Gruppkörning Stockholm i lugnt tempo

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
Tack till vmx-anders, obbemannen och tommygun för den roliga svängen som blev av. Gissa om det var galet tråkigt att köra motorväg (i princip) hela vägen hem efter alla sköna kurviga "vita" vägar.

Nu e dock arbetet jag skriver på snart klart, får ta igen det jag missade vid nästa körning :D

Sjånadrotten

Bättre Lyss;Än Att Aldrig Spänna En Båge
Gick med
11 May 2008
Hoj
DL650A V-Strom
Re: Lördagsåka 27:e September samling kl 10:30 vid Donken Upplands-Väsby

Tråkigt att vi missade varandra redan i starten. Tydligen var det flera parallella gäng, som drog ut samtidigt. Vi hoppades senare på möjligheten kunna återsamlas vid Gottröra, där vi stannade och jag tankade. Utan karta och GPS, är det inte enkelt att hitta dit första gången.

Jag tror vi missade att räkna in och identifiera vilka hörde till denna grupp, samt att dubbelkolla vem som skulle vara tät- och kökarl. Sålunda blev vi en liten grupp på tre man till slut. Jag fick vara kökarl, eftersom min svängvana och jämna tempo inte håller samma klass som övriga gruppmedlemmars. Har inte tränat så mycket på kurvvägar sedan i somras.

Tidvis tappade jag siktet till de två framförvarande, men de väntade snällt in vid de olika korsningarna. Försökte dock hålla tempot, eftersom det är tacksamt att se grusvarningarna med "fot ut", som de framförvarande signalerade ibland. Vägarna var för det mesta i perfekt skick, höstlöven var torra och inga besvär av dessa ännu. Kände av grus under fram och bakdäck några gånger i några böjar, men inget obehag.

ABS-bromsar är också underbart, när man bromsar inför en böj, och känner att det fungerar från bakhjulet. Provade att bromsa alternerande med bak eller frambroms under körningen. Behövde träna på detta för att hitta en bättre körrytm.

Blev dock svettig och visiret immade igen, efter att ha kört lite för fort i samband med ett möte, och ser därefter grussträngen i en vänsterkurva komma närmare och närmare däcket. Kom ihåg "motstyrning" i sista sekund, men blev riktigt nervös innan jag kunde minska kurvradien. Helt klart är att jag behöver åka och träna svängteknik.

Även om man så småningom förbättrar sin svängteknink, så är man inte ensam på vägarna. Mötte en bil med släp, som nog var lite orolig för om den mötande hojen hade tillräckligt med plats. Körde nog lite för fort vid detta möte.

Hur som helst, en riktigt nyttig avrostning på 7 timmar och nästan 34 mil idag. En riktig drömtur genom Uppländska brukssamhällen och jordbruksbygd i trevligt höstväder (solen tittade fram så småningom) på vägar som jag inte trodde fanns. Tack roke och Nilax för en trevlig tur!

Bild på knutmassomuseet vid Gimo bruk:
2a89c6ea.jpg

Fler bilder:
http://www.mynetimages.com/cc9fb5ad.jpg
http://www.mynetimages.com/6db51fb3.jpg
http://www.mynetimages.com/560eebce.jpg

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
:) Jag tror nog ändå det egentligen var en enda grupp, men jag kan ha fel...
Jag hörde "Gottröra" vid Donken, och vi 4 "i mitten" hittade dit till slut, för det var där vi köpte kartan vi insåg att vi behövde...
Problemet var nog bara att vi hittade dit en timme efter alla andra redan varit där...:)
Vi hade trots det länge Gimo som mål, men gav upp det i Almunge.

Sträckan Knutby-Rånäs, som jag skrev om ovan, som var väldigt smal och kurvig, hade också Busshållplatser hela vägen. Det var jag lite orolig för, men som tur var kom det aldrig någon buss (normal bussbredd = vägens bredd).

hejhej

obbeman

Jomenvisstdåråsåattehh...
Gick med
25 May 2008
Hoj
Den senaste
Jag fick ihop det till att vi var 11 som åkte iväg från donken. Tänk om vår grupp var 10 som stod och väntade in varandra och det kom någon som inte hörde till oss och som brände förbi nilax och vi andra osäkra stackare hängde på allt vad vi kunde. Den första tyckte att det var kul med race :arsele och drog ifrån oss andra och så blev det som det blev med flera smågrupper. :huvet

vmx-anders

Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Ja, så kanske det var!

Nästa gång kan vi ha t.ex. Rosa, numrerade västar, då vet vi!:tummenupp

(Eller så tar vi med oss den där Hojkartan som ligger hemma, eller printar lite från Eniro/Hitta.se, för på mack-kartan från Gottröra rymdes hela Uppland på 5x5 cm...det var ingen höjdare, men bättre än inget alls...)

