

Resväg: TBD...

Hitta till samlingsplatsen: http://www.hitta.se alt. http://kartor.eniro.se/
Donken Upplands-Väsby (Truckvägen 22, 194 52 UPPLANDS VÄSBY)

Jag ska med på körningen den 27/9-2008:
1.
2. Sjånadrotten
3. nilax83
4. roke
5. Sparvöga
6. obbeman aka Oskar
7.
8.
9.

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Har aldrig varit på en gruppkörning innan så detta skall bli kul.

1.
2. Sjånadrotten
3. nilax83
4. roke
5. Sparvöga
6. obbeman aka Oskar
7. TommyGun
8.
9.

obbeman

Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Fick ett sms från min gamla kollega Öberg som också tänkte dyka upp så jag skriver upp honom också. Kul!! :tummenupp

1.
2. Sjånadrotten
3. nilax83
4. roke
5. Sparvöga
6. obbeman aka Oskar
7. TommyGun
8. Öberg
9.
10.
11.
12.

zx12r-surfer

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM ADV 1190R-14, zx12r-01 (såld), Z1000SX-12 (såld)
Någon som kan ge en detaljerad karta över rutten? Vi är ett gäng på söndag som kommer köra vid 9 på söndagen så en vägbeskrivning vore kul... eller häng på och ta kurvorna lite bättre än idag!

Vi träffas på Donken Väsby 09:00 på Söndag!

Repris/Söndagsåka:

Anmäl er:

Tobbe
Jonas
Mats
Ola
Johnny

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
:va Vad konstigt det blev idag...Hux flux så var vi bara TRE glada som åkte mot Gottrörahållet. Vart tog ni andra vägen?? Hursomhelst vill jag tacka Roke och Sjånadrotten för en magnifik upplevelse vad gäller krokiga vägar idag. Hoppas ni andra fick en bra tur.

NilA X

obbeman

Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Blev ju inte riktigt som man hade tänkt sig... :gnissla

Första gruppen som kom iväg över vägen från donken drog iväg och jag vet inte om jag såg dom svänga eller om jag såg någon som blinkade eller vad det var. Jag var dock rätt övertygad om att den gruppen svängde av höger in på vallentunavägen. Jag låg först i andra och sista gruppen som kom iväg från donken och svängde vidare in på vallentunavägen dit jag trodde dom andra åkt. Höll igen på gasen men såg inte er andra komma efter i backspegeln. Däremot såg jag långt bort i fjärran ett par hojjar. Till slut kom jag fram till en korsning där Öberg stod och väntade. Hade inte Sparvöga som låg före honom väntat in Öberg så hade förmodligen båda vi varit avhängda där. Jag och Öberg väntade kvar en stund men ni som var efter kom inte så vi gissade att ni tagit någon annan väg så vi brassade på och kom sedan ikapp sparvöga och TommyGun. Ytterligare några minuter senare så kom vi till en korsning och ingen av oss hade någon aning om vart dom första fyra hojarna tagit vägen. Så.... tio minuter efter avfärd så var gruppen redan uppdelad i tre olika grupper.

Vad kan man då lära av detta?
1. Är man med i en körning som anonseras ut i tråden för lugnt tempo så är det bra om dom första inte drar iväg så resten inte hänger med.
2. Tar man av i en korsning så är det bra om man håller igen så att efterföljande hinner se vart gruppen är på väg.
3. Blir det för långt glapp till den som ligger efter så håller man igen på gasen och bygger på så vis upp en lucka till framförvarande som då lämpligen också drar av på gasen.

Så hur gick det för vår lilla grupp på fyra då? Jo vi fick leta reda på en mack för att köpa en karta då vi samtliga hade dålig koll på vägar i uppland. Hur som helst så hittade vi några roliga vägar att köra till slut. Så tack Öberg, Sparvöga och TommyGun för sällskapet!!

//Oskar

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Tack för trevligt sällskap och en trevlig runda.
Jag fattar inte vad som gick snett i början.
Jag trodde att allt var klart med att nilax83 skulle ta täten till Gottröra vid starten?

Han och jag körde ju fram för att vänta in er andra.
Sedan kom någon och bara åkte förbi oss och alla andra hakade på där.
Vi fattade ingenting när täten inte alls drog iväg mot Gottröra.
Kvar var vi tre, Sjånadrotten, nilax83 och jag och tittade på varandra.

Nåja, vi tre fick en bra tur och vi fick även nöjet att frottera oss med filmkändis och konstvernissage där vi blev bjudna cider på knutmassomuseet vid Gimo bruk.

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Vi är ett gäng på söndag som kommer köra vid 9 på söndagen
Akta er om ni åker så tidig. Det brukar vara fuktig på vägen vid den tiden och ganska halt...
Jag låg först i andra och sista gruppen som kom iväg från donken och svängde vidare in på vallentunavägen dit jag trodde dom andra åkt. Höll igen på gasen men såg inte er andra komma efter i backspegeln. Däremot såg jag långt bort i fjärran ett par hojjar.
Hände mig exakt samma sak på en torsdagskörning för någon månad sedan... :D
Jag lärde mig att inte hamna mellan 2 grupper. :tungan

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Hej,

Jag tycker vi (Jag, Obbemannen, Sparvmannen och TommyGunmannen) lyckades bra ändå, helt utan lokalkännedom...,men visst var det synd med en splittring redan efter 100m. :rolleyes: Vi kom aldrig längre norrut än Almunge, men för de som stod ut längst av oss, så stod mätaren på 30 mil till slut ändå. Mot slutet hade vi åkt alla kurviga vägar som fanns däromkring(nästan), åt båda hållen. (De som först gjorde sträckan Knutby-Rånäs måste ju varit onyktra, sjukt med kurvor och inte en enda raka...)
Jag har kartan kvar till nästa gång! :tungan

Från andra sammankomster jag varit på, så behöver man inte fundera så länge man åker "rakt fram", men om man svänger av eller annat vägval görs, så stannar åtminstone "den siste" i den korsningen (om det är lucka), tills nästa/nästa grupp kommer, som i sin tur/siste i nästa grupp, stannar där o.s.v.
Ingen tappas bort och det funkar att alla kan köra i sin hastighet också.

(Han som är absolut sist bör dock veta att han är det, så han inte behöver vänta där hela da'n).

Då är det bara två som behöver veta nåt. Den förste som vet vart man ska :) , och den absolut siste måste veta att han är sist.

En annan förbättring kan vara att de som vet med sig att de är "långsammast", ser till att åka längst fram, för det blir alltid ojämnare fart längre bak. (Och de snabbaste väljer att åka senare i kön, såklart).
Tycker de att det går för sakta ändå, så behöver de bara vänta lite längre innan de kör iväg, efter varje korsning).

M.v.h.

Öberg

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...