Däremot så lärde vi oss (läs: "lärde jag mig") att titta på omgivningen... Jag var helt säker på att vi var på väg norrut, men det visade sig vara söderut...:rolleyes:
Hursomhelst är tipset att "De flesta paraboler är riktade söderut!",
efter det behövdes (nästan) ingen karta! :)

Väntar med spänning på en reseberättelse från någon av de 4 i första grupp!:tungan

Last edited:

Cruella

No pain, no fear
Gick med
25 Jun 2008
Hoj
GSXR 1000 L1 svart, GSXR 1000 K9 svart(sa upp sig), KTM 525sx -03(avhyst), GSXR 1000 K9 vit Pussel(skilsmässa), Honda CBR 900 RR -99, fireblade (såld)
Ja, så kanske det var!

Nästa gång kan vi ha t.ex. Rosa, numrerade västar, då vet vi!:tummenupp
Jag röstar på rosa numrerade västar :D , hann tyvärr inte med er idag, sängen var för skön :tungan

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Vågar dom ge sig till känna? :confused:

Hehe.
Nästa gång kan vi vara noggrannare med att ordna upp förutsättningarna innan körningen börjar.
Det måste tydligt redas ut vem som tar täten och vem tar kön osv.
Det är ju maximal otur när någon ”utomstående” drar iväg exakt samtidigt som en gruppkörning starar.
Han som nu åkte först och förbi nilax kunde ju omöjligt haft något med gruppkörningen i lugnt tempo att göra?
Däremot måste han ju ha undrat varför tio pers förföljde honom som iglar från mcdonalds? Inte konstigt att han får panik och brassar helvete för att så fort som möjligt komma hem till trygghet.
Jag skulle ha reagerat lika.

Skrämmande upplevelse :)

Så.. kom fram nu.. Vem är du och hur kändes det?

ps. Tack Sjånadrotten för fina bilder och trevligt sällskap.

Last edited:

vmx-anders

Gick med
14 May 2008
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Nu minns jag en KawaZZR1100 (dom e snygga) som var vid donken, du kanske kan berätta om dagens kurvtagningar?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Åka söndag??

Är det nån som är intresserad av en sväng på söndag(idag) 28/9 nån gång mellan 13.30 - 14.30 som starttid? Plats efter ök.

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Tack för igår. Det var väldigt trevligt fastän vi delades upp.
Jag hamnade som sagt i mittengruppen med vmx-anders, Obbeman samt Sparvöga. Jag har aldrig kört i detta område och fick köra ett par riktigt fina kurviga vägar. Efter fikat i Rimbo lämnade jag de andra och for hemåt.

Hoppas att det hinns med någon mer runda i år i alla fall.

Nedan blev min tur igår.
07603001.gif

//TG

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Är det nån som är intresserad av en sväng på söndag(idag) 28/9 nån gång mellan 13.30 - 14.30 som starttid? Plats efter ök.

Jag kan nog tänka mig en sväng i det fina vädret.
Vart runt 35mil i går och 15 i fredags och avrostning behöver jag mer av så fler mil på mätaren är välkommet:)

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Har tyvärr fått lite förhinder vilket gör att jag inte kommer loss förrän vid 15.30 tiden. Jag puttrar förbi Donken och kollar om det är nån där så får vi se.....

omega3

www.bombrepa.se
Gick med
10 May 2008
Hoj
Yamaha R1 -01 + cbr600f1 -87
Har tyvärr fått lite förhinder vilket gör att jag inte kommer loss förrän vid 15.30 tiden. Jag puttrar förbi Donken och kollar om det är nån där så får vi se.....

Jag jobbar till 16.00, men ska försöka komma loss 15.30...

Nån som har lust att ta ett uppsamlingsheat ca 16.30 vid donken U-V???

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Möjligt jag kanske hinner hem å lufta moppen till sen eftermiddag. Isf siktar även jag mot donken i U-V.

unSeri

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Yamaha R1 -04
Om nån kan säga en bestämd tid och plats dyker jag nog upp. Har ingen lust att åka till andra sidan stan för att upptäcka att jag är ensam där sen :p

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Jag kan vara vid Donken U-Vy 15.00. Där sittandes o rulla tummarna till 15.37 allra minst. Omega3- jag pm:ar dig mitt mobnr.

Nil AX

unSeri

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Yamaha R1 -04
Jag möter upp Omega3 när han slutar jobba så rör vi oss norröver. Blir nog vid 16-tiden verkar det som.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Jojomen, hoppas tunneln var skojsig. Iallafall var det ju en hyfsad avslutning på söndagen. Nu är det bara att invänta väckarklocka imorgon bitti :rolleyes:

Tacka för idag jag vill..tack

Ni l A x

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